Audi Q5: 'Malé Q7' má Quattro ultra a vzduchové pruženie

04.10.2016 06:00

Prvú generáciu Audi Q5 uviedol Ingolstadt na trh v roku 2008. Na veľkú zmenu bol teda najvyšší čas. Novinka predstavená v Paríži posúva tento model míľovými krokmi vpred. Má nový dizajn, nové motory, nové prevodovky a dokonca pneumatické pruženie.

Audi Q5 menilo svoje rozmery len nepatrne,...
Audi Q5 menilo svoje rozmery len nepatrne, pôsobí však omnoho masívnejšie. Prednej časti dominuje maska Single frame s mohutným chrómovým lemom a ostrejšími líniami, podobne ako pri veľkom Audi Q7. Autor: Audi

Audi obnovuje ponuku SUV rýchlym tempom. Na svete je druhá generácia luxusného Audi Q7, novučičké Audi Q2 aj facelift Audi Q3. Najstarším členom rodiny tak ostalo Audi Q5, ktoré vydržalo s niekoľkými modernizáciami, poslednou pred rokom, na trhu neuveriteľných osem rokov. Príchod druhej generácie v Paríži preto neprekvapí. Skôr to, že Audi sa podarilo udržať informácie pod pokrievkou až do posednej chvíle, čo je dnes naozaj zázrak. Na parížskom výstavisku tak debutoval model, ktorý nemá so svojím predchodcom absolútne nič spoločné.

Začína sa to už samotnou platformou MLB, pripravenou pre modely s pozdĺžne uloženými motormi, čo Audi Q5 jasne odlišuje od mainstreamových koncernových SUV ako Volkswagen Tiguan, Seat Ateca či Škoda Kodiaq. Jednoducho Q5 využíva základy novej generácie Audi A4. Nová platforma a nasadenie mixu hliníka s vysokopevnostnou ocelou v konštrukcii karosérie a náprav stojí zároveň za medzigeneračným znížením hmotnosti o 90 kg. Pritom je Q5 mierne väčšie ako jeho predchodca. I keď rozdiely nie sú zas až také dramatické.

Novinkou Q5 je bočný plavný prelis, typický pre...
Novinkou Q5 je bočný plavný prelis, typický pre kupé A5 a A5 Sportback. Autor: Audi

Do dĺžky má 4 660, na šírku 1 890 a na výšku 1 660 mm. To znamená, že je o 30 mm dlhšie a o päť vyššie. Šírka 1 900 mm ostala na prakticky identická. Podobne je to s rázvorom náprav, ktorý sa natiahol na 2 820 mm, čo o decentných desať viac. Proporčne však toto auto pôsobí omnoho svalnatejšie a sebavedomejšie, za čím stojí dizajn evokujúci veľké Audi Q7. Máme tu robustnú prednú masku Single frame, ktorú lemujú LED svetlá alebo vo vyšších úrovniach reflektory s technológiou Matrix LED. Menil sa aj pomer medzi výškou pontónu bohatého na prelisy a výškou kabíny.

Koncovky výfukov sú efektne integrované do...
Koncovky výfukov sú efektne integrované do horizontálnej lišty. Autor: Audi

Novinkou je plavná bočná línia, podobne ako na kupé A5 a A5 Sportback. Zadné veko zabieha do stĺpikov, čo je opäť typický prvok Q7. Koncovky výfukov sú integrované do horizontálnej lišty. Nechýbajú zužujúce sa zadné svetlá, samozrejme, vybavené diódami. Pritom s podarilo znížiť aerodynamický odpor na slušnú hodnotu Cx 0,30. Zákazníci budú voliť štrnásť farieb karosérie a päť dizajnových línií – od Sport Design a S line Sportpaket cez Design selction až po S line Exterieurpaket. S tým súvisí ponuka diskov s rozmerom od 17 do 19 palcov. No za príplatok si môžete dopriať až 21-palcové kolesá.

Interiér je celkom nový. Vidieť to na robustnej...
Interiér je celkom nový. Vidieť to na robustnej kaplnke prístrojového panela aj na samotnom tvare palubnej dosky. Autor: Audi

Aj keď Audi Q5 vychádza de facto z Audi A4, interiér má plne autonómny dizajn. Prekvapí najmä robustnou kaplnkou prístrojového panela. Ako inak, ten môže byť za príplatok vybavený virtuálnym kokpitom s 12,3-palcovým displejom s dvoma druhmi grafického zobrazenia. A k tomu pridáva farebný head-up displej. Základom konektivity je však multimediálne rozhranie MMI s 8,3-palcovým voľne stojacim displejom a ovládačom na stredovej konzole s touch padom. Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi cez Apple Car Play a Android Auto.

