Ford Fiesta: Vieme o nej všetko. Vyzerá to na 'bombu'

06.12.2016 06:00

Ak by bol Ford predstavil novú siedmu generáciu Fiesty skôr, mohla byť nepochybne medzi siedmimi finalistami ankety Európske auto roka. Prináša technológie, ktoré sa v nižšej strednej triede len tak ľahko nevidia. Je väčšia, "nadupaná" asistenčnými systémami a príde až v štyroch verziách vrátane luxusnej Vignale a tiež ako crossover Active.

Nová Fiesta prichádza s evolučným dizajnom, no...
Nová Fiesta prichádza s evolučným dizajnom, no zato až v štyroch verziách a väčšími rozmermi. To preto, aby sa vzdialila od menšieho Fordu Ka+. Toto je luxusné prevedenie Vignale. Autor: Ford

Ford Fiesta je v súčasnosti štvrtým najpredávanejším autom v Európe a vo svojom segmente už štyri roky za sebou prvé. Je to neuveriteľné, pretože šiesta generácia má s jedinou veľkou modernizáciou, ktorá prebehla v roku 2012, na konte už osem rokov kariéry. Čakať dlhšie na striedanie stráži by bol však hazard. Nová siedma generácia tak prichádza vzhľadom na bežný šesťročný cyklus síce pomerne neskoro, no s o to väčšími ambíciami. Zdá sa, že Polo, Fabia, ale aj Clio či novučičký Citroën C3 budú mať problém. Fiesta chce totiž zasiahnuť široké spektrum zákazníkov. Aj preto sa predstavuje hneď v štyroch verziách. A to ešte nepoznáme ostrú Fiestu ST.

Luxusné Vignale a crossover Active

Troj- a päť-dverový hatchback si bude možné objednať v štýlovej verzii Titanium, luxusnej Vignale, športovej ST-Line a navyše aj ako crossover Fiesta Active so zvýšeným podvozkom, s plastovou ochranou spodných partií karosérie a so strešnými nosičmi. Každá verzia má svoj vlastný charakter. Športová ST-Line pridáva 18-palcové disky a odlišné nárazníky a Vignale zas napríklad exkluzívny „výplet“ masky a dizajn kolies. To všetko sa premieta aj do interiéru. Vignale má luxusné kožené čalúnenie a ST-Line zas športové sedadlá, hliníkové pedále či sploštený volant. K tomu všetkému možno voliť kontrastnú farbu strechy či spätných zrkadiel.

Na dĺžku má 4 040 mm, čo znamená, že je až o 70...
Na dĺžku má 4 040 mm, čo znamená, že je až o 70 mm dlhšia. Rázvor náprav sa však natiahol len o zanedbateľné štyri milimetre. Autor: Ford

Dôležité však je, že Fiesta mierne narástla. Do dĺžky pribudlo až 71 mm a do šírky dvanásť. Je dlhá 4 040 a široká 1 734 mm. Výška 1 483 mm ostala prakticky nezmenená. Rázvor sa síce natiahol len o štyri milimetre na konečných 2 493, no na rozchode kolies pribudlo po 10 mm. Fiesta má preto pôsobiť výrazne stabilnejšie. Dizajnom extra neprekvapí. Evolučný prístup bol zámerom. Ford nechcel obrať Fiestu o to, čo na nej mali zákazníci radi. Ostala jej typická predná maska aj vysoko situované svetlá. Karoséria je napriek tomu úplne nová a vďaka 36-percentnému nárastu vysokopevnostných plechov aj o 15 % tuhšia.

