BMW 1 Sedan: A je to tu. Jednotka má predokolku. Zatiaľ v Číne

Mníchov prechádza pri modeloch nižších tried masovo na predný náhon. Tradícii ostalo verné už len BMW 1. Ale aj to sa pravdepodobne zmení. V Číne je už totiž na svete nová generácia. A tá „hrabe“ prednými. Európu podobný osud asi neminie.

02.12.2016 12:00
debata
Nový kompaktný sedan, ktorý sa stane v Číne... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Nový kompaktný sedan, ktorý sa stane v Číne konkurentom pre Mercedes-Benz CLA, dostane ako prvá jednotka predný náhon. So štvorkolkou xDrive zatiaľ vôbec nepočíta.

Zákazníci BMW si už pár rokov zvykajú na odklon od tradície. Pozdĺžne uložené motory a zadný náhon ustupujú pri kompaktných modeloch do úzadia. Predný náhon je realitou v SUV X1 aj minivanoch BMW 2 Active Tourer a 2 Gran Tourer. Všetky sú postavené na novej modulárnej platforme UKL, ktorú zdieľajú s novými Mini, vrátane crossoveru Countryman. A podobný osud čaká pravdepodobne aj BMW radu 1. Vlastne v Číne sa tak už stalo. Vlaňajšiu štúdiu Concept Compact Sedan pretavilo totiž BMW na autosalóne v Guangzhou do reality.

Automobilka tvrdí, že nová čínska jednotka prichádza v pravý čas, na pravom mieste a pre tých správnych zákazníkov. Opiera sa najmä o trend rastu kompaktnej prémiovej triedy, ktorá je najrýchlejšie rastúcim segmentom v Číne, aj o to, že užívateľmi prémiových áut v ríši stredu sú čoraz mladší zákazníci. A tí sa pravdepodobne nezamýšľajú nad tým, či má ich prémiový miláčik poháňané zadné alebo predné kolesá a či je motor vpredu pozdĺžne alebo naprieč. Výsledkom je nové BMW 1 Sedan, ktoré má splniť ich požiadavky.

Napriek radikálnej zmenene koncepcie je nový... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Napriek radikálnej zmenene koncepcie je nový kompaktný sedan jasným BMW so všetkým, čo k tomu patrí, od predných ľadviniek až po zadné svetlá evokujúce BMW X6.

Napriek radikálnej zmene koncepcie je ale nová čínska jednotka jasným BMW, a to so všetkým, čo k tomu patrí. Od predných ľadviniek, diódových denných svetiel so skosenou kruhovou grafikou cez typický Hofmeister kink podtrhujúci tvar zadného stĺpika až po krátku dynamickú zadnú časť so svetlami, za ktoré by sa nemuselo hanbiť snáď ani BMW X6. Dynamické proporcie umocňujú krátke previsy. Bohužiaľ, presné rozmery zatiaľ nepoznáme. BMW ich nezverejnilo pri vlaňajšom koncepte ani pri premiére sériového sedanu.

Rázvor náprav však môžeme odhadnúť na približne 2 670 mm, ktorý by mohol vychádzať z BMW X1 a BMW Active Tourer. Podobne to bude s technikou. Pod kapotou dostanú čínski zákazníci na výber z 1,5-litrových 3-valcov alebo 2,0-litrových 4-valcov TwinPower Turbo. Spojené môžu byť so 6-stupňovou manuálnou alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic. Základom sa stane verzia 118i s výkonom 100 kW. Na vrchol sa postaví BMW 120i Luxury posilnené na 142 kW. O pohone oboch náprav xDrive automobilka nehovorí.

Interiér nevybočuje z tradície. Aj čínski... Foto: BMW
BMW 1 Sedan - 2017 Interiér nevybočuje z tradície. Aj čínski zákazníci dostanú multimediálne rozhranie iDrive s 8-palcovým voľne stojacim displejom a kokpit orientovaný na vodiča.

Ekonomiku prevádzky dostali na starosť štart-stop systém a rekuperácia brzdnej energie. Interiér počíta s typickým dizajnom a ergonómiou BMW, vrátane vysunutého 8,8-palcového displeja multimediálneho rozhrania iDrive a voliča jazdných režimov Comfort, Sport a Eco Pro. Súčasťou série sa majú stať autonómne brzdy, monitoring jazdných prúdov či detekcia chodcov. Napriek čínskej orientácii tak BMW v bezpečnosti robiť kompromisy nebude. A v Číne bude nové BMW 1 aj vznikať.

O jeho produkciu sa postará spoločný podnik s čínskou partnerskou automobilkou Brilliance. Číňania zaplatia za novinku v základe 180 000 juanov, čo je v prepočte 24 600 eur. Či zamieri nová predokolka aj do Európy, nie je zatiaľ isté. Bolo by ale naivné sa domnievať, že ak malo BMW odvahu zmeniť koncepciu pri SUV X1, nepristúpi k podobnému kroku aj v rámci celého modelového radu jeden. Unifikácia totiž znamená zníženie vývojových a výrobných nákladov.

Zásadný rozdiel bude pravdepodobne len v tom, že európske BMW 1 nedostane karosériu sedan. Kým v Číne je totiž tento formát takmer zákonom, na starom kontinente kraľujú nižšej strednej triede hatchbacky.
BMW 1 Sedan  - 2017
BMW 1 Sedan  - 2017
+6BMW 1 Sedan  - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 1 #BMW 1 Sedan
Články podľa značiek