
A zvlášť do popredia sa tlačia pikapy s karosériou DubleCab, teda so štyrmi dverami a 5-miestnym interiérom, ktoré si pomaly, ale iste ukrajujú zo segmentu klasických SUV. Časy, keď boli len pracovným náradím, sú dávno preč. Za ich volant si sadajú ľudia, ktorí nie sú farmármi ani majiteľmi stavebných spoločností. Pikapy trávia stále viac a viac času v civilnom nasadení. A presne tam mieri automobilka zo Stuttgartu. Ako prvá z prémiových výrobcov privedie na svet luxusný pikap s užitočnou nosnosťou jednej tony.

Jeho vývojom sa zaoberá už od roku 2011. A teraz tu máme prvú ochutnávku v podobe konceptu X-Class. A to hneď v dvoch verziách, pričom každý z nich mieri na inú „cieľovku“. V každom prípade je ich základom posledná generácia Nissanu Navara. Lenže teraz tu rozhodne nemáme jednoduchú konverziu, akú predviedol Mercedes-Benz v prípade malej dodávky Citan, odvodenej z Renaultu Kangoo. Z pôvodnej Navary ostalo takmer iba rám. X-Class má byť totiž Mercedesom so všetkým, čo k tomu patrí, takže rozdiely sú naozaj dramatické.
S výnimkou skeletu kabíny zmenili dizajnéri všetko, čo len bolo možné. Od prednej masky až po veko nákladného priestoru. A urobili to štýlovo. Civilnejšia verzia Stylish Explorer má perleťový biely lak, 22-palcové antracitové disky, integrované stúpačky, centrálnu hviezdu zasadenú do jedinej horizontálnej lamely či zadné svetlá vytvárajúce lem veka. Nehanbili by ste sa s ňou „pristáť“ pred vchodom do opery. Drsný Powerfull Adventure s limetkovým lakom Lemonax zas útočí na celkom iné zmysly.

S výškou 1,9 metra, „balónmi“ s off-roadovým dezénom, predným navijakom a odolnou plastovou mriežkou veka korby sa nezľakne ani toho najťažšieho terénu. Podobne odlišné je spracovanie interiéru, kde Powerful Adventure dopĺňa palubnú dosku hasiacim prístrojom a jemnú kožu Alcantara či drevené dekorácie civilnej verzie Stylish Explorer nahrádza karbónom a odolnou čiernou kožou. Podstatné je však posolstvo, že palubná doska, prístrojový panel, sedadlá a ani výplne dverí nemajú nič spoločné s Navarou. Dizajn je kompletne nový. Využíva množstvo modulov známych z novej triedy C či triedy V.
Podobne je to s technikou. Kým Navara a sesterský Renault Alaskan končia pri naftovom 4-valci 2,3 dCi bi-turbo, trieda X dostane poriadny 6-valec 350d, používaný napríklad v luxusnom SUV GLE, a k tomu 8-stupňový automat a permanentný pohon oboch náprav. A to aj s redukčnou prevodovkou, uzáverom stredného a zadného diferenciálu a elektronickým trakčným systémom. Takže tu máme čosi ako SUV s korbou. Jazdné vlastnosti má skultivovať 5-prvkové zavesenie zadných kolies. Myslí sa tým však asi skôr 5-prvkové uchytenie tuhej zadnej nápravy.

Napriek luxusnému vzhľadu a bohatej výbave, v ktorej nechýba ani multimediálne rozhranie s veľkým displejom a touch padom či dokonca ovládanie gestami, bude totiž X-Class stále odolným pracantom na tuhom rámovom podvozku. Odviezť má štyri kubíky dreva a k tomu všetkému zvládať jazdu so zapriahnutou jachtou. Drsný korienok naznačuje aj klasická ručná brzda. O bezpečnosť sa postará záplava asistenčných systémov, ktoré nemajú byť ďaleko od civilných SUV s trojcípou hviezdou. Očakávať tak môžeme monitorovanie jazdných prúdov, radarový tempomat alebo autonómne brzdy.
Novinka, ktorá sa dostane na trh v roku 2017, má naplánovanú celosvetovú kariéru. K dispozícii budú pracovné aj luxusné verzie, vždy však s kabínou Doble Cab, tak aby si X-Class neliezol do kapusty s praktickou Navarou. A keďže je výsledkom spolupráce Daimleru a aliancie Renault-Nissan, vyrábať ho budú v spoločnom závode v španielskej Barcelone. Odtiaľ poputuje okrem Európy aj do Austrálie a Afriky. Závod v argentínskej Córdobe zas zabezpečí potreby latinskoamerických trhov, kde príde trieda X v roku 2018.