Cesty Chevroletu Volt a Opla Ampera sa nadobro rozišli. Kým v USA už brázdi cesty druhá generácia Voltu, stále ako elektromobilu s predĺženým dojazdom, Ampera celkom zmenila charakter. Dostala prívlastok Ampera-e a čisto elektrickú pohonnú sústavu. Teraz je totiž technologickým súrodencom Chevrolet Bolt. Má preto karosériu hatchbacku, ktorý stojí dĺžkou 4 166, šírkou 1 765 a výškou 1 594 mm na hranici nižšej a nižšej strednej triedy. Tomu zodpovedá aj rázvor náprav 2 600 mm. Od Boltu sa líši v podstate len prednou maskou.
V Európe si však prekážať nebudú, keďže Bolt ostane výhradne americkou záležitosťou. To ale nie je žiadne prekvapenie. Ampera-e absolvovala totiž európsky debut už na jar v Ženeve. Vtedy ale Opel o nej veľa neprezradil. Napokon ani netajil, že predaje odštartuje až v roku 2017. Okolo Ampery-e neskôr nastalo polročné ticho. Opel na ňu upriamil pozornosť až v auguste, stále však bez najdôležitejších informácií o technike. Stále tvrdil, že Ampera-e bude cenovo dostupným elektromobilom s bezkonkurenčným dojazdom.
Aspoň jedno z týchto tvrdení sa nakoniec potvrdilo na nedávnom autosalóne v Paríži, kde automobilka s bleskom v znaku ukázala definitívnu produkčnú verziu aj s niektorými technickými špecifikáciami. Preto vieme, že predné kolesá tohto sympatického 5-miestneho hatchbacku bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Takže na rýchlosť 50 km/h zrýchli za 3,5 sekundy a v pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h za 4,5 sekundy bude súperom aj pre ostré Ople s prívlastkom OPC. V maximálke sa im už ale nevyrovná, keďže tá je, ako býva u elektromobilov bežné, obmedzená na 150 km/h.
Najväčšou bombou však je, že Ampera-e si so sebou vozí li-ion akumulátory s kapacitou až 60 kWh. To je dvojnásobok v porovnaní s najrozšírenejšími elektromobilmi, ako Nissanom Leaf a BMW i3. Takže Ampera-e má ambíciu zamieriť aj mimo miest. Svojich súperov doslova valcuje dojazdom. Podľa európskeho cyklu NEDC má na jedno nabitie prejsť neuveriteľných 500 km. Samozrejme, to je fikcia, keďže samotná metodika má svoje „chybičky krásy“. Každopádne však Opel tvrdí, že aj v náročnejších podmienkach, teda v reálnej premávke, vydržia akumulátory s hmotnosťou 460 kg na 300 km jazdy, čo je o 100 viac, ako zvládne konkurencia.
Pritom má byť Amepra aj praktickým rodinným autom. Odvezie päť členov posádky a vďaka batériám zabudovaným v podlahe a pod zadnými sedadlami v piatich sekciách, ponúkne batožinový priestor s objemom 380 litrov. Interiér nie je sparťanský. Už v sérii nájdeme klimatizáciu či moderné rozhranie IntelliLink, známe napríklad z Astry, či asistenčné služby Opel OnStar. Za komfort a dlhý dojazd si ale nechá Opel zaplatiť. Očakáva sa, že na európsky trh dorazí Ampera-e s cenovkou do 32 000 eur.
A na ňu sa môžeme pozrieť z dvoch strán. Bude totiž nepochybne drahšia ako Nissan Leaf, ale vždy lacnejšia ako BMW i3 s neporovnateľne kratším dojazdom.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 166 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 765 |
Výška (mm) | 1 594 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 |
Počet cestujúcich | 5 |
Veľkosť kufra (l) | 380 |
Technické údaje
Max. výkon (kW) | 150 |
---|---|
Ma. krút. moment (Nm/ot.) | 360 |
Batérie | Li-ion |
Kapacita batérií | 60 kWh |
Hmotnosť batérií (kg) | 435 |
Prevodovka | jednostupňová |
0 – 50 km/h (s) | 3,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 150 |
Dojazd na jedno nabitie (k) | 300 – 500 |