Tesla Model X bude mať už čoskoro problém. S elektrickým SUV príde aj Jaguar. A nehovoríme o vzdialenej budúcnosti, ale o roku 2018. Jeho predzvesťou je koncept I-Pace, predstavený len pred pár dňami v Los Angeles. Lenže ide de facto o prototyp. Nič zásadné sa už meniť nebude. Odmyslite si 23-palcové disky kolies a máte tu prvý sériový elektromobil z Coventry. Na rozdiel od Tesly X nemá futuristické krídlové dvere ani autopilota, no aj o to menej potenciálnych problémov.
Konkurent pre Teslu X
O príchod prvého elektromobilu koncernu Jaguar Land Rover sa hovorilo už pár rokov. Napokon s podobným konceptom vyrukuje čoskoro aj Audi. Lenže pôvodne mal tento experiment niesť logo Range Roveru, nakoniec je však všetko inak, prednosť dostal Jaguar. Jeho imidžu by to mohlo pomôcť. K úplne vynovenému výrobnému programu, ktorý zahŕňa aj prvé SUV F-Pace, sa tak čoskoro pridá prvá „šelma“ s nulovými emisiami. I-Pace, predstavený v meste anjelov, je preto len mierne vyšperkovanou verziou svojho blízkeho sériového súrodenca.
So súčasnou produkciou nemá nič spoločné. Rodil sa na čistom hárku papiera. Základom je úplne nová elektrická platforma s dvojitou hliníkovou podlahou, ktorá vytvorila priestor na umiestnenie vysokovýkonných zapuzdrených akumulátorov s kapacitou 90 kWh, čo je údaj blízky americkej Tesle. Vývoj od nuly zároveň znamenal úplne voľné ruky pre dizajnérov. A tí využili príležitosť do bodky. I-Pace pripomína skôr zvýšený hatchbcak než klasické SUV. Možno aj vďaka obrovským 23-palcovým diskom, ktoré taja jeho rozmery.
Rozmery/objemy
Dĺžka (mm) | 4 680 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 560 |
Rázvor náprav (mm) | 2 990 |
Objem kufra (l) | 530 + 28 |
Odpor vzduchu (Cd) | 0,29 |
V skutočnosti má však podstatne väčší formát, ktorým sa blíži k SUV F-Pace. Na dĺžku meria 4 680, na šírku 1 890 a na výšku 1 560 mm. To je o čosi menej, no zároveň ponúka gigantický rázvor náprav s hodnotou 2 990 mm, ktorým atakuje svet luxusných limuzín vyššej triedy. Umožnila to práve elektrická platforma, ktorej technika zaberá podstatne menej miesta ako v prípade klasických áut so spaľovacím motorom, prevodovkou, a navyše priestorovo náročným rozvodom 4×4.
Pravý Jaguar, ale na baterky
To je aj dôvod, prečo sa Jaguaru podarilo vytvoriť napriek kompaktnejšiemu pôdorysu väčší interiér, ako má dlhší F-Pace. Kabínu jednoducho predsunul dopredu. Takže cestujúci majú viac miesta. Tí zadní napríklad 70 mm na nohy. A k tomu musíme pripočítať až 530 litrov pre batožiny pod zadným vekom a ďalších 28 pod prednou kapotou. Áno, sú tu dva kufre. Napriek zmene proporcií však ide o jasný Jaguar. Šéfdizajnér Ian Collum tvrdí, že tvary I-Pace sú inšpirované konceptom superšportu C-X75, ktorý sa do výroby nakoniec nedostal.
Typickým identifikačným prvkom je tradičná maska a úzke svetlá. Tie zadné zas pripomínajú súčasný F-Pace, ale s hranatejšou grafikou. Charakter SUV posilňuje väčšia svetlá výška, mohutný pontón a relatívne nízka kabína s panoramatickou strechou. Zaujímavým prvkom je otvor v prednej kapote á la C-X75, ale aj odvetrávacie otvory v zadnom nárazníku, ktoré evokujú výfuky. Tie, samozrejme, I-Pace nepotrebuje. Otvory tak majú celkom inú funkciu. Znižujú vírenie vzduchu v oblasti kolies a turbulencie za vozidlom.
Práca v aerodynamickom tuneli tak skončila solídnym výsledkom. Aj vďaka detailom, napríklad výsuvným kľučkám, má I-Pace koeficient čelného odporu vzduchu Cd 0,29. Karoséria je vytvorená z hliníka, tak ako všetky nové modely Jaguara, čo má kompenzovať hmotnosť batérií. To, že nie je vzdialený sériovej výrobe, naznačujú dva páry klasických dverí, stredový stĺpik, ako aj bežné spätné zrkadlá. Väčšinou sa totiž v tomto smere na štúdiách experimentuje. A podobne je to s kabínou, kde I-Pace Concept počíta nie so štyrmi, ale s piatimi cestujúcimi.
Samé displeje, ale známe
Ani infotainment a elektronika na palube príliš nevybočujú z rámca, ktorý už poznáme zo sériových Jaguarov. I keď všetko je to zabalené do extra materiálov s diamantovým motívom, ktorý sa vďaka laserovej technológii objavuje na palubnej doske, čalúnení či dokonca vzore sklenej strechy. Pracovisko vodiča je doslova obložené displejmi. Virtuálny prístrojový panel tvorí 12-palcová obrazovka, ďalšia 12-palcová v centre palubnej dosky má funkciu rozhrania InControl Touch Pro. Rýchlosť reakcií spracovania dát má na svedomí štvorjadrový procesor a SSD disk. Potrebné informácie môže vodič čerpať aj z farebného head-up displeja.
Ďalší 5,5-palcový displej nájdeme na stredovej konzole v role ovládania klimatizácie a audiosústavy. Technológie Transparent Bonnet či Transparent Pillars, ktoré Jaguar Land Rover prezentoval už dávnejšie, tu zatiaľ nenájdeme. Opäť dôkaz realistických základov I-Pace. Samozrejmosťou je možnosť diaľkového spojenia s vozidlom prostredníctvom smartfónu vrátane ovládania niektorých funkcií a výkonný wi-fi hotspot, ktorý umožní cestujúcim prístup na internet. Úsporná koncepcia elektrickej platformy priniesla kabíne plávajúcu konzolu a nové odkladacie priestory.
O pohon sa stará dvojica kompaktných synchrónnych elektromotorov s permanentným magnetom. Každý na jednej z náprav. Ich priemer je len 234 mm a dĺžka 500 mm. Ponúkajú výkon 2 × 147 kW, teda spolu 294 kW, a k tomu ohromných 700 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný prakticky od nulových otáčok. Hmotnosť I-Pace síce nepoznáme, ale mohutný crossover dokáže s týmito parametrami šprintovať na stovku za štyri sekundy. O zásobu elektrickej energie sa starajú chladené li-ion akumulátory s kapacitou 90 kWh.
Z 0 na 100 za štyri sekundy
Tie majú zabezpečiť dojazd až 500 km, a to dokonca aj v zimných podmienkach, keďže energeticky náročné kúrenie a klimatizácia využívajú tepelné čerpadlo, a teda aj odpadové teplo z akumulátorov. Zapuzdrené články je možné nabíjať z bežnej siete, ale aj z nabíjačiek. Jaguar tvrdí, že pri nabíjaní jednosmerným prúdom s príkonom 50 kW sú batérie dobité na 80 % za 90 minút a na 100 % približne za dve hodiny. Dva elektromotory znamenajú pohon oboch náprav a možnosť vektorovania krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Reakcie sú rýchlejšie a presnejšie než pri klasickom rozvode 4×4.
Navyše Jaguar pridal trakčné funkcie All Surface Progress Control (ASPC) a Adaptive Surface Response (AdSR), známe z F-Pace či zo sesterských Land Roverov. Tie prispôsobia I-Pace okamžitým podmienkam. Takže stratiť by sa nemalo ani na nekvalitných povrchoch, šotoline, blate či snehu. Na asfalte bude ťažiť najmä z nízkeho uloženia akumulátorov v podlahe, ktoré sa podieľa na nízkom ťažisku, a tiež z vyspelého dvojitého lichobežníkového zavesenia predných kolies z Jaguaru F-Pace a zo zadného viacprvkového s integrovanými ramenami z limuzín XE a XF. To opäť dokazuje, že vývoj prebiehal s ohľadom na sériovú produkciu.
Tá sa začne už koncom budúceho roka a predaj odštartuje v roku 2018. V tom čase by už malo byť na trhu viacero konkurentov, najmä nové Audi Q6.
Technické údaje
Motor | 2 x elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 2 × 147 kW |
Krútiaci moment (Nm) | 700 |
Akumulátory | li-ion |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 90 |
Prevodovka | 2 x jednostupňová |
0 – 100 km/h (s) | cca 4 |
Dojazd na jedno nabitie (km) | cca 500 |