
Vodíkový pohon, presnejšie využitie vodíka v palivových článkoch áut, nie je ničím novým. Samotná technológia funguje perfektne a to už roky. Napokon, máme tu sériové modely ako Toyota Mirai alebo Honda FCEV. Rozšíreniu bráni absentujúca sieť vodíkových čerpacích staníc a nákladná výroba či distribúcia samotného vodíka. Sú však automobilky, ktoré vodíku veria. A medzi nimi aj kórejský Hyundai. Svoj prvý prototyp s palivovými článkami Tuscon FCEV predstavil už v roku 2001 a v roku 2012 dal do služieb vybraným zákazníkom sériové SUV ix35 FCEV.

Teraz ukazuje, že vodík by si mohol nájsť cestu aj do dodávok či mikrobusov. Tie sú totiž vďaka väčším rozmerom priam stvorené na zabudovanie vodíkových nádrží a samotných palivových článkov. Na výstave úžitkových vozidiel v Hannoveri predstavil Hyundai prototyp sériového úžitkového modelu H350 poháňaného energiou vodíka. Systém tvorí elektromotor, sústava vysokonapäťových akumulátorov Li-Poly, palivové články a vodíkové nádrže. Všetko je elegantne zabudované v podlahe vozidla tak, aby komponenty neznižovali úžitkové vlastnosti.

Výkon 100 kW a krútiaci moment elektromotora 300 Nm stačí na bezproblémovú prevádzku s maximálnou rýchlosťou 150 km/h. Zaujímavým riešením je, že palivové články nedodávajú energiu priamo elektromotoru, ale batériám s výkonom 24 kW. Invertor následne mení jednosmerný prúd na striedavý. Štyri nádrže s objemom 175 litrov, obsahujúce pod tlakom 700 barov 7,5 kilogramu vodíka, umožňujú priemerný dojazd 420 km. Na rozdiel od klasických elektromobilov ich však natankujete do štyroch minút.
Či plánuje Hyundai postaviť testovaciu flotilu vodíkových dodávok a mikrobusov na báze sériového modelu H350, neprezradil.