
Honda Civic nie je celkom novinkou. Už vlani prišiel na rad sedan a kupé, nasledovala ženevská premiéra „štúdie“ a nakoniec aj odhalenie sériového 5-dverového Civicu. Lenže v USA. Dôvod je jasný. Po prvýkrát totiž zavíta 5-dverový hatchback za Atlantik, dokonca aj v ostrej verzii Type-R. Japonská automobilka tak uprednostnila americkú pôdu. Lenže za rohom je európska premiéra na autosalóne v Paríži a tak Japonci vyrukovali s novými fotografiami a ponukou motorov pre starý kontinent. A k tomu pribalili úplne nové snímky interiéru.

Európska verzia Civicu Hatchback sa od tej americkej líši len v detailoch. Napokon, to bol aj zámer, keďže nový Civic bol koncipovaný po prvýkrát ako globálny model. Rozmery poznáme už dávnejšie. Na dĺžku má 4 497, na šírku 1 800 a na výšku 1 421 mm. To znamená, že je až o 130 mm dlhší, o 20 širší, ale o 20 mm nižší. Rázvor náprav vzrástol medzigeneračne o 30 mm na konečných 2 700. Máme tu tak jedného z najväčších, ak nie vôbec najväčšieho predstaviteľa nižšej strednej triedy. A k tomu Civic pridáva o 52 % vyššiu tuhosť karosérie a o 16 kg nižšiu hmotnosť.

Veľkú generačnú zmenu vidieť aj na konštrukcii podvozka. Civic dostal plne nezávislé zavesenia všetkých kolies, ktorého sa vzdal už s príchodom siedmej generácie. To sľubuje omnoho väčší jazdný zážitok, hoci aj so zadnou torznou priečkou vedel taký Civic Type-R doslova čarovať v zákrutách. Lenže tento základ má v sebe omnoho väčší potenciál. Najmä ak ho bude možné skombinovať so zadnými adaptívnymi tlmičmi. Zároveň sa potvrdilo, že z dôvodu priestorovej náročnosti zadnej nápravy príde novinka o „zázračné“ výklopné zadné sedadlá Magic Seats a nádrž umiestnenú pod prednými sedadlami.

O kufor sa ale nebojte. Väčšie rozmery karosérie sa nakoniec podpísali na zachovaní veľkosti batožinového priestoru 478 litrov. Dokonca liter pribudol. Z nárastu formátu ťaží aj posádka. Tak napríklad zadní cestujúci dostanú na nohy rekordných 914 mm. A konečne tu máme aj prvé snímky interiéru. Lenže tie neprekvapia. Civic hatchback použije palubnú dosku z dobre známeho sedanu a kupé. Celkové riešenie bude o čosi menej futuristické ako v minulosti. Každopádne, klasické prístroje nahradí displej a množstvo klasických ovládačov zas multimediálne rozhranie so 7-palcovou obrazovkou, kompatibilné so smartfónmi.

Definitívna je aj ponuka motorov pre Európu. Ako sa dalo čakať, atmosférické agregáty, dostupné v USA, už v európskych službách pracovať nebudú. Prednosť dostal novučičký 3-valec 1,0 VTC Turbo (94 kW) a jeho 4-valcová verzia 1,5 VTEC Turbo (cca 132 kW). Oba bude možné spárovať buď so 6-stupňovým manuálom, alebo kontinuálnou prevodovkou CVT. Prekvapením, a to nemilým je, že modernizovaný diesel 1,6 i-DTEC dorazí až koncom roka 2017, čo bude pre Civic v Európe spočiatku konkurenčná nevýhoda. Prevádzkové parametre nie sú zatiaľ známe.
Civic si tiež brúsi zuby na zisk piatich hviezdičiek z testov Euro NCAP, a tak neprekvapuje, že v portfóliu asistenčných systémov nasadí ako štandard autonómne brzdy a monitorovanie jazdných prúdov. Počíta však aj sa adaptívnym tempomatom, čítačkou dopravných značiek alebo kontrolou slepého uhla zrkadiel. Svetovú premiéru si 5-dverový Civic odbije už za pár dní v Paríži, do predaja sa ale dostane až začiatkom budúceho roka, teda neskôr ako v USA. V priebehu výroby by mal pribudnúť hybrid. Ten má tiež posilniť postavenie Civicu na trhu, keďže ide o kľúčový model Hondy, z ktorého predá ročne až 600 000 kusov.