Opel Ampera-e: Európsky 'Bolt' má dojazd dlhší ako BMW i3

Nový elektromobil Opla mal svetovú premiéru už na jar v Ženeve. Tajil však to najdôležitejšie. Kapacitu batérií, dojazd aj cenu. Po Paríži je už mnohé jasné. Na jedno nabitie prejde dvakrát viac ako BMW i3 či Nissan Leaf. Dá si však za to aj zaplatiť.

24.10.2016 06:00
debata (15)
Ampera-e je súrodencom Chevroletu Bolt. V... Foto: Opel
Opel Ampera-e - 2016 Ampera-e je súrodencom Chevroletu Bolt. V porovnaní s ním má len mierne upravenú prednú masku a logo s bleskom.

Cesty Chevroletu Volt a Opla Ampera sa nadobro rozišli. Kým v USA už brázdi cesty druhá generácia Voltu, stále ako elektromobilu s predĺženým dojazdom, Ampera celkom zmenila charakter. Dostala prívlastok Ampera-e a čisto elektrickú pohonnú sústavu. Teraz je totiž technologickým súrodencom Chevrolet Bolt. Má preto karosériu hatchbacku, ktorý stojí dĺžkou 4 166, šírkou 1 765 a výškou 1 594 mm na hranici nižšej a nižšej strednej triedy. Tomu zodpovedá aj rázvor náprav 2 600 mm. Od Boltu sa líši v podstate len prednou maskou.

Akumulátory s kapacitou 60 kWh majú zabezpečiť... Foto: Opel
Opel Ampera-e - 2016 Akumulátory s kapacitou 60 kWh majú zabezpečiť reálny dojazd 300 km. V ideálnych podmienkach až 500. Sú uložené v podlahe, takže neuberajú priestor v kabíne a znižujú ťažisko.

V Európe si však prekážať nebudú, keďže Bolt ostane výhradne americkou záležitosťou. To ale nie je žiadne prekvapenie. Ampera-e absolvovala totiž európsky debut už na jar v Ženeve. Vtedy ale Opel o nej veľa neprezradil. Napokon ani netajil, že predaje odštartuje až v roku 2017. Okolo Ampery-e neskôr nastalo polročné ticho. Opel na ňu upriamil pozornosť až v auguste, stále však bez najdôležitejších informácií o technike. Stále tvrdil, že Ampera-e bude cenovo dostupným elektromobilom s bezkonkurenčným dojazdom.

Interiér je vybavený ako bežné modely Opla.... Foto: Opel
Opel Ampera-e - 2016 Interiér je vybavený ako bežné modely Opla. Nechýba klimatizácia ani multimediálne rozhranie IntelliLink.

Aspoň jedno z týchto tvrdení sa nakoniec potvrdilo na nedávnom autosalóne v Paríži, kde automobilka s bleskom v znaku ukázala definitívnu produkčnú verziu aj s niektorými technickými špecifikáciami. Preto vieme, že predné kolesá tohto sympatického 5-miestneho hatchbacku bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Takže na rýchlosť 50 km/h zrýchli za 3,5 sekundy a v pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h za 4,5 sekundy bude súperom aj pre ostré Ople s prívlastkom OPC. V maximálke sa im už ale nevyrovná, keďže tá je, ako býva u elektromobilov bežné, obmedzená na 150 km/h.

Elektromotor poháňa predné kolesá. Ponúka výkon... Foto: Opel
Opel Ampera-e - 2016 Elektromotor poháňa predné kolesá. Ponúka výkon 150 kW a krútiaci moment 360 Nm. V šprinte z 0 na 150 km/h porazí aj modely divízie Opel OPC.

Najväčšou bombou však je, že Ampera-e si so sebou vozí li-ion akumulátory s kapacitou až 60 kWh. To je dvojnásobok v porovnaní s najrozšírenejšími elektromobilmi, ako Nissanom Leaf a BMW i3. Takže Ampera-e má ambíciu zamieriť aj mimo miest. Svojich súperov doslova valcuje dojazdom. Podľa európskeho cyklu NEDC má na jedno nabitie prejsť neuveriteľných 500 km. Samozrejme, to je fikcia, keďže samotná metodika má svoje „chybičky krásy“. Každopádne však Opel tvrdí, že aj v náročnejších podmienkach, teda v reálnej premávke, vydržia akumulátory s hmotnosťou 460 kg na 300 km jazdy, čo je o 100 viac, ako zvládne konkurencia.

Pritom má byť Amepra aj praktickým rodinným autom. Odvezie päť členov posádky a vďaka batériám zabudovaným v podlahe a pod zadnými sedadlami v piatich sekciách, ponúkne batožinový priestor s objemom 380 litrov. Interiér nie je sparťanský. Už v sérii nájdeme klimatizáciu či moderné rozhranie IntelliLink, známe napríklad z Astry, či asistenčné služby Opel OnStar. Za komfort a dlhý dojazd si ale nechá Opel zaplatiť. Očakáva sa, že na európsky trh dorazí Ampera-e s cenovkou do 32 000 eur.

A na ňu sa môžeme pozrieť z dvoch strán. Bude totiž nepochybne drahšia ako Nissan Leaf, ale vždy lacnejšia ako BMW i3 s neporovnateľne kratším dojazdom.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 166
Šírka (mm) 1 765
Výška (mm) 1 594
Rázvor náprav (mm) 2 600
Počet cestujúcich 5
Veľkosť kufra (l) 380

Technické údaje

Max. výkon (kW) 150
Ma. krút. moment (Nm/ot.) 360
Batérie Li-ion
Kapacita batérií 60 kWh
Hmotnosť batérií (kg) 435
Prevodovka jednostupňová
0 – 50 km/h (s) 3,5
Max. rýchlosť (km/h) 150
Dojazd na jedno nabitie (k) 300 – 500
Opel Ampera-e - 2016
Opel Ampera-e - 2016
+12Opel Ampera-e - 2016

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #Opel Ampera-e
Články podľa značiek