Vzadu sú najväčšou novinkou horizontálne...
Vzadu sú najväčšou novinkou horizontálne umiestnené svetlá, ktoré majú posilniť dojem šírky. Má ich aj outdoorová verzia Active. Autor: Ford

Zásadnou dizajnovou zmenou sú len zadné svetlá. Tie vertikálne vytiahnuté vysoko do stĺpikov nahradil Ford horizontálnymi – ďalším prvkom, ktorý ma posilniť vizuálnu šírku. Podľa Fordu sa mení zásadne aj kvalita. Dokumentuje to napríklad na užších škárach medzi jednotlivými dielmi karosérie. Medzera medzi strechou a dverami je napríklad menšia o 30 %. Parkovacie senzory sú v identickej výške a ostrekovače skla skryté pod hranou kapoty. Podobne to má byť v interiéri, kde Ford zlepšil kvalitu materiálov. A išiel až do extrémov, napríklad testami odolnosti kože voči káve a farbivu z džínsov či odolnosti volantu proti účinkom opaľovacích krémov.

Interiér nabitý elektronikou

Takmer identický rázvor síce neumožnil vytvoriť zásadne priestrannejší interiér, no vďaka užšej konštrukcii zadných sedadiel pribudlo pre kolená zadných cestujúcich 16 užitočných milimetrov. Oderu dverí bránia pri nastupovaní a vystupovaní výsuvné plastové chrániče. Sila potrebná na ich manipuláciu sa znížila o 20 %. Najdôležitejšie sú však technologické novinky. V centre palubnej dosky je po prvý raz použitý voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania Sync 3. Má buď 6,2, alebo osem palcov. Počet tlačidiel na stredovej konzole tak klesol na polovicu. Ponúka hlasové aj dotykové ovládanie.

Interiér má takmer prémiovú kvalitu a luxusné...
Interiér má takmer prémiovú kvalitu a luxusné príplatky. Napríklad aparatúru Bang & Olufsen či obrovskú otvárateľnú panoramatickú strechu. Autor: Ford

Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez Android Auto a Apple CarPlay. Systém AppLink umožňuje využívať rôzne aplikácie. Už v sérii je Bluetooth a dva USB porty. K luxusným prvkom pribudla výkonná audiosústava Bang & Olufsen Play s výkonom 675 W s desiatimi reproduktormi vrátane subwoofera a centrálneho stredového reproduktora na „palubovke“. Raritou je aj otvárateľná dvojdielna panoramatická strecha. A rovnako nad štandard triedy ide Fiesta asistenčnými systémami. V sérii je monitorovanie jazdných prúdov a autonómne brzdy, ako podmienka pre zisk plného počtu hviezdičiek z crash-testov Euro NCAP.

Interiér prinesie multimediálne rozhranie Sync...
Interiér prinesie multimediálne rozhranie Sync 3 s voľne stojacim 8-palcovým dotykovým displejom. Lacnejšia verzia disponuje uhlopriečkou 6,5 palca. Počet tlačidle tak klesol na polovicu. Autor: Ford

To je však len začiatok. Ford vyzbrojil Fiestu dvoma kamerami a až dvanástimi ultrazvukovými senzormi, ktoré monitorujú okolie vozidla do vzdialenosti 130 metrov. Fiesta je tak napríklad prvým Fordom s detekciou chodcov a jedným z mála áut nižšej triedy s adaptívnym tempomatom. Nechýbajú automatické diaľkové svetlá rešpektujúce oddeľujúce bariéry na diaľniciach, čítačka dopravných značiek, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a únavy vodiča, predkolízny systém aj aktívne udržiavanie v jazdnom prúde. Parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne manévre spolupracuje s brzdovým asistentom, čo znamená, že sám brzdí, a navyše je vyzbrojený výstrahou pred križujúcimi vozidlami.

Pod kapotou kraľujú trojvalce

Pod kapotou je na výber z piatich benzínových a dvoch naftových motorov. Štyri valce majú však len diesely. Zážihové agregáty prešli na 3-valcovú konštrukciu. Okrem zlepšených preplňovaných motorov 1,0 EcoBoost s odsadeným kľukovým hriadeľom a výkonmi 74, 92 a 103 kW sú v ponuke aj dva atmosférické 3-valce 1,1i (51, 62 kW), ktoré nahrádzajú pôvodný 4-valec 1,25i. Priemerná spotreba turbomotorov sa má pohybovať od 4,2 litra a atmosférických od 4,3 litra benzínu na 100 km. Pre strednú výkonovú verziu 3-valca 1,0 EcoBoost je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka. Pravdepodobne s hydrodynamickým meničom.