Vo vrcholovej verzii umožňuje vysokorýchlostné pripojenie na internet, využívanie navigačných služieb, streamovanie hudby a rôznych aplikácií či komunikáciu s vozidlom na diaľku. Z luxusných prvkov spomeňme vyhrievanie volantu, masážne sedadlá alebo špičkovú aparatúru Bang&Olufsen. Nechýba ani záplava asistenčných systémov združených do troch paketov – Tour, City a Parking.

Za príplatok si môžete dopriať virtuálny kokpit...
Za príplatok si môžete dopriať virtuálny kokpit s 12,3-palcovým displejom aj pokročilé rozhranie MMI Navigation Plus s 8-palcovým centrálnym monitorom a ovládačom na stredovej konzole. Autor: Audi

Máme tu autonómne brzdy, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, asistent pre jazdu v kolónach, výstrahu pred kolíziou, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie chodcov a okolia vrátane výstrahy pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami, čítačku značiek a parkovací asistent. Pod elektricky výklopným zadným vekom pribudlo pre batožiny len symbolických desať litrov. V základe je ich 550. Príplatkové posuvné zadné sedadlá umožnia však nárast na 660 litrov a po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40 je to konečných 1 550 litrov.

Na výber bude päť motorov, ktorým bude vládnuť jednoznačne nafta. Audi tvrdí, že výkony vzrástli priemerne o 20 % pri výraznom znížení spotreby paliva. Jediným benzínovým agregátom je modernizovaný dvojliter 2,0 TFSI, naladený na 185 kW. Zato dieselové agregáty 2,0 TDI majú až tri výkonové verzie od 110 cez 120 po 140 kW. Na výkonový vrchol sa postaví opäť naftový motor, tentoraz vidlicový 6-valec 3,0 TDI (210 kW). Úplne nové sú prevodovky vrátane 6-stupňového manuálu. Potom nasledujú 7-stupňové dvojspojky DSG (S tronic) pre 4-valcové motory a 8-stupňový automat Tiptronic pre najsilnejší diesel.

Pod kapotou bude vládnuť jednoznačne nafta....
Pod kapotou bude vládnuť jednoznačne nafta. Najvýkonnejšiu verziu poháňa 6-valec 3,0 TDI s výkonom 210 kW. Autor: Audi

Automatické prevodovky šetria palivo funkciou voľnobežky. Až na najslabšiu verziu 2,0 TDI (110 kW) sú všetky ostatné motorizácie sériovo spriahnuté s novým pohonom oboch náprav Quattro ultra, ktorý síce ruší permanentný pohon 4×4, no vďaka prediktívnej funkcii ho zapája v takej miere, že rozdiely sú prakticky nepostrehnuteľné. Zato sa podieľa na znížení spotreby. Najsilnejší diesel má klasický permanentný pohon oboch náprav. Navyše si môžete dopriať športový zadný diferenciál s aktívnym rozdelením krútiaceho momentu pre pravé a ľavé koleso.

Nový pohon Quattro ultra znižuje spotrebu paliva.
Nový pohon Quattro ultra znižuje spotrebu paliva. Autor: Audi

Veľké zmeny sa odohrali na podvozku. Audi Q5 má úplne nové 5-prvkové závesy všetkých kolies a adaptívne tlmiče. Po prvýkrát však ponúka aj pneumatické odpruženie Adaptive Air Suspension, ktoré okrem zmeny charakteristiky pruženia mení aj svetlú výšku v piatich stupňoch. Príplatkové dynamické riadenie zas mení prevodový pomer. Aktívne systémy od riadenia, podvozku či prevodovky má pod palcom volič jazdných režimov Audi Drive Select so siedmimi prednastavenými módmi vrátane nových – Lift/Offroad a Allroad, pre jazdu na nespevnených povrchoch.

Výrobu novej generácie Audi Q5 zabezpečí nový produkčný závod koncernu Volkswagen v mexickom San José Chiapa, s kapacitou 150 000 kusov ročne. Na európske trhy má prísť začiatkom roka 2017. Ceny v Nemecku štartujú na 45 100 eurách za verziu 2,0 TDI Quattro S tronic. Predokolka príde pravdepodobne neskôr. Samozrejme, očakávať môžeme aj ostré verzie SQ5 3,0 TFS a SQ5 3,0 TDI. Objaviť by sa mohli už na jar v Ženeve.

Audi Q5
		-
		2016
Audi Q5 -
		2016
+27Audi Q5 -
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Audi #Audi Q7 #autosalón Paríž 2016
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR