
Mitsubishi má za sebou ťažký rok. Asi jeden z najťažších vo svojej histórii. Po škandále s manipuláciou údajov o spotrebe paliva, ktorá siaha až do deväťdesiatych rokov, mu hrozil dokonca zánik. Relatívne malú automobilku však vytiahol z dna Nissan, ktorý odkúpil viac ako 34 % jej akcií, takže sa stal majoritným akcionárom. V pláne je veľká renesancia. A tá ma stáť najmä na pôvodnom pláne rozšírenia ponuky SUV a crossoverov.
Konceptov na túto tému sme tu mali v minulých rokoch až-až. Spomeňme len GC-PHEV, XR-PHEV, AR, eX, ktorý je považovaný za nový ASX, či najnovší XM Concept predstavený v Indonézii. A v Paríži k nim pribudne ďalší. Dostal názov GT- PHEV, kde GT znamená Grand Tourer a PHEV typ plug-in hybridného pohonu. Takže v podstate nič nové. Napriek tomu patrí zo spomínaných štúdií k tým najvydarenejším. Aspoň po stránke dizajnu. Kombinuje totiž SUV s GT, čo je pomerne neobvyklé.

Vidieť to na extrémne robustnom pontóne, ktorý nezaprie chuť konceptu zísť z asfaltu na prašné cesty v kombinácii s extrémne skloneným čelným oknom a mimoriadne nízkou kabínou. Plávajúca strecha je výsledkom zatmavenia predných stĺpikov a čiastočného zatmavenia tých zadných. Samozrejme nechýba predná maska Dynamic Schield, tentoraz v omnoho odvážnejšom duchu, ani svetlá, ktoré, ako sa na koncept patrí, spoliehajú výlučne na diódy. A k tomu pridáva GT-PHEV kamery miesto spätných zrkadiel.
Celá táto paráda stojí na obrovských, minimálne 21-palcových diskoch kolies, ktoré kamuflujú skutočnú veľkosť. Tú však nepoznáme, pretože Mitsubishi je v tlačovej správe zatiaľ veľmi skromné a nie je isté, či prezradí v Paríži viac. Každopádne by sme tu mali vidieť aspoň interiér. Automobilka prezradila len to, že bordové kožené čalúnenie Burgundy ladí s farbou strechy a že palubná doska má zámerne prísne horizontálny tvar, ktorý pomáha vodičovi lepšie vnímať zmeny v polohe vozidla pri jazde v teréne.

Počítať máme aj digitálnym prístrojovým panelom. Zaujímavejšie sú ale informácie o technike. Mitsubishi GT-PHEV rozvíja totiž koncepciu elektromobilu s predĺženým dojazdom. A to vo veľkom štýle. Má nešpecifikovaný spaľovací motor, vyvinutý vraj špeciálne pre tento typ pohonu a až tri elektromotory, z toho dva vzadu. K tomu pridáva veľkú zásobu akumulátorov novej generácie, ktorá má umožniť čisto elektrický dojazd až 120 km, čo je trikrát viac, ako má súčasný sériový Outlander PHEV.
V spolupráci so spaľovacím agregátom však vzrastie dojazd až na 1 200 km. Táto koncepcia dáva štúdii nielen pohon 4×4, ale aj aktívnu reguláciu krútiaceho momentu pre každé z kolies, čo je základom aktívneho stabilizačného systému S-AWC (Super-All Wheel Control), ktorý má podľa automobilky umožniť úplne novú úroveň schopností v teréne, ale aj na ceste. Výkony motorov ani prevádzkové parametre Mitsubishi nezverejnilo.
Vieme však, že vďaka plnej konektivite informačných systémov na palube je koncept schopný získavať informácie o trase, napríklad dáta o počasí. Tie vie spolu s údajmi o stave vozovky, pochádzajúcich z palubných senzorov a kamier, využiť vo svoj prospech v záujme čo najlepšieho hospodárenia s elektrickou energiou a palivom. Jednoducho, hybridný pohon a pohon oboch náprav bude pracovať aj na základe týchto informácií. To bude výhodné pre trakciu aj ekonomiku prevádzky.
Teraz už ide len o to, či sa Mitsubishi podarí pretaviť svoje nápady do reality. Jeho extrémna aktivita na poli štúdií totiž vôbec nekorešponduje s tým, čo stojí v jeho showroomoch.