Už od začiatku roka sa trh s autami v Európe vyvíja veľmi pozitívne. Predaje rastú tempom, ktoré dáva zabudnúť na blamáž spred niekoľkých rokov. Vo februári narástol trh v medziročnom porovnaní o 14,3, v apríli o 9,1 a v máji dokonca o 16 percent. Prvý polrok sa skončil s bilanciou 8 089 730 registrácií nových áut, čo bol vzostup o skvelých 9,1 %. A hoci prišli v lete slabšie mesiace, júl dokonca s miernym prepadom o 1,4 percenta, august s 10-percentným rastom, a najmä silný september, keď sa registrácie vyšplhali o 7,2 % vyššie, všetko zachránili.
September najsilnejší od roku 2007
September, keď skončilo v rukách zákazníkov 1 455 180 kusov, bol dokonca najsilnejším od roku 2007, teda silnejším než v rokoch ekonomického rastu. Zaujímavejší je však pohľad na globálne predaje, pretože september uzatvoril tretí štvrťrok. Podľa agentúry JATO Dynamics sa v 29 krajinách Európy predalo 11 243 263 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel, čo je o osem percent viac ako vlani. Z nárastu ťažili prakticky všetky značky. Poradie na špičke rebríčka najúspešnejších sa však v porovnaní s tým za prvý polrok nezmenilo.
Absolútnou trhovou jednotkou ostáva Volkswagen, ktorý doručil klientom 1 264 581 vozidiel. Je to síce len o 0,1 % viac ako vlani, ale s vedením nemá najmenšie problémy. Druhý Renault akceleroval až o 13,1 percenta, ale jeho 803 196 predaných áut nemohlo ohroziť pozíciu automobilky z Wolfsburgu. Tretí je Ford a za ním Opel. Obe značky s nárastom 4,4, respektíve 6,8 percenta. Opelu pochopiteľne pomohla najmä nová Astra, ovenčená titulom európskeho auta roka 2016. Ford si pritom dokázal udržal tretie miesto napriek absencii zásadných noviniek.
Mercedes dýcha na krk Audi
Podobne je to s piatym Peugeotom, ktorý len chystá štart predaja crossoverov 3008/5008. Napriek tomu narástol o 4,3 percenta. No a nasleduje nemecký prémiový trojzáprah v poradí Audi, Mercedes-Benz a BMW. Raketové stúpanie firmy zo Stuttgartu, a to až o 15,1 %, znamená, že Audi dýcha nekompromisne na krk. Rozdiel v predaji je len približne 35 000 kusov, takže do konca roka môže byť v Európe ľahko na čele prémiových značiek. Audi totiž zlepšilo odbyt „len“ o 8,7 a BMW „len“ o 11,7 %. Všetci traja producenti drahých áut pritom predávajú viac ako mainstreamové značky – deviaty Fiat a desiata Škoda.
Pri Fiate stojí za zmienku nárast odbytu o 15,1 %, čím patril k najrýchlejšie rastúcim značkám. Úspech sa pravdepodobne opiera o crossover 500X. Škoda s nárastom 6,8 % zas ťažila z dobrých predajov tradične silnej Octavie, ale aj nového Superbu. Škoda pritom vytlačila z prvej desiatky jedenástu Toyotu. Z prvej dvadsiatky spomeňme ešte skokanov roka. Honda zvýšila odbyt o 27,1, Mazda o 18,1 % a Land Rover sa môže tešiť zo 17,1-percentných prírastkov. Absolútnym skokanom je však Jaguar, ktorý si polepšil o 74,7 %! Prvé SUV F-Pace a vynovená ponuka jednoducho zabrali. No i tak to nestačilo na viac ako na 29. priečku.
Rekordný rok na dosah
Nedarilo sa len Nissanu s poklesom 1,7 % a Mitsubishi, ktoré padlo takmer o 12 percent. Zásluhu na raste majú prakticky všetky kľúčové európske trhy. V Nemecku sa predalo o 6,1, vo Veľkej Británii o 2,6, vo Francúzsku o 5,7, v Taliansku až o 17,5 a v Španielsku o 11,5 % viac áut. Svoje zohrali aj malé trhy. Tak napríklad na Slovensku vzrástli registrácie o 13,7, v Maďarsku o 25,6 a v Českej republike o 12,7 percenta. Jedinými trhmi s poklesom sa stali Holandsko a Švajčiarsko. Všetko teda nasvedčuje tomu, že do konca roka zaznamená Európa rekordný odbyt áut.
Rebríček najpredávanejších značiek (1. – 9. 2016)
Poradie | Značka | Počet registrácií | Trend (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 264 584 | 0,1 |
2. | Renault | 803 196 | 13,6 |
3. | Ford | 795 783 | 4,4 |
4. | Opel | 763 118 | 6,8 |
5. | Peugeot | 654 951 | 4,3 |
6. | Audi | 615 412 | 8,7 |
7. | Mercedes-Benz | 611 785 | 15,1 |
8. | BMW | 592 647 | 11,7 |
9. | Fiat | 574 212 | 15,7 |
10. | Škoda | 481 263 | 6,8 |
11. | Toyota | 437 106 | 7,3 |
12. | Citroën | 418 200 | 1,2 |
13. | Nissan | 416 518 | –1,7 |
14. | Hyundai | 376 652 | 9,0 |
15 | Dacia | 316 694 | 11,2 |
16. | Seat | 256 366 | 0,2 |
17. | Volvo | 198 687 | 6,8 |
18. | Mazda | 176 031 | 18,1 |
19. | Mini | 154 654 | 14,7 |
20. | Suzuki | 146 959 | 14,0 |
21. | Honda | 121 964 | 27,1 |
22. | Land Rover | 117 301 | 17,1 |
23. | Mitsubishi | 81 453 | –11,9 |
24. | Jeep | 77 777 | 23,7 |
25. | Smart | 76 953 | 10,8 |
26. | Lancia/Chrysler | 52 771 | 9,3 |
27. | DS | 52 669 | –5,3 |
28. | Porsche | 50 168 | 0,4 |
29. | Jaguar | 49 662 | 74,7 |
30. | Alfa Romeo | 47 507 | 11,8 |
31. | Lexus | 33 100 | 20,1 |
32. | Chevrolet | 1 973 | –30,9 |
– | Spolu | 11 243 263 | 8,0 |