
Klasické off-roady sú na vymretie. Z dôvodu emisií prichádzajú o rámový podvozok, tuhé nápravy aj drsné antiaerodynamické tvary. Musia byť ohľaduplné k chodcom a bezpečné ako SUV. Redukčný prevod sa stáva výnimkou. Jednoducho, stále viac a viac sa vzďaľujú od blata a terénu. Je to aj prípad piatej generácie Land Roveru Discovery? Na to je ťažká odpoveď, pretože ani on sa nevyhol zmene DNA. Zabudnite na 2,5 tony železa postavenej na rebrinovom ráme. Na scénu prichádza novinka so samonosnou karosériou a ešte k tomu z hliníka. Ak vám to nie je po chuti, rýchlo si bežte po posledné exempláre starej generácie.
Viac aerodynamiky, menej kíl
Britská značka vám to však neodporúča a uisťuje, že v teréne nebolo Discovery nikdy také schopné ako práve teraz. A má na to argumenty. Rozsiahlym použitím hliníka (85 % štruktúry), dokonca vysokopevnostného, a tiež horčíka tak na karosérii, ako aj v konštrukciu podvozku, sedadiel či motorov, zhodil Discovery na váhe neuveriteľných 480 kg! Takže takmer plne naložené je teraz ľahšie ako jeho prázdny predchodca. V základe má 2 099 kg. A pritom je väčšie. Na dĺžku pribudlo 140 m (4 970), na rázvore 40 (2 923 mm). Len z výšky ubudlo 400 mm. Paradoxne, podvozok je od zeme vzdialený o 43 mm viac (283 mm). Takže pri nastupovaní sa zíde funkcia zníženia karosérie o 40 mm.

Dizajn síce vyznáva niektoré tradičné prvky pôvodnej generácie ako stupňovitú strechu či „vlnku“ na zadných dverách, v skutočnosti však už ide len o symboly. Oveľa bližšie má k menšiemu Discovery Sport. Línie sú oblejšie a aerodynamickejšie, čo sa prejavilo aj na znížení koeficientu odporu vzduchu Cx 0,33. Hlavnou odlišnosťou je však nahradenie pôvodných horizontálne delených dverí veľkým výklopným vekom, pochopiteľne, ovládaných elektricky. Aby však Discovery neprišiel o „piknikovú lavičku“, ktorá vznikla sklopením spodnej časti dverí, je vybavený priečkou, ktorú možno sklopiť za obrys nárazníka.
Komfort ako v Range Roveri
Interiér nemá luxusom ďaleko od Range Roveru. Máme tu celkom sedem sedadiel v troch radoch, z ktorých každý je o niečo vyššie. Land Rover tvrdí, že dostatok priestoru budú mať aj cestujúci úplne vzadu a hovorí o dospelých. Na komforte sa nešetrilo. Všetky tri rady môžu byť vyhrievané, predné dva aj ventilované, pričom vodič a spolujazdec dostanú navyše masážnu funkciu. S variabilitou sa britská značka naozaj pohrala. Všetky sedadlá sú ovládané elektricky. Sklápať ich môžete priamo tlačidlami na sedadlách alebo prostredníctvom multimediálneho dotykového rozhrania. Vrcholom je ich manipulácia cez smartfón na diaľku ešte pred príchodom k vozidlu!

Podľa usporiadania má potom batožinový priestor objem od základných 1 231 litrov za druhým radom sedadiel, až po 2 500, ak je druhý rad sklopený. Nakladanie uľahčuje možnosť priblížiť karosériu o 60 mm viac k zemi. Okrem toho je k dispozícii celý rad fixačných prvkov, od výklopných častí podlahy cez sieťky až po modulárne drôtené priečky, ktoré rozdelia kufor na viacero častí. Ďalší náklad môžete zapriahnuť za Discovery. Vie totiž ťahať, aj vďaka elektricky ovládanému ťažnému zariadeniu, príves s hmotnosťou až do 3 500 kg. A manipuláciu s ním, napríklad cúvanie, uľahčuje parkovací asistent so špeciálnou funkciou, ktorá zobrazuje po zadaní parametrov prívesu trajektórie pri pohybe.

