Porsche odštartovalo masívny prechod na turbomotory najprv v modeloch 718 Cayman a Boxster a vlani aj v ikonickej deväťstojedenástke. Priaznivcom klasiky to síce nebolo po vôli, ale downsizingu sa z dôvodu emisií vyhnúť nedalo. Automobilka zo Zuffenhausenu, ktorá sa tomuto trendu dlho bránila, si dala záležať aspoň na tom, aby jej nové agregáty ponúkali napriek menšiemu objemu viac výkonu a svojou charakteristikou čo najviac pripomínali atmosférické 6-valce. Aj preto prišlo Porsche ako prvé na svete v nových benzínových agregátoch s variabilnou geometriou turbodúchadiel.
Lenže dokonale harmonický záťah atmosférického motora, ktorý miluje vysoké otáčky, novinky predsa len ponúknuť nedokážu. Pre ortodoxných vyznávačov klasiky tak ostávala po zmenách len jediná voľba – verzia 911 GTS s priam dokonalým 6-valcovým boxerom s objemom 3,8 litra. Teda ak neberieme do úvahy sparťanské Porsche 911 R, ktoré má však bližšie k okruhovým špeciálom než k civilným Porsche. Práve GTS odolávalo downsizingu najdlhšie a priaznivci atmosféry verili, že to tak ostane aj v budúcnosti. Lenže nestalo sa. Nové 911 GTS sa práve predstavuje na autosalóne v Detroite. Bohužiaľ, s novým preplňovaným motorom.
Tým celkom stráca svoju osobitú pozíciu v ponuke. Stáva sa z neho len akýsi doplnok, stojaci medzi Carrerou S a topverziou 911 Turbo. Máme tu teda ďalší výkonový tuning, vychádzajúci zo známych bi-túrb s objemom zmenšeným na tri litre. Výkonu však dostanú zákazníci viac ako v minulosti. Novinka ponúka 331 kW, čo je o 22 viac v porovnaní s 911 S a o 15 viac, ak ju porovnáme s výbehovým GTS. Najväčší rozdiel je však v krútiacom momente. Ten