
Volvo bude už čoskoro oslavovať 20. výročie príchodu svojho prvého terénneho kombi V70 Cross Country z roku 1997. A nielen svojho. Model, ktorý mal pôvodne zaplátať dieru v ponuke, keďže švédska automobilka v tom čase nemala na rozdiel od konkurencie žiadne SUV, sa stal vôbec prvým krížencom luxusného kombi s jazdnými vlastnosťami ľahkých „off-roadov“. Úspech bol okamžitý, až taký, že Audi zakrátko nasadilo do boja A6 Allroad a Alfa Romeo svoju stopäťdesiatšestku Crosswagon. Ani po príchode novej XC90 preto Švédi na terénny kombík nezanevreli. Aj keď už s označením V70 XC.
Dnes sa predvádza v úplne novej generácii a paradoxne s pôvodným označením. Písmená XC sú a budú už totiž v nomenklatúre Volva patriť výhradne plnohodnotným SUV. Takže na scénu prichádza Volvo V90 Cross Country, čo je zároveň neklamným znakom, že ide o derivát nového kombi V90, predstaveného len začiatkom roka. Do terénu ho ale inžinieri vyzbrojili lepšie ako kedykoľvek predtým. Za všetko hovorí enormná svetlá výšky 218 mm, čo znamená, že v porovnaní s civilným Volvom V90 je jeho podvozok nad asfaltom vyššie až o 65 mm a v porovnaní s Audi A6 Allroad o 33 mm.

Aj nájazdové uhly 18,9 stupňa vpredu a 20,7 vzadu naznačujú, že prašné a nekvalitné cesty nebudú novinke robiť najmenšie problémy. A k tomu musíme pripočítať čiernu plastovú ochranu nárazníkov, blatníkov a prahov, ako aj ochranné panely na podvozku. Samozrejmosťou je pohon oboch náprav AWD. Všetko to Volvo testovalo v ťažkých klimatických podmienkach na severe Švédska pri teplotách dosahujúcich – 40 stupňov Celzia, a tvrdí, že V90 Cross Country je jedným z vôbec najodolnejších kombi na svete. Napokon, prejavilo sa to aj na jeho váhe. Napriek použitiu novej ľahkej platformy SPA má minimálne 1 920 kg.
Rozmery sa menili len nepatrne. Teda s výnimkou celkovej výšky, ktorá má až 1 543 mm. Dĺžka 4 939, šírka 1 879 a rázvor náprav 2 941 mm ostali prakticky identické. V kabíne pritom dostanú zákazníci luxus, na ktorý sú zvyknutí. Terénna povaha komfortu rozhodne neublížila. Nechýba digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca, ventilované a vyhrievané sedadlá, multimediálne rozhranie s 9-palcovým monitorom či špičková aparatúra Bowers & Wilkins. Vrcholom asistenčný systémov je poloautomatické riadenie Pilot Assist dodávané v sérii.

Pod kapotou bude na výber zo štyroch pohonných jednotiek novej generácie dvojlitrových 4-valcov Drive-E. Benzín zastúpia motory T5 (187 kW) a T6 (235 kW). S nimi akceleruje V90 Cross Country na stovku za 7,4, respektíve 6,3 sekundy a dosiahne maximálku 230 až 240 km/h. Naftové motory D4 (140 kW) a D5 (173 kW) zvládnu stovku za 8,8, prípadne 7,5 s. Kým benzínové verzie si vypýtajú približne 7,6 litra paliva, diesely si vystačia s 5,1, respektíve 5,3 litrami nafty na 100 km.
S výnimkou najslabšieho dieselu sú všetky ostatné verzie kombinované štandardne s 8-stupňovým automatom. Plug-in hybridná sústav T8 Twin Engine sa do V90 Cross Country nedostala. Výroba novinky odštartuje ešte na jeseň vo švédskom závode v Torslande. K prvým zákazníkom sa ale dostane až začiatkom budúceho roka. Premiéra prebehne v čase konania parížskeho autosalónu, ale nie v Paríži. Volvo totiž na výstavách šetrí a uprednostňuje komunikáciu cez sociálne siete. Z veľkých automobilových prehliadok navštevuje už len Detroit, Ženevu a Šanghaj/Peking.