Aston Martin Vulcan je skutočným autom snov. Má famózny výkon, omračujúci dizajn a rovnako astronomickú cenu. Vznikne pritom len 25 exemplárov. A pritom ich majitelia si s nimi zajazdia výlučne na okruhoch. Na cestu nesmie a vo svete motoršportu zas nepatrí do žiadnej kategórie. A skrýva ešte jedno tajomstvo. Špeciálny systém mazania, ktorý nevyžaduje klasickú výmenu oleja. Volá sa Nexcel a stojí za ním spoločnosť Castrol.
Ide o bunku, ktorá svojím tvarom pripomína väčšiu autobatériu. Umiestnená je v dostupnej časti motorového priestoru, teda pod prednou kapotou. Pripojená je k olejovému okruhu a obsahuje všetko potrebné – olejovú náplň a filtre. Ak sa olej opotrebuje, nie je nutné ho vypúšťať. Jednoducho nahradíte jednu olejovú bunku za druhú. Celý proces tak pripomína výmenu tonera v laserovej tlačiarni a nezaberie viac ako jeden a pol minúty.
Castrol pritom uvádza, že Nexcel má priaznivý vplyv aj na zníženie emisií CO2 vo výfukových plynoch. Prispieva totiž k rýchlejšiemu zahriatiu motora a optimalizuje mazanie. Okrem toho nehrozí únik použitého oleja. Stará náplň ostáva v bezpečne utesnenom priestore olejovej bunky. Castrol testoval systém na širokej palete áut. A nielen tých športových. Fungoval napríklad aj v malom mestskom hatchbacku. Takže nie je vylúčené, že sa s ním v budúcnosti stretneme v mainstreamovej produkcii, kde by zjednodušil servis vozidiel.
Prednosť však dostanú nepochybne najprv luxusné vozidlá. Zvlášť superšporty. Nexcel totiž zvláda preťaženie 1,8 G. Na ilustráciu, je to, akoby ste zastavili z rýchlosti 100 km/h za 1,6 sekundy. A navyše dokáže prehnať svojimi útrobami 600 litrov maziva za minútu, to je až 20-krát viac, ako potrebujú motory bežných áut. Castrol predpokladá, že po náročných testoch, napríklad aj v Aston Martine Vulcan, sa mu podarí technológiu doviesť v cenovo dostupnej forme do série v priebehu piatich rokov.