Ford Fiesta je v súčasnosti štvrtým najpredávanejším autom v Európe a vo svojom segmente už štyri roky za sebou prvé. Je to neuveriteľné, pretože šiesta generácia má s jedinou veľkou modernizáciou, ktorá prebehla v roku 2012, na konte už osem rokov kariéry. Čakať dlhšie na striedanie stráži by bol však hazard. Nová siedma generácia tak prichádza vzhľadom na bežný šesťročný cyklus síce pomerne neskoro, no s o to väčšími ambíciami. Zdá sa, že Polo, Fabia, ale aj Clio či novučičký Citroën C3 budú mať problém. Fiesta chce totiž zasiahnuť široké spektrum zákazníkov. Aj preto sa predstavuje hneď v štyroch verziách. A to ešte nepoznáme ostrú Fiestu ST.
Luxusné Vignale a crossover Active
Troj- a päť-dverový hatchback si bude možné objednať v štýlovej verzii Titanium, luxusnej Vignale, športovej ST-Line a navyše aj ako crossover Fiesta Active so zvýšeným podvozkom, s plastovou ochranou spodných partií karosérie a so strešnými nosičmi. Každá verzia má svoj vlastný charakter. Športová ST-Line pridáva 18-palcové disky a odlišné nárazníky a Vignale zas napríklad exkluzívny „výplet“ masky a dizajn kolies. To všetko sa premieta aj do interiéru. Vignale má luxusné kožené čalúnenie a ST-Line zas športové sedadlá, hliníkové pedále či sploštený volant. K tomu všetkému možno voliť kontrastnú farbu strechy či spätných zrkadiel.
Dôležité však je, že Fiesta mierne narástla. Do dĺžky pribudlo až 71 mm a do šírky dvanásť. Je dlhá 4 040 a široká 1 734 mm. Výška 1 483 mm ostala prakticky nezmenená. Rázvor sa síce natiahol len o štyri milimetre na konečných 2 493, no na rozchode kolies pribudlo po 10 mm. Fiesta má preto pôsobiť výrazne stabilnejšie. Dizajnom extra neprekvapí. Evolučný prístup bol zámerom. Ford nechcel obrať Fiestu o to, čo na nej mali zákazníci radi. Ostala jej typická predná maska aj vysoko situované svetlá. Karoséria je napriek tomu úplne nová a vďaka 36-percentnému nárastu vysokopevnostných plechov aj o 15 % tuhšia.
Zásadnou dizajnovou zmenou sú len zadné svetlá. Tie vertikálne vytiahnuté vysoko do stĺpikov nahradil Ford horizontálnymi – ďalším prvkom, ktorý ma posilniť vizuálnu šírku. Podľa Fordu sa mení zásadne aj kvalita. Dokumentuje to napríklad na užších škárach medzi jednotlivými dielmi karosérie. Medzera medzi strechou a dverami je napríklad menšia o 30 %. Parkovacie senzory sú v identickej výške a ostrekovače skla skryté pod hranou kapoty. Podobne to má byť v interiéri, kde Ford zlepšil kvalitu materiálov. A išiel až do extrémov, napríklad testami odolnosti kože voči káve a farbivu z džínsov či odolnosti volantu proti účinkom opaľovacích krémov.
Interiér nabitý elektronikou
Takmer identický rázvor síce neumožnil vytvoriť zásadne priestrannejší interiér, no vďaka užšej konštrukcii zadných sedadiel pribudlo pre kolená zadných cestujúcich 16 užitočných milimetrov. Oderu dverí bránia pri nastupovaní a vystupovaní výsuvné plastové chrániče. Sila potrebná na ich manipuláciu sa znížila o 20 %. Najdôležitejšie sú však technologické novinky. V centre palubnej dosky je po prvý raz použitý voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania Sync 3. Má buď 6,2, alebo osem palcov. Počet tlačidiel na stredovej konzole tak klesol na polovicu. Ponúka hlasové aj dotykové ovládanie.
Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez Android Auto a Apple CarPlay. Systém AppLink umožňuje využívať rôzne aplikácie. Už v sérii je Bluetooth a dva USB porty. K luxusným prvkom pribudla výkonná audiosústava Bang & Olufsen Play s výkonom 675 W s desiatimi reproduktormi vrátane subwoofera a centrálneho stredového reproduktora na „palubovke“. Raritou je aj otvárateľná dvojdielna panoramatická strecha. A rovnako nad štandard triedy ide Fiesta asistenčnými systémami. V sérii je monitorovanie jazdných prúdov a autonómne brzdy, ako podmienka pre zisk plného počtu hviezdičiek z crash-testov Euro NCAP.
