Mercedes Generation EQ: SUV na baterky je avízom novej značky

10.10.2016 06:00

Podľa vzoru BMW a jeho elektrickej divízie „i“ stvorí aj konkurenčný Daimler svoju vlastnú ekologickú odnož. Bude sa volať EQ a združí celý rad nový elektromobilov. Ich predskokanom je parížsky koncept SUV Generation EQ. Na jedno nabitie prejde 500 km. A na stovku to zvláda pod päť sekúnd.

Generation EQ lakované v striebornom odtieni...
Generation EQ lakované v striebornom odtieni Alubeam Silver nemá ďaleko do série. Záväzná je napríklad lesklá predná maska so svietiacou hviezdou. Autor: Mercedes-Benz

Koncern Daimler bol k elektromobilom doteraz skeptický. Kým konkurenčné BMW má už tri roky samostatnú divíziu elektromobilov, Mercedes-Benz ponúkal len elektrický Smart a elektrifikovanú triedu B. Napokon nie je to tak dávno, čo sa šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche vyjadril, že produkcia elektromobilov nemôže byť rentabilná. A príklad americkej Tesly, produkujúcej astronomické straty, tomu len nasvedčuje. Ani samotné BMW nie je z predajov svojich modelov i3 a i8 práve nadšené a investície do vývoja elektromobility takpovediac škrtá.

Lenže zdá sa, že bez elektromobilov to v budúcnosti jednoducho nepôjde. A svoj postoj prehodnocuje aj samotný Daimler. Cena akumulátorov totiž postupne klesá. Predpokladá sa, že kým dnes stojí jedna kWh kapacity batérií 125 eur, do konca desaťročia by to malo byť 90. Opatrnosť najstaršej automobilky sveta sa tak stáva minulosťou. Pripravuje masívnu elektrickú ofenzívu, a to pod novovytvorenou značkou EQ, čo je skratka pre „elektrickú inteligenciu“. Daimler ju predstavil na autosalóne v Paríži a neprišiel s prázdnymi rukami.

Veľkosťou bude Generation EQ blízke súčasnému...
Veľkosťou bude Generation EQ blízke súčasnému GLC. Rozmery však automobilka neprezradila. Autor: Mercedes-Benz

Avízom nových plánov je koncept elektrického SUV Mercedes-Benz Generation EQ, ktorý má s realitou spoločného viac, než by ste možno očakávali. Je totiž postavený na novej modulárnej elektrickej platforme, ktorá obsahuje všetky potrebné komponenty. Umožňuje pritom meniť objem batérií, počet a výkon elektromotorov a tiež variovať rázvor a rozchod kolies. Vďaka tomu bude platforma vhodná pre širokú škálu modelov od klasických limuzín cez športové kupé až po SUV. Generation EQ tak môžeme považovať za prototyp sériového modelu.

Základom konceptu je úplne nová elektrická...
Základom konceptu je úplne nová elektrická platforma s elektromotormi a li-ion akumulátormi v podlahe. Umožňuje meniť rozchod kolies aj rázvor náprav. Autor: Mercedes-Benz

Platí to dokonca aj o dizajne. Rozmery štúdie síce nepoznáme, ale veľkostne bude blízka sériovému SUV GLC. Vyznačuje sa hladkými aerodynamickými povrchmi, a najmä lesklou prednou maskou, ktorá sa má stať identifikátorom budúcich sériových elektrických áut Mercedesu. To vrátane osvetlenej centrálnej hviezdy, modrých diódových lamiel až po LED svetlá, ktoré tvoria integrálny celok s maskou. Na linky sa presunú aj modré akcenty. Tie však Generation EQ kombinuje s prvkami z ružového zlata, napríklad na lište prednej kapoty alebo na 21-palcových diskoch kolies.

