Turbína pod kapotou auta? Nič nové pod slnkom. Využiť jej výhody, najmä vyššiu účinnosť, kompaktné rozmery, jednoduchú konštrukciu a schopnosť spaľovať prakticky akékoľvek palivo, sa pokúšali automobilky už v päťdesiatych rokoch. Spomeňme aspoň „prepadák“ Chrysler Turbine Car. Nakoniec však všetky pokusy zlyhali na vysokej teplote vypúšťaných spalín a najmä zložitej regulácii výkonu, ktorý putoval ku kolesám mechanickou cestou. Britská spoločnosť Delta Motorsport však tvrdí, že turbína má v automobilovom priemysle potenciál.
Lenže iným spôsobom, ako sme ju vídali doteraz. Chce z nej urobiť generátor elektrickej energie pre elektromobily. Presnejšie, turbína má poháňať prídavný generátor, ktorý by následne predĺžil dojazd elektromobilu aj po tom, čo by minul energiu „dotankovanú“ zo zásuvky. S týmto riešením sa stretávame pri takzvaných „rangeextenderoch, teda elektromobiloch s predĺženým dojazdom. Napríklad pri Chevrolete Volt alebo BMW i3 Rex s tým rozdielom, že miesto turbíny využívajú klasický spaľovací motor. A ten je ťažší ako turbína, takže elektromobilom, citlivým na hmotnosť, by turbína prospela.
Samozrejme, ani tento nápad nie je nový. Veď nie je to tak dávno, čo britský Jaguar predstavil víziu hyperšportu C-X75, poháňanú štvoricou elektromotorov a dvojicou plynových turbín, práve na výrobu elektrickej energie. Do série sa však nedostal. Malá turbínka by ale šancu mať mohla. Britská spoločnosť predstavila hneď dve výkonové verzie svojej turbíny MiTRE (Mirco Turbine Range Extender) – slabšiu, ktorá dáva 17, a silnejšiu, s výkonom 35 kW. Tvrdí, že má o 40 % menšie rozmery a až o 50 % nižšiu hmotnosť ako spaľovací motor s rovnakým výkonom.
A potom je tu účinnosť až 30 %, ktorú by bolo možné pomocou výmenníka tepla zvýšiť o ďalších päť percent. Aby funkčnosť systému dokumentovala, zabudovala ho do svojho elektrického kupé E-4, ktoré vyvinula už pred časom aj za finančnej podpory britskej vlády. Bohužiaľ, neuvádza žiadne prevádzkové parametre. O jej produkt už ale vraj prejavilo záujem viacero malých automobiliek, napríklad Ariel a Morgan. Podľa šéfa spoločnosti Simona Dowsona je cena technológie dostatočne nízka na to, aby bola zaujímavá aj pre ďalších výrobcov.
Kedy sa však dočkáme prvého sériového elektromobilu s turbínou od Delta Motorsport, nespresnil.