Po šiestich rokoch produkcie mení BMW súčasný sedan radu 5 za úplne novú siedmu generáciu. Hoci sa jej debut očakával už v Paríži, pod Eiffelovkou ste ju vidieť nemohli. Postoj automobiliek k autosalónom sa jednoducho mení. Mníchov sa rozhodol ukázať svoj kľúčový model, ktorý má na konte 7,6 milióna vyrobených exemplárov, až po tom, čo sa zatvorili brány najväčšej jesennej motorshow v Európe a opadla vlna premiér. Takto má pozornosť zaručenú. A má čo ponúknuť. Večný rival Mercedesu-Benz triedy E je postavený na novej platforme CLAR (Cluster Architecture), spoločnej s vlajkovou loďou radu 7.
Na základoch sedmičky
To znamená nižšiu hmotnosť, a to aj napriek mierne väčším rozmerom. Sedan je dlhý 4 935 mm (+36 mm), široký 1 868 mm (+6 mm) a vysoký 1 466 mm (+2 mm). Rázvor náprav sa natiahol o sedem milimetrov na konečných 2 975 mm. Štruktúra karosérie využíva vo veľkej miere vysokopevnostnú oceľ, hliník, ale aj komponenty z horčíka. Kapota, historicky po prvýkrát celé veko kufra, strecha a ďalšie prvky karosérie sú vyrobené z hliníka. Dvere vážia vrátane všetkých komponentov aj pántov a aretačného mechanizmu len šesť kilogramov. Celkovo sa podarilo ušetriť približne 100 kg. Kompozitná štruktúra Carbon Core zostala však výsadou väčšej sedmičky.
BMW 5 sa tiež môže pochváliť špičkovou aerodynamikou s koeficientom čelného odporu vzduchu Cx 0,22(!), čo je o 10 % lepší výsledok ako v minulosti. Všetky verzie sú preto vybavené štandardne uzatvárateľnými lamelami mriežky chladiča, ale aj vzduchovými clonami Air Breather, ktoré redukujú turbulencie v oblasti kolies. Dizajn vyznáva evolúciu. Máme tu typické „ľadvinky“ a svetlá, ktoré sa dotýkajú priamo mriežky chladiča. Odteraz je štandardom LED technológia pre všetky funkcie osvetlenia. Platí to aj o zadných svetlách v tvare písmena L. Z profilu zaujme kabína posunutá viac vzad, čo predlžuje prednú kapotu.
V interiéri sľubuje BMW viacej miesta najmä v šírke ramien a lakťov. Prospieva aj úspornejšie riešená palubná doska. Tvar zadných dverí navyše uľahčuje prístup k zadným sedadlám. Daňou je ale zmenšenie batožinového priestoru z pôvodných 560 na 530 litrov. Zato je nakladacia hrana umiestnená nižšie a väčšie je aj veko kufra, ovládané nožným senzorom. Variabilita sa opiera o delené zadné operadlá v pomere 40:20:40. O excelentný akustický komfort sa stará zapuzdrenie motora v termoakustickej kapsule (SYNTAK), akustické čelné okno a špeciálny obklad stropu.
Ovládanie gestami a diaľkové parkovanie
Na luxuse sa nešetrilo. Už v štandarde dostanete dvojzónovú klimatizáciu a elektricky ovládané predné sedadlá. Priplatiť si môžete za štvorzónovú klimatizáciu s ionizáciou vzduchu a troma vôňami. K hajlajtom komfortných prvkov patria masážne predné sedadlá s ôsmimi programami, ktoré zabezpečuje 20 vzduchových komôr. Novinkou sú dotykové senzory na stranách sedadiel, ktoré aktivujú systém zobrazenia funkcií sedadiel na centrálnom displeji, čo zjednodušuje orientáciu. Ambientné podsvietenie dáva na výber jedenásť druhov farieb svetla. Pre najnáročnejších je pripravené audio Bowers & Wilkins Diamond Surround s 10-kanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 1 400 W, ktorý dodáva signál šestnástim reproduktorom.