Štvormiestny interiér s ľahkou konštrukciou...
Štvormiestny interiér s ľahkou konštrukciou púta pozornosť obrovským 24-palcovým displejom. Autor: Mercedes-Benz

Karoséria aj podvozok sú vyrobené z mixu vysokopevnostnej ocele, hliníka a kompozitných materiálov. Táto štruktúra je tiež záväzná pre budúcnosť a má kompenzovať stále vysokú hmotnosť akumulátorov. Tie sú umiestnené v podlahe medzi nápravami, čo je ideálne z hľadiska nízkeho ťažiska a rozloženia hmotnosti. V tomto prípade majú kapacitu 70 kWh a pochádzajú od dcérskej spoločnosti Deutche Accumotive. Napájajú dva elektromotory, každý pre jednu z náprav so spoločným výkonom 300 kW. Tieto parametre bude však možné meniť.

Interiér definitívne skoncoval s mechanickými...
Interiér definitívne skoncoval s mechanickými ovládačmi. Prednosť dostali dotykové OLED displeje, napríklad aj na ramenách volantu. Autor: Mercedes-Benz

Generation EQ zrýchľuje na stovku za menej ako päť sekúnd, pričom je podľa Mercedesu-Benz schopné prejsť na jedno nabitie až 500 km. Čas nabíjania nespomína, ale tvrdí, že ak sa zvýši výkon súčasných nabíjacích staníc, ktorý sa pohybuje od 50 do 150 kW na 300, bolo by možné za päť minút načerpať dostatok energie na prejdenie vzdialenosti 100 km. Hlavným zdrojom má však ostať nabíjanie v garážach cez špeciálny Wallbox. Pochopiteľne, Generation EQ je pripravené aj pre indukčné nabíjanie. Potom stačí vozidlo zaparkovať nad nabíjaciu dosku.

Interiér prináša nový pohľad na moderný elektromobil. S priestorom narába o to lepšie, že používa útlejšiu konštrukciu sedadiel či palubnej dosky. Jej základom je obrovský 24-palcový monitor s programovateľnými druhmi zobrazenia údajov. Vodič môže voliť menšiu alebo väčšiu hustotu. V koncepte tiež Mercedes-Benz definitívne skoncoval s mechanickými ovládačmi. Základom je nové dotykové ovládanie prostredníctvom OLED displejov s haptickou odozvou. Nájdeme ich nielen na stredovom tuneli, ale aj na dvoch ramenách volantu. Klasické spätné zrkadlá nahradili kamery.

S výkonom 300 kW, ktorý pochádza z dvoch...
S výkonom 300 kW, ktorý pochádza z dvoch elektromotorov, šprintuje Generation EQ na 100 km/h za menej ako päť sekúnd. Batérie budete musieť dobiť po 500 kilometroch. Autor: Mercedes-Benz

Vďaka vysokopresnej 3D navigácii s väčším počtom dát od dcérskej spoločnosti HERE a systému vzájomnej komunikácie medzi vozidlami Car-to-X počíta Mercedes-Benz s novými funkciami autonómneho riadenia. Jazda bude bezpečnejšia, pretože vozidlo bude poznať dokonalý profil trasy vrátane polomerov zákrut či kruhových objazdov a bude upozornené na hroziace riziká. Vodič by mal teda relaxovať. Pomáhať mu v tom má aj ambientné osvetlenie modrej farby či vysokovýkonná audiosústava s reproduktormi v opierkach hláv.

Sériové elektrické SUV na báze Generation EQ by sa malo objaviť ešte do konca dekády, pravdepodobne v roku 2019. Do roku 2025 bude však len jedným z desiatich úplne nových elektrických Mercedesov. Pochopiteľne, čosi podobné pripravuje aj konkurencia, napríklad Audi svoj e-tron Quattro a BMW zas elektrické SUV s veľkosťou súčasného X3.

Mercedes-Benz Generation EQ Concept -
		2016
Mercedes-Benz Generation EQ Concept -
		2016
+22Mercedes-Benz Generation
		EQ Concept -
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mercedes #Mercedes-Benz #Concept #koncept #autosalón Paríž 2016 #Mercedes-Benz generation EQ
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR