
Prvá generácia Countrymanu prišla na svet v roku 2010. A stala sa najväčším Mini v histórii. Medzičasom však zasiahol rastový hormón aj klasické modely, najmä kombi Clubman. To len slepo nekopírovalo formát tretej generácie novodobého Mini Coopera, ale podrástlo vo všetkých smeroch, najmä do dĺžky. Umožnila to nová modulárna platforma UKL spoločná s niektorými modelmi BMW. A nový Countryman ide ešte ďalej. V porovnaní s prvou generáciou podrástol takmer o celú triedu. Do dĺžky pribudlo až 20 cm (4 310 mm) a do šírky tri (1 820 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 7,5 cm na konečných 2 670 mm.
Takže tu máme plnohodnotný crossover nižšej strednej triedy. Len výška 1 560 mm ostala prakticky bez zmien. Už z toho je zrejmé, že nový Countryman nemá so svojím predchodcom nič spoločné, to napriek tomu, že dizajn sa uberal evolučnou cestou. Countrymanu ostali všetky charakteristické prvky, horizontálne bočné línie, plávajúca strecha v štýle prilby aj 6-uholníková maska, oválne predné a vertikálne zadné svetlá. Svoju chuť zísť z asfaltu demonštruje zvýšeným podvozkom, plastovou ochranou blatníkov či hliníkovými prahmi a nábehovými panelmi nárazníkov. Po prvý raz sa tu však objavujú denné LED svetlá v tvare krúžkov.

K dispozícii je bohatá personalizácia vďaka kombinácii odlišných lakov strechy a karosérie či lemov svetiel a krytov zrkadiel. Paletu obohatili metalické farby Island Blue a Chestnut. V sérii obúva Countryman 16– a 17-palcové disky kolies, za príplatok si však môžete dopriať kolesá s rozmerom až 19 palcov. Zmena formátu sa pochopiteľne podpísala aj pod interiér. Countryman je priestrannejší vo všetkých smeroch. Ponúka viac miesta vo výške ramien aj plusové milimetre na kolená zadných cestujúcich. A k tomu slušný kufor s objemom 450 litrov, elektrickým bezdotykovým ovládaním veka a dvojitou podlahou.

To je zlepšenie o celých 100 litrov. Delené zadné sedadlá v pomere 40:20:40 možno posúvať v rozsahu 13 cm a navyše regulovať sklon operadiel či ich úplne sklopiť. Maximálny objem sa tak vyšplhá na rekordných 1 309 litrov, až o 139 viac ako v minulosti. Vychytávkou je výklopná lavička Picnic Bench. Zo súčasných Mini si Countryman požičal aj nové usporiadanie prístrojov. Rýchlomer a otáčkomer sú tak konečne priamo pred volantom. Veľký kruhový prístroj obsahuje 6,5– alebo 8,8-palcový displej rozhrania. Po prvý raz aj dotykový. Novinkou je tiež praktickejší kruhový ovládač na stredovom tuneli namiesto „joysticku“. Countryman sa tak priblížil systému iDrive v BMW.

Infotainment s navigáciou zvláda nové funkcie, napríklad spojenie s vozidlom na diaľku prostredníctvom smartfónu či aplikácie pre plánovanie trasy a lokalizáciu vozidla. Za príplatok dostanete navigáciu Mini Professional, head-up displej, audio Harman/Kardon, strešné okno, dvojzónovú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, pre vodiča s pamäťou. Balík asistenčných systémov obsahuje výstrahu pred kolíziou a autonómne brzdy. Dopriať si však môžete aj paket Driving Assistant s kamerou, adaptívnym tempomatom, samočinným prepínaním diaľkových svetiel, čítačkou dopravných značiek a parkovacím asistentom.

Druhá generácia Countrymanu odštartuje kariéru s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi, všetkými s technológiou TwinPower Turbo. Základom je jediný 3-valec s objemom 1,5 litra (100 kW) pre Countryman. Rovnaký výkon má dvojlitrový diesel pre Countryman D. Nad ním stojí silnejšia verzia s výkonom 140 kW pre Countryman SD. Len o jeden kilowatt navyše ponúka silnejšia benzínový verzia Countryman S (141 kW). Základný Countryman má v sérii 6-stupňový manuál a za príplatok automatickú prevodovku Steptronic s rovnakým počtom stupňov. Silnejšie verzie môžu byť spárované s 8-stupňovým Steptronicom. Cooper SD má automat štandardne.

Všetky verzie je možné spojiť s pohonom oboch náprav All4 s rozdeľovacou prevodovkou v prednom diferenciáli a so zadnou spojkou dávkujúcou krútiaci moment pre zadné kolesá na základe okamžitých potrieb. Mini tvrdí, že priemerná spotreba klesla pri niektorých verziách až o 1,4 litra. Najúspornejším by bol za normálnych okolností Countryman D, ktorý si vystačí s 3,4, respektíve s 3,5 litrami nafty, lenže po prvý raz v histórii tu máme plug-in hybrid Countryman S E. A ten spotrebuje podľa európskeho cyklu len 2,1 litra paliva na 100 km. Hybridnú sústavu tvorí 3-valec 1,5 TwinPower Turbo (100 kW) a zadný elektromotor (65kW).

Mini uvádza spoločný výstup 165 kW a krútiaci 385 Nm. Tieto údaje nie sú neznáme, plug-in hybridné Mini si totiž požičalo technológiu z minivanu BMW 225ex. Batérie s kapacitou 7,6 kWh stačia na 40 km jazdy v bezemisnom režime. Nabíjajú sa minimálne dve a štvrť hodiny. Samozrejme, z domácej nabíjačky. Akumulátory umiestnené pod zadnými sedadlami ubrali z objemu nádrže. Tá má teraz len 35 litrov. A novinku nájdeme aj na podvozku. Countryman dostal adaptívne tlmiče Dynamic Damper Control. Pri výbere jazdných režimov v módoch Mid, Sport a Green sa tak okrem účinku posilňovača riadenie, reakcie plynu a prevodovky či zvuku motora mení aj tuhosť odpruženia.
Predné kolesá nesú vzpery McPherson, zadné viacprvkové závesy. O riadenie sa stará elektrický posilňovač Servotronic. Stabilitu podporuje DSC. Najväčšie Mini absolvuje svetový debut na autosalóne v Los Angeles v polovici novembra. Do Európy sa dostane na budúci rok vo februári. Technické údaje sú preto len predbežné. Len pre úplnosť spomeňme, že Countryman nadviazal na historické modely Morris Mini Traveller a Austin Seven Countryman s typickými drevenými obkladmi karosérie, známymi ako „Woody“, ktoré boli odvodené od kombi verzií Cooperu, samozrejme, o pohone oboch náprav sa im vtedy nemohlo ani len snívať.