
Súčasná generácia Lexus LS je na trhu od roku 2013. V podstate išlo ale len o rozsiahlu modernizáciu modelu známeho od roku 2008. Takže príchod úplnej novinky sa už očakával. Lenže piata generácia, odhalená v Detroite nie je len novým Lexusom LS. Japonci si tentoraz postavili ciele podobne vysoko, ako pred 25 rokmi, keď uvádzali modelom LS 400 na svet úplne novú prémiovú značku. Má nanovo definovať normy v luxusnom segmente a nielen splniť, ale ďaleko prevýšiť očakávania zákazníkov. Napokon, súťažiť musí s ikonami ako Mercedesom-Benz triedy S či s BMW radu 7. Zmeny sú naozaj revolučné, a to sa často v prémiovom rybníku nevidí.
Nový od podlahy
Nový Lexus LS 500 sa v podstate rodil na čistom hárku papiera. Teda až na platformu GA-L, ktorá mala nedávno premiéru v úchvatnom kupé LC 500. Tá je vyrobená prevažne z ultravysokopevnostnej ocele a hliníka, takže aj napriek väčším rozmerom sa Lexusu podarilo zredukovať tejto lode o 90 kg. Navyše prispela k zníženiu ťažiska a posunutiu jeho centra bližšie k stredu osi vozidla. To je základ pre skvelé jazdné vlastnosti. Na rozmeroch Lexus nešetril. LS má na dĺžku 5 230, na šírku 1 900 a jeho rázvor náprav je až 3 125 mm. Je teda o 14 mm dlhší a o 25 širší. Rázvor náprav sa natiahol dokonca o celých 330 mm! Redukovalo sa jedine na výške. Strecha klesla k asfaltu o 15 mm na konečných 1 450 mm.

Dynamickému vzhľadu prospela o 30 mm nižšia predná a o 41 nižšia zadná kapota. Dizajnom LS doslova uchvacuje. Predná vretenová maska má zložitý výplet, akoby išlo o automobilový koncept. A zložitá naozaj aj je. Výroba sa totiž nezaobíde bez ručnej práce, ktorá dovedie každú z jej plôšok do finálnej podoby. Rovnako je to s LED svetlami v tvare písmena Z, ktoré sú ešte užšie ako na kompaktnom Lexuse IS. Profil kabíny pripomína skôr 4-dverové kupé. To aj vďaka tretiemu bočnému oknu, ktoré sa pri Lexuse LS objavuje vôbec po prvý raz. Vzadu fascinuje svetlami zabiehajúcimi hlboko do blatníkov, plastickými prelismi aj integrovanými výfukmi. Nuda je jednoducho preč.
Pohostinný luxus
LS debutuje s piatimi rôznymi diskami kolies s priemerom 19 alebo 20 palcov. Tie väčšie sú opracované technikou galvanického pokovovania. Okrem jedného dizajnu majú všetky kolesá dutú konštrukciu ráfika, ktorá prispieva k zníženiu rezonancií vytváraných pneumatikami. Rovnako očarujúci je interiér, inšpirovaný princípom japonskej pohostinnosti „omotanaši“. Objavujú sa tu zložité organické tvary. Lakťové opierky dverí sa zdanlivo vznášajú v priestore a palubná doska akoby sa celá vlnila. Tento efekt môže umocniť obloženie Laser Cut Special s prúdnicovým dizajnom. Nájdeme na nej až dva displeje s uhlopriečkou 12,3 palca. Priplatiť si ale môžete aj za 24-palcový displej, ktorý siaha k spolujazdcovi a je vôbec najväčším na svete. Navyše je LS vybavené head-up displejom.

Predné sedadlá možno nastavovať až v 28 parametroch. Okrem toho sú vyhrievané, ventilované a ponúkajú masážnu funkciu „šiacu“. Elektricky nastaviteľné môžu byť aj zadné sedadlá, to v prípade, ak je LS vybavené dvojicou samostatných sedačiek. Operadlá možno sklápať až do uhla 48 stupňov. Vzadu je pritom viac miesta na nohy ako kedykoľvek predtým. Nastupovanie uľahčuje pneumatický podvozok, ktorý zvýši polohu karosérie, keďže je nižšia ako v minulosti. Sedadlá sa tiež automaticky nastavia do polohy uľahčujúcej vstup. Posádka môže ťažiť zo špičkového akustického komfortu. Lexus použil na tlmenie aj pomoc audiosústavy. O dokonalý zvukový zážitok sa zas starajú klapky výfuku či aparatúra Mark Levinson s reproduktormi zabudovanými ešte aj v streche.
Pod kapotou dve turbá
Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Jednoducho, downsizing neobišiel ani Lexus. Na 4,6-litrový atmosférický 8-valec môžete zabudnúť. V podaní Lexusu však nejde o ústup. Nový vidlicový 6-valec má slušných 3,5 litra a navyše dve turbodúchadlá inšpirované technológiou F1. Automobilka sľubuje kultivovaný chod a dokonale harmonický záťah od nízkych otáčok až po červené pole. Navyše tu máme viac výkonu. Preplňovaná jednotka dáva 310 kW, čo je o 25 viac a zároveň exceluje krútiacim momentom 600 Nm, ktorý vzrástol takmer o 20 %. V spojení s nižšou hmotnosťou, lepšou aerodynamikou a novým 10-stupňovým automatom niet pochýb o tom, že šprint na stovku skráti LS z pôvodných 5,7 na 4,5 sekundy.

O dokonalý komfort sa postará nové nezávislé zavesenie kolies, vzadu dokonca s dvojitými guľovými čapmi. Pruženie dostali na starosť pneumatické vankúše. Dobrú ovládateľnosť zabezpečuje riadenie všetkých kolies Lexus Dynamic Handling (LDH). Poháňané môžu byť obe nápravy. Všetky podvozkové systémy vrátane aktívnych stabilizátorov, ktoré eliminujú nakláňanie vozidla a trakcie riadi systém Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Hmotnosť neodpružených hmôt redukujú hliníkové ramená. Samozrejmosťou sú asistenčné systémy balíka Lexus Safety System + vrátane semi-automatického riadenia v kolónach či na diaľnici. Spomeňme ale aspoň novinku v podobe intuitívnej detekcie chodcov, vďaka ktorej vie LS nielen automaticky brzdiť, ale ohrozeného chodca aj obísť, pričom na konci manévru zostane vo svojom jazdnom prúde.
Záujemcovia o novú vlajkovú loď Lexusu sa však ešte musia obrniť trpezlivosťou. Na americký trh sa totiž dostane až v závere tohto roka a do Európy až ten budúci. V roku 2018 môžeme počítať s hybridnou verziou LS 600h.