Z BMW radu 7 preberá nová päťka ďalšiu generáciu multimediálneho rozhrania iDrive s 10,25-palcovou obrazovkou, tentoraz už aj dotykovou. Navyše prichádza ovládanie gestami, pre prijatie alebo odmietnutie hovoru, zmeny hlasitosti rádia alebo zmeny mierky mapy navigácie. Symbol „víťazného véčka“ dvoma prstami je možné priradiť k ľubovoľnej funkcii. Ovládacie systémy završuje ovládanie hlasom Intelligent Voice Assistant, ktorý rozoznáva nárečia a slang. S informáciami pomáha nový head-up displej, ktorý má o 70 % väčšiu projekčnú plochu. Odteraz zobrazuje napríklad aj telefónne čísla či varovania asistenčných systémov.
Tie rozširujú autonómne funkcie riadenia. Umožnilo to použitie 3D kamery s doplnkovými ultrazvukovými a radarovými senzormi. BMW 5 teraz napríklad zvláda automatický vyhýbací manéver, teda samočinné predbiehanie, a tiež varuje pred križujúcimi vozidlami. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdnom prúde a adaptívny tempomat pracujúci v rozsahu od 30 až do 210 km/h. Berie do úvahy aj výjazdy z diaľnic, kruhové objazdy či nebezpečenstvo zvýšeného rizika bočného nárazu. Diaľkové parkovanie zabezpečuje takzvaný Display Key, ktorým ovládate auto po vystúpení. Platí to pre priečne aj pozdĺžne parkovanie.
Osemvalec nevymrie
Na úvod príde BMW 5 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Pochopiteľne preplňovanými s technológiou TwinPower Turbo. Základom sú štvorvalce 530i (185 kW) a 520d (140 kW). Nad nimi stoja 6-valce 540i (250 kW) a 530d (195 kW). Až na najslabší naftový motor sú všetky kombinované s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic so zníženým vnútorným trením. Zároveň možno všetky spojiť s pohonom oboch náprav xDrive. Neskôr príde najúspornejšia verzia 520d EfficientDynamic Edition a plug-in hybrid 530e iPerformance. Dobrou správou je, že napriek všeobecnému trendu downsizingu zachová BMW v rade 5 8-valcovú verziu M550i xDrive (340 kW).
Jazdné vlastnosti ťažia nielen z väčšieho rozchodu a rázvoru, ale aj modernizovanej konštrukcie náprav z ľahkých materiálov. Štandardom je riadenie s variabilným prevodom. Za príplatok dostane aktívne riadenie s natáčaním zadných kolies, ktoré je po prvýkrát možné kombinovať s pohonom oboch náprav xDrive. Balík Adaptive Drive pridáva adaptívne tlmiče a aktívnu stabilizáciu náklonov s hydraulickým ovládaním stabilizátorov. Všetko to má pod palcom volič jazdných režimov, ktorý prispôsobuje charakteristiku vozidla, vrátane činnosti motora, prevodovky či tempomatu módom Sport, Comfort alebo Eco Pro.
V prípade balíka Adaptive Drive pridáva ďalší program Adaptive, ktorý nastaví vozidlo samočinne na základe jazdného štýlu vodiča a berie do úvahy aj dáta navigácie. Výrobu novej generácie BMW 5 zabezpečí domáci produkčný závod v Dingolfingene a na jar 2017 sa pridajú aj kapacity v rakúskom Grazi. Predaj odštartuje vo februári budúceho roka. Ceny sa začínajú na 45 200 eurách za verziu 520d.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 936 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 868 |
Výška (mm) | 1 466 |
Rázvor náprav (mm) | 2 975 |
Objem kufra/nádrže (l) | 530/- |
Technické údaje
Verzia | 530i/530 xDrive | 540i/540i xDrive | 520d/520d xDrive | 530d/530d xDrive |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 2 998 | 1 995 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 6/24 | 4/16 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 185/5 200 | 250/5 500 | 140/4 000 | 195/4 000 |
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | 350/1 450 | 450/1 380 | 400/1 750 | 620/2 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 6,2/6,6 | 5,1/4,8 | 7,7/7,6 | 5,7/5,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 238/232 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,9/6,4 | 6,9/7,4 | 4,5/4,9 | 4,9/5,4 |