Lexus Kinetic Seat: Sedadlo od 'Spidermana' stvorila príroda

Lexus predstaví na autosalóne v Paríži nový koncept pavúčieho sedadla. Je natoľko revolučné, že mu venuje samostatnú expozíciu. Má byť ľahké, komfortné a ideálne na dlhé trasy. Vyzerá ako z Hollywoodu.

20.09.2016 18:00
debata (1)
Sedadlo Kinetic Seat tvorí ľahký rám a... Foto: Lexus
Lexus - sedadlo Kinetic Seat Sedadlo Kinetic Seat tvorí ľahký rám a pavučinová štruktúra zo syntetického hodvábu.

Hlavnou hviezdou Lexusu na nadchádzajúcom autosalóne v Paríži je síce ohlásená premiéra konceptu nového SUV LC-UX, ale rovnakú vážnosť pripisuje aj revolučnému sedadlu Lexus Kinetic Seat. Až takú, že mu vyhradí vlastnú expozíciu. Už na prvý pohľad je iné, než všetky automobilové sedadlá súčasnosti. A nejde zďaleka len o samoúčelnú dizajnovú kreáciu. Toto sedadlo, inšpirované prírodou, má totiž ponúknuť ideálnu formu pre podporu panvy, hlavy a chrbtice.

Konštrukcia operadla vychádza z pavúčej štruktúry, ktorá má umožniť prirodzený protismerný pohyb panvy a hrudníka. Presne tento pohyb totiž stabilizuje hlavu človeka, napríklad pri chôdzi. Ak však sedíte v sedadle auta, poloha týchto častí je nemenná. Lexus sa to rozhodol zmeniť. Sedacia časť aj operadlo kopírujú pohyby tela cestujúceho, vznikajúce pôsobením jeho hmotnosti a vonkajších síl. Tým sa podľa Lexusu prirodzene tlmia pohyby hlavy.

Pružné operadlo s centrom vo výške lopatiek... Foto: Lexus
Lexus - sedadlo Kinetic Seat Pružné operadlo s centrom vo výške lopatiek umožňuje protismerný pohyb panvy a hrudníka, čo vedie k prirodzenej stabilizácii hlavy.
Výsledkom má byť minimalizácia vychyľovania zorného poľa a menšia únava, ktorú vníma vodič ako vyšší komfort. Poťahy sedadla, tvorené pavučinovou štruktúrou, majú vlákna vychádzajúce lúčovito zo stredu operadla. Táto pavučina je dostatočne pružná, aby mohla tesne obopnúť telo, a tým rozptýliť pôsobiaci tlak. Stred operadla sa pritom nachádza vo výške lopatiek, čo umožňuje spomínaný rotačný pohyb hrudníka okolo stredovej osi sedadla.

Sedadlo má navyše štíhlejšiu konštrukciu, čo prispieva k zníženiu celkovej hmotnosti. Koľko váži, Lexus neprezradil. Rám sedadla bude ale pravdepodobne vyrobený z hliníka alebo horčíka. S istotou však vieme, že vlákna pavučiny tvorí syntetický hodváb (QMONOSTM) od spoločnosti Spider. Jeho hlavnou zložkou je bielkovina vyrábaná mikrobiálnou fermentáciou, ktorej spriadaním a ďalším spracovaním vzniká nový pružný a proti opotrebeniu výnimočne odolný materiál.

Sedadlo Kinetic Seat je síce zatiaľ len konceptom, ale nie je vylúčené, že jeho ergonomické princípy využije japonská prémiová značka v sériovej produkcii, aj keď asi nie v takej futuristickej podobe. Zatiaľ poslúži parížska premiéra na otestovanie názorov publika. Téma sedadiel budúcnosti nie je napokon pre Lexus nová, len nedávno predstavil sedadlo V-LCRO, ktoré využíva princíp suchého zipsu a dokáže stabilizovať telo jazdca v zákrutách aj pri preťažení 3G.
Lexus - sedadlo Kinetic Seat
Lexus - sedadlo Kinetic Seat
+9Lexus - sedadlo Kinetic Seat

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus Konetic Seats
Články podľa značiek