Pod kapotou by sa mal časom objaviť nový...
Pod kapotou by sa mal časom objaviť nový 3-valec EcoBoost s deaktiváciou jedného valca. Znížiť spotrebu má o šesť percent. Autor: Ford

Inak sú atmosférické verzie spojené s 5-stupňovými manuálnymi a preplňované štandardne so 6-stupňovými manuálmi. Dieselové motory 1,5 TDCI síce ešte nepochádzajú z novej avizovanej generácie EcoBlue, ale aj ony prešli modernizáciou. Dávajú výkon 62 a vo výkonnejšej verzii s variabilnou geometriou turbodúchadla 88 kW. Priemerná spotreba má byť 3,1, respektíve 3,3 litra nafty na 100 km. Spojené budú výlučne so 6-stupňovými manuálmi. Na znížení spotreby sa bude podieľať režim Eco, aktivovaný tlačidlom, ale aj odpájateľný alternátor a zlepšená aerodynamika daná napríklad uzatvárateľnými lamelami chladiča a zakrytovaním podvozka.

Na ceste bude Fiestu držať revidovaný podvozok...
Na ceste bude Fiestu držať revidovaný podvozok s väčším rozchodom a vektorovaním krútiaceho momentu na predné hnané kolesá. Autor: Ford

Jazdné vlastnosti majú ťažiť nielen z väčšieho rozchodu a rázvoru náprav, ale najmä z rekonštruovaného zavesenia kolies. Fiesta tak má ostať jedným z „najhravejších“ modelov v triede. Pomohla jej tuhšia karoséria, dutý predný stabilizátor a riadenie s trením zníženým o 20 percent a dvakrát tuhšínu silentblokmi. Inak ostáva Fiesta verná predným tlmičovým vzperám McPherson a zadnej náprave s torznou priečkou. Ford tvrdí, že úpravami došlo k 10-percentnému zlepšeniu priľnavosti a k 8-percentnému skráteniu brzdnej dráhy. Trakcii pomôže vektorovanie krútiaceho momentu na jednotlivé predné kolesá pomocou pribrzďovania.

Automobilka tiež sľubuje vysoký akustický komfort, vraj najlepší v triede. Hlučnosť pri rýchlosti 100 km/h klesla o sedem percent. Fiestu bude pre Európu vyrábať nemecký závod v Kolíne nad Rýnom, kde absolvovala aj svoju statickú premiéru. Čoskoro pribudnú informácie o jej športovej verzii ST200, ktorá ponúkne, ako napovedá názov, rovných 200 koní, teda 147 kW. Do predaja by sa mala nová Fiesta dostať približne v polovici budúceho roka. Svetová premiéra by sa tak mohla konať na jarnom autosalóne v Ženeve. Aj preto ešte nemáme definitívne technické a prevádzkové parametre.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 040
Šírka (mm) 1 734
Výška (mm) 1 483
Rázvor náprav (mm) 2 493

Technické údaje

Motor 1,1i 1,1i 1,0 EcoBoost 1,0 EcoBoost 1,0 EcoBoost 1,5 TDCi 1,5 TDCi
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12 3/12 3/12 4/8 4/8
Zdvihový objem (ccm) cca 1 100 cca 1 100 999 999 999 1 498 1 498
Max. výkon (kW/ot.) 51/- 62/- 74/- 92/- 103/- 62/- 88/-
Prevodovka 5M 5M 6M 6M/6A 6M 6M 6M
Spotreba na 100 km (l) cca 4,3 cca 4,3 cca 4,2 cca 4,2 cca 4,2 3,1 3,3
Ford Fiesta -
		2017
Ford Fiesta -
		2017
+27Ford Fiesta -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Ford Fiesta #Ford
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk