
Je to neuveriteľné. Je to len čosi viac ako rok, čo prišiel na trh súčasný ostrý Civic Type-R. Priaznivci naň čakali päť rokov. Kariéru teda odštartoval takmer na záver kariéry deviatej generácie. A teraz sa ukázalo, že jeho dni sú zrátané. Od začiatku tohto roka totiž už začal vystrkovať rožky Civic s poradovým číslom X. Najprv ako sedan, potom ako kupé a na záver v Paríži aj ako európsky hatchback. A spolu s ním sa tu ukázal aj koncept nového Type-R. Navyše bola výroba súčasného Type-R definitívne zastavená.
Otázne je, prečo Honda zvolila takýto postup, ktorý musel v jej kase zanechať poriadnu sekeru. To je však interná záležitosť automobilky. Podstatné je, že nový Type-R príde už na budúci rok a ako predznamenal parížsky koncept, bude to poriadna šelma. Novinka totiž skoncuje s najväčším „trapasom“ aktuálnej generácie Type-R – jednoduchou zadnou nápravou s torznou priečkou, ktorej nevýhody nedokázali oklamať ani adaptívne tlmiče. Nový Type-R má s nezávislým zavesením omnoho väčší potenciál.

A navyše môže počítať s väčším rázvorom náprav, väčším rozchodom kolies a tiež s lepším rozložením hmotnosti vďaka presunutiu nádrže spod predných sedadiel do zadnej časti karosérie. Vychádza z nového hatchbacku, ktorý však podstúpil radikálny tuning. Agresívna predná časť dostala karbónový spojler s červenou linkou, zväčšené sacie otvory a ďalší prídavný priamo na kapote. Brzdy sú odvetrané výduchmi v rozšírených blatníkoch. A chýbať nesmú ani rozšírené prahy a 19-palcové kolesá s lesklou čiernou povrchovou úpravou. O to viac vyniknú červené strmene bŕzd Brembo.

Vzadu sa o potrebný prítlak stará mohutné karbónové krídlo a difúzor, z ktorého vykúkajú až tri centrálne umiestnené koncovky. Tá stredná je tak trochu záhadou, ale pravdepodobne súvisí s vyústeným obtokového ventilu Turba. O skvelú zvukovú kulisu bide teda postarané. Očakávať môžeme aj modernizovanú pohonnú jednotku – 4-valec 2,0 VTEC Turbo, ktorý debutoval práve v predchádzajúcej generácii a bol vôbec prvým turbomotorom Hondy. Výkon je zatiaľ tajomstvom, ale očakáva sa minimálne 250 kW, čo je o 22 viac ako doteraz. Zrýchlenie by potom nemuselo trvať dlhšie ako 5,5 sekundy.
Na presnejšie informácie, ako aj na podobu interiéru, si budeme musieť počkať do jarného autosalónu v Ženeve. Je ale možné, že premiéra prebehne ešte skôr, napríklad v januári v Detroite. Malo by to logiku. Nový Civic Type-R bude totiž po prvýkrát uvedený na americkom kontinente v podobe hatchbacku. A tam by sa aj mal dostať k prvým zákazníkom. To napriek tomu, že vyrábať ho budú výlučne v britskom závode vo Swindone. Na oplátku zas dostane Európa americké verzie sedan a kupé, ktoré sa zo „starého sveta“ stiahli už pred mnohými rokmi.