To je však len začiatok. Ford vyzbrojil Fiestu dvoma kamerami a až dvanástimi ultrazvukovými senzormi, ktoré monitorujú okolie vozidla do vzdialenosti 130 metrov. Fiesta je tak napríklad prvým Fordom s detekciou chodcov a jedným z mála áut nižšej triedy s adaptívnym tempomatom. Nechýbajú automatické diaľkové svetlá rešpektujúce oddeľujúce bariéry na diaľniciach, čítačka dopravných značiek, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a únavy vodiča, predkolízny systém aj aktívne udržiavanie v jazdnom prúde. Parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne manévre spolupracuje s brzdovým asistentom, čo znamená, že sám brzdí, a navyše je vyzbrojený výstrahou pred križujúcimi vozidlami.
Pod kapotou kraľujú trojvalce
Pod kapotou je na výber z piatich benzínových a dvoch naftových motorov. Štyri valce majú však len diesely. Zážihové agregáty prešli na 3-valcovú konštrukciu. Okrem zlepšených preplňovaných motorov 1,0 EcoBoost s odsadeným kľukovým hriadeľom a výkonmi 74, 92 a 103 kW sú v ponuke aj dva atmosférické 3-valce 1,1i (51, 62 kW), ktoré nahrádzajú pôvodný 4-valec 1,25i. Priemerná spotreba turbomotorov sa má pohybovať od 4,2 litra a atmosférických od 4,3 litra benzínu na 100 km. Pre strednú výkonovú verziu 3-valca 1,0 EcoBoost je pripravená 6-stupňová automatická prevodovka. Pravdepodobne s hydrodynamickým meničom.
Inak sú atmosférické verzie spojené s 5-stupňovými manuálnymi a preplňované štandardne so 6-stupňovými manuálmi. Dieselové motory 1,5 TDCI síce ešte nepochádzajú z novej avizovanej generácie EcoBlue, ale aj ony prešli modernizáciou. Dávajú výkon 62 a vo výkonnejšej verzii s variabilnou geometriou turbodúchadla 88 kW. Priemerná spotreba má byť 3,1, respektíve 3,3 litra nafty na 100 km. Spojené budú výlučne so 6-stupňovými manuálmi. Na znížení spotreby sa bude podieľať režim Eco, aktivovaný tlačidlom, ale aj odpájateľný alternátor a zlepšená aerodynamika daná napríklad uzatvárateľnými lamelami chladiča a zakrytovaním podvozka.
Jazdné vlastnosti majú ťažiť nielen z väčšieho rozchodu a rázvoru náprav, ale najmä z rekonštruovaného zavesenia kolies. Fiesta tak má ostať jedným z „najhravejších“ modelov v triede. Pomohla jej tuhšia karoséria, dutý predný stabilizátor a riadenie s trením zníženým o 20 percent a dvakrát tuhšínu silentblokmi. Inak ostáva Fiesta verná predným tlmičovým vzperám McPherson a zadnej náprave s torznou priečkou. Ford tvrdí, že úpravami došlo k 10-percentnému zlepšeniu priľnavosti a k 8-percentnému skráteniu brzdnej dráhy. Trakcii pomôže vektorovanie krútiaceho momentu na jednotlivé predné kolesá pomocou pribrzďovania.
Automobilka tiež sľubuje vysoký akustický komfort, vraj najlepší v triede. Hlučnosť pri rýchlosti 100 km/h klesla o sedem percent. Fiestu bude pre Európu vyrábať nemecký závod v Kolíne nad Rýnom, kde absolvovala aj svoju statickú premiéru. Čoskoro pribudnú informácie o jej športovej verzii ST200, ktorá ponúkne, ako napovedá názov, rovných 200 koní, teda 147 kW. Do predaja by sa mala nová Fiesta dostať približne v polovici budúceho roka. Svetová premiéra by sa tak mohla konať na jarnom autosalóne v Ženeve. Aj preto ešte nemáme definitívne technické a prevádzkové parametre.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 040 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 734 |
Výška (mm) | 1 483 |
Rázvor náprav (mm) | 2 493 |
Technické údaje
Motor | 1,1i | 1,1i | 1,0 EcoBoost | 1,0 EcoBoost | 1,0 EcoBoost | 1,5 TDCi | 1,5 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/8 | 4/8 |
Zdvihový objem (ccm) | cca 1 100 | cca 1 100 | 999 | 999 | 999 | 1 498 | 1 498 |
Max. výkon (kW/ot.) | 51/- | 62/- | 74/- | 92/- | 103/- | 62/- | 88/- |
Prevodovka | 5M | 5M | 6M | 6M/6A | 6M | 6M | 6M |
Spotreba na 100 km (l) | cca 4,3 | cca 4,3 | cca 4,2 | cca 4,2 | cca 4,2 | 3,1 | 3,3 |