Premiéru vynoveného Golfu očakávali mnohí už na septembrovom autosalóne v Paríži. Wolfsburg však rozhodol inak. Svoj kľúčový model predstavil až včera, a to priamo v centrále automobilky. Možno mu to zabezpečí po období desiatok premiér viac pozornosti, faktom však je, že až tak veľa nového neprináša. Najmä ak dnes automobilka potrebuje účinný liek na aféru Dieselgate. Ide skôr o evolúciu, ktorou Golf doháňa mladších konkurentov a k tomu pridáva zopár vychytávok. Asi tou najväčšou sú nový benzínový 4-valec 1,5 TSI a ovládanie gestami. Ale nepredbiehajme.
Dizajn? Len evolúcia
Dizajn sa menil naozaj len v rámci toho, čo umožňuje facelift. Máme tu teda nové nárazníky s nižšie situovaným otvorom pre prívod vzduchu a chrómovú lištu, ktorá opticky zabieha do reflektorov. Tie bi-xenónové nahradili full-LED svetlá. Vďaka diódam sa zmenila aj grafika so štvoricou denných svetiel. V súvislosti s týmito zmenami bola prepracovaná predná kapota a blatníky. Všetko to má posilniť vizuálnu šírku Golfu. Radar asistenčných systémov sa schoval z nárazníka pod logo VW. Vzadu je zmien ešte menej. Preštylizované sú opäť nárazníky a grafika svetiel postavená na diódach.
Povinnú jazdu uzatvorí osviežená paleta farieb lakov a nové disky kolies. Zatiaľ ich však Volkswagen nešpecifikuje. Interiér sa drží zabehnutej schémy a dizajnu, ale svojím infotainmentom posúva Golf do nových čias. Namiesto klasických analógových prístrojov ponúkne 12,3-palcový virtuálny Active Info Display, známy už z Passatu či Audi A4. Umožňuje rôznu konfiguráciu údajov. Vyberať možno z profilov Classic, Consumption & Range, Efficiency, Performance & Driver Assistance alebo Navigation. Stredová konzola teraz nesie nové dotykové rozhranie MIB, po prvý raz ovládané v tejto triede aj gestami
Základná verzia má 6,5-palcovú uhlopriečku namiesto 5-palcovej. Nad ňou je 8-palcový displej a úplne nový 9,2-palcový s rozlíšením 155 dpi, pre najvyššiu úroveň Discovery Pro. Napriek tomu zachováva päť tlačidiel na ľavej strane pre priamy vstup do často využívaných funkcií, ako je napríklad regulácia hlasitosti. Novinkou je spomínané ovládanie gestami. Bez dotyku, len pohybom prstov môžete posúvať ikony menu zhora nadol či v horizontálnom smere, meniť mierku mapy, listovať v zozname rozhlasových staníc či uložených skladieb a podobne.
Pojazdný tablet a viac bezpečnosti
Rozhrania sú kompatibilné so smartfónmi cez Apple CarPlay, Android Auto alebo MirrorLink. Telefón môže byť pripojený k externej anténe vozidla alebo môže byť indukčne nabíjaný. Vozidlo tiež funguje ako výkonný hotspot. Volkswagen opisuje Golf ako tablet na kolesách. Prostredníctvom funkcie CarNet môže byť pripojený na internet. To znamená využívanie rôznych aplikácií, napríklad informácií o aktuálnych cenách palív v okolí, alebo sa diaľkové spojenie s vozidlom, ktoré umožňuje zistiť polohu, či vyvolať údaje palubného počítača. Nič nové pod slnkom, ale v nižšej strednej triede stále ojedinelé.
Z vrcholovej divízie Audi si Golf požičiava vyspelé asistenčné systémy. Napríklad asistenciu pri jazde v kolónach, takzvaný Traffic Jam Assist, čo je semi-automatické riadenie. Vozidlo samo brzdí, samo akceleruje, udržuje smer aj bezpečný odstup od ostatných áut. Prevziať riadenie je schopné aj vynovené udržiavanie v jazdnom prúde do rýchlosti 60 km/h, stále však za podmienky, že vodič drží ruky na volante. Autonómne brzdy doplnila funkcia City Emergency Assit, čo znamená schopnosť Golfu bezpečne zastaviť vozidlo, ak elektronika zistí, že sa vodič sa nevenuje riadeniu. Napríklad pri kolapse. Zastavenie sprevádza zapnutie výstražných svetiel. Čelná kamera tiež rozoznáva chodcov a iné objekty.
Inováciou prešiel aj systém Pre Crash, ktorý pripraví bezpečnostné systémy na prípadnú kolíziu v predstihu. Zaujímavé je, že systém mierne otvorí okná, aby sa mohli airbagy rozvinúť do plného objemu. Inak by im bránil tlak vzduchu v kabíne. Priplatiť si je možné za najnovšiu verziu parkovacieho asistentu 3.0, ktorá zvládne parkovať aj prednou časťou do paralelných parkovacích miest a preberá riadenie pri vychádzaní z parkovacieho miesta. Trailer Assist zas uľahčuje parkovanie s prívesom, podobným spôsobom, keď vodič reguluje len rýchlosť.
Svetová premiéra 1,5 TSI Evo
Osobné nastavenia vozidla, napríklad klimatizácie, audia, sedadiel či jazdných režimov, môžete mať uložené v niekoľkých personalizovaných kľúčoch. Pod kapotou absolvuje svetovú premiéru úplne nová generácia benzínového 4-valca 1,5 TSI Evo. Bude mať inovatívne úsporné technológie ako vypínanie dvoch valcov ACT, Millerov cyklus, variabilné turbodúchadlo používané zatiaľ len v Porsche či novú generáciu priameho vstrekovania paliva common-rail. Motor bude mať dve verzie. Slabšia s výkonom 96 kW, ktorá sa dostane pravdepodobne aj do Octavie, má spotrebovať 4,6 litra benzínu na 100 kW.
Silnejšia verzia s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm dostala do vienka aj voľnobežku s vypínaním motora, napríklad pri jazde zotrvačnosťou. Volkswagen tvrdí, že vďaka novým technológiám klesne spotreba na 4,9 litra benzínu, čo je až o liter menej ako v predchádzajúcom motore 1,4 TSI. Navyše nahradia 6-stupňové dvojspojkové prevodovky DSG nové so siedmimi stupňami. Vrcholová verzia GTI posilní o 7 kW. Jej dvojlitrový motor ponúkne v novom Golfe 169 kW, čo je toľko, koľko mala predchádzajúca verzia GTI Performance. Tá nová sa zas vyšplhá až na 180 kW.
O ďalších agregátoch sa Volkswagen zatiaľ nezmieňuje. Nepomína ani zmeny na podvozkoch. V každom prípade zostanú v ponuke motory TDI, plug-in hybrid GTE aj elektrický e-Golf. Modernizácia sa rovnako dotkne hatchbackov, ako kombi s tradičným prívlastkom Variant. Viac sa dozvieme pravdepodobne v Detroite, kde by mohol mať Golf svetovú výstavnú premiéru. Jeho predaj je totiž plánovaný až na jar budúceho roka.