Na palube si môžete dopriať štvorzónovú klimatizáciu, špičkovú aparatúru Meridian, ale najmä vyššiu úroveň multimediálneho rozhrania InControl Touch Pro, ktoré spolupracuje so smatfónmi a umožňuje vysokorýchlostné pripojenie k internetu. Komunikácia na diaľku nie je problémom a ani ovládanie niektorých funkcií, ako spomínaného sklápania sedadiel, odomykania a zamykania či diaľkového štartovania. Desaťpalcová dotyková obrazovka zároveň zredukovala počet mechanických tlačidiel na minimum a umožňuje dvojité zobrazenie, zvlášť pre vodiča a zvlášť pre spolujazdca, riešenie známe z Range Roveru. Interiér obsahuje celkom deväť USB portov a šesť 12-voltových zástrčiek.
Viac výkonu, nižšia spotreba
Na výber budú spočiatku štyri pohonné jednotky. Štvorvalcový diesel 2,0 Td4 Ingenium (132 kW, 430 Nm) už poznáme z Discovery Sport. V službách väčšieho brata bude vôbec najúspornejšou alternatívou v jeho histórii. Spotrebovať má priemerne len šesť litrov nafty na 100 km. Pritom zabezpečí slušnú dynamiku, zrýchlenie na stovku má trvať 10,6 sekundy. Novinkou je však jeho výkonnejšia verzia s označením Sd4 (177 kW, 500 Nm) s dvojicou turbodúchadiel. Šprint na stovku s ňou trvá 8,3 sekundy, čo zodpovedá predchádzajúcej generácii s naftovým 6-valcom. A pritom je normovaná spotreba len 6,3 litra nafty.

Vrcholom dieselovej ponuky ostane modernizovaný 6-valec 3,0 Td6 ( 190 kW, 600 Nm). Napriek takmer identickému výkonu s ním však odľahčené Discovery zvládne akceleračnú disciplínu za 8,1 s, čo je medzigeneračné zlepšenie o 1,3 sekundy. Normovaná spotreba klesla až o 1,6 litra na výsledných 7,2. Jediným benzínom pod kapotou je 6-valec 3,0 Si6 (250 kW, 450 Nm), ktorý udeľuje Discovery najlepšiu dynamiku. Stovku s ním máte na tachometri za 7,1 sekundy. Všetky motory sa pritom kombinujú výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF, ktorá má v talóne aj manuálny výber stupňov. Rovnako je štandardom stály pohon oboch náprav All-Terrain s diferenciálom Torsen.
V teréne stále doma
Za príplatok dostanete systém All-Terrain Progress Control s redukčnou prevodovkou. Kým prvý rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v pomere 42 : 58, druhý rovným dielom 50 : 50. Samozrejme, tieto hodnoty sa môžu meniť v závislosti od nastavenia jazdného režimu cez ovládač Terrain Response 2 so šiestimi trakčnými programami. Ak si to dáme do súvisu so svetlou výškou 285 mm a s pneumatickým odpružením, ktoré môže pridať ďalších 40 (do 80 km/h) alebo až 75 mm (pod 50 km/h), ale tiež nájazdovými uhlami (34,0/27,5) bude nové Discovery v teréne ako doma a zvládne brody hlboké rekordných 900 mm!

Vychytávkami sú terénny tempomat (5 – 30 km/h) udržiavajúci konštantnú „plazivú“ rýchlosť na nespevnených povrchoch, vďaka čomu sa môže vodič sústrediť iba na riadenie, systém Wade Sinsing, ktorý zobrazuje na displeji aktuálnu hĺbku brodenia, ale najmä systém Transparent Bonet, teda head-up displej, ktorý na čelné okno premieta priestor pred vozidlom, ktorý zakrýva kapota. Rovnaký suverén je však Discovery aj na ceste. Za komfortom a stabilitou stojí plne nezávislé zavesenie kolies a pneumatické odpruženie, ktoré pri rýchlostiach nad 110 km/h zníži podvozok o 13 mm.
Poruke je navyše plejáda asistenčných systémov od monitorovania jazdných prúdov cez adaptívny tempomat, adaptívne LED svetlá až po čítačku dopravných značiek. Jednoducho, Discovery sa v mnohom priblížilo k ikonickému Range Roveru. Rozdiel je azda už len v štýle, kde hrá lacnejší model na drsnejšiu nôtu, a v absencii výkonnejších motorov. Nový Discovery príde na trh na jar budúceho roka so štartovacou cenou 51 698 eur. K dispozícii bude špeciálne vybavená verzia First Edition, z ktorej vznikne len 2 400 kusov. Za 27 rokov produkcie predal Land Rover viac ako 1,2 milióna vozidiel Discovery. Miestom montáže ostáva závod v Solihulle.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 970 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 220 (so zrkadlami) |
Výška (mm) | 1 846 |
Rázvor náprav (mm) | 2 930 |
Svetlá výška (mm) | 283 |
Nájazdový uhol vpredu/vzadu | 34,0/27,5 |
Veľkosť kufra (l) | 1 231 – 2 500 |
Hmotnosť prázdneho vozidla (kg) | 2 099 |
Technické údaje
Motor | 2,0 Td4 | 2,0 Sd4 | 3,0 Td6 | 3,0 Si6 |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW) | 132 | 177 | 190 | 250 |
Krútiaci moment (Nm) | 430 | 500 | 600 | 450 |
0 – 100 km/h (s) | 10,5 | 8,3 | 8,1 | 7,1 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,0 | 6,3 | 7,2 | 10,9 |