
Kia sa s témou športového modelu pohráva niekoľko rokov. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom sme mohli vidieť už v roku 2007 koncept Kia Kee. V roku 2011 pridala pôvabnú štúdiu 4-dverového kupé Kia GT Concept a o tri roky neskôr koncept GT4 Stinger. Na sériový model však musel ešte dozrieť čas. Najprv uviedla Kia v USA luxusnú vlajkovú loď K900, ktorá pozdvihla imidž značky a zároveň vytvorila veľký priestor nad Optimou. Ten zaplní práve nový dynamicky ladený model. Dizajn si čiastočne požičia z konceptu GT a meno z novšej štúdie Stinger. Je sa na čo tešiť. Novinka je totiž módnym 5-dverovým fastbackom. A dokonca väčším, než konkurenti v podobe BMW 4 Gran Coupé či Audi A5 Sportback.
Na dĺžku má 4 830, na šírku 1 870 a na výšku športových 1 400 mm. Rázvorom náprav s hodnotou 2 900 mm Stinger dokonca položí na lopatky Mercedes-Benz CLS, Lexus GS aj Infiniti Q50. A prémiový charakter potvrdzuje aj klasickou koncepciou s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a so zadným náhonom. Napokon, platformu si novinka požičala z prémiovej divízie Hyundaiu, konkrétne z nedávno inovovaného Genesisu G80. To zároveň prináša aj možnosť pohonu oboch náprav, takže nemecká konkurencia bude mať čo robiť. Najmä ak sa nový fastback nemusí hanbiť ani za svoj dizajn. Ten sa rodil v štylistickom centre Kie vo Frankfurte nad Mohanom pod taktovkou Petra Schreyera a svoje povedali aj páni z kalifornského dizajncentra.

Stingeru nechýba nič, čo patrí k luxusnému fastabcku. Široký postoj, dlhá predná kapota ani splývavá silueta kabíny a krátke previsy. To všetko okorenila tigria predná maska, full LED svetlá s efektnou grafikou, minimálne 18-palcové disky kolies, zadné svetlá lemujúce celú šírku piatych dverí a dva páry výfukov zasadených v difúzore. Bočný profil je navyše ozdobený prelisom, ktorý sa tiahne od prieduchov v predných blatníkoch. Kia zdôrazňuje, že platforma Stingeru je mimoriadne pevná vďaka 55-percentnému podielu vysokopevnostnej ocele. Z veľkého formátu a rázvoru má profitovať aj 5-členná posádka a tiež batožinový priestor ukrytý pod elektricky ovládaným vekom.

Aj v interiéri sa Stinger vydal drahšou cestou. Má úplne novú palubnú dosku s kruhovými prieduchmi ventilácie či novú stredovú konzolu. V jej centre sa nachádza voľne stojaci displej multimediálneho rozhrania a samostatný panel klimatizácie. Prístroje kombinujú analógové ukazovatele s TFT displejom zobrazujúcim nielen údaje palubného počítača, ale aj typicky športové hodnoty ako napríklad bočné preťaženie, okamžitý výkon a čas na jedno kolo. Chýbať nebude ani head-up displej. Interiér rozdeľuje vysoký stredový tunel. Anatomické sedadlá s elektricky nastaviteľnými bočnicami sú čalúnené luxusnou kožou Nappa. Dopriať si môžete prémiový audiosystém Harman/Kardon s výkonom 720 W a pätnástimi reproduktormi.

Nešetrilo sa ani na výkone. Pre Stinger sú pripravené dva preplňované motory. Už slabší 4-valec Theta II s objemom dvoch litrov dáva 190 kW a 352 Nm krútiaceho momentu. Zaujímavejší je však 3,3-litrový vidlicový 6-valec Lambda II pre Stinger GT, dopovaný dvoma turbodúchadlami, s ktorým sa stáva nový fastback vôbec najrýchlejšou Kiou všetkých čias. Jeho 272 kW a 510 Nm umožňuje Stingeru GT akceleráciu na stovku za raketových 5,1 sekundy. Bez obmedzovača dosiahne maximálku 270 km/h. Oba motory budú štandardne kombinované s 8-stupňovým automatom a pohonom zadných alebo dokonca všetkých kolies.

K tomu pribalil Stinger adaptívny podvozok, vyladený priamo na Nurburgringu. Predné zavesenie McPherson a zadné viacprvkové závesy spolupracujú so systémom Dynamic Stability Damping Control, umožňujúcim meniť charakteristiku pruženia. Ten je prístupný cez volič jazdných režimov ponúkajúci módy Eco, Sport, Comfort, Smart a Personal. V závislosti od nich mení Stinger aj charakteristiku riadenia, odozvu plynu či riadiacu mapu prevodovky a trakčných systémov. O stabilitu sa okrem ESP stará vektorovanie krútiaceho momentu (DTVT) pre zadné kolesá. Slabšia verzia obúva pneumatiky s profilom 226/45 R19 a výkonnejšia 225/40 R19 na predných a 255/35 R19 na zadných diskoch.
Chýbať nebudú ani asistenčné systémy ako autonómne brzdy, monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov, detekcia chodcov a únavy vodiča či výstraha pri cúvaní. Napriek americkej premiére dorazí Stinger aj do Európy. Debut na starom kontinente absolvuje 18. januára v Miláne. Je možné, že sa pod jeho kapotou objaví naftový motor, pretože s tým počíta aj európska verzia Genesisu G80, s ktorým je Stinger technologicky spriaznený. Na severoamerický trh dorazí novinka v polovici roka ako modelový rok 2018. Európa bude nasledovať najskôr na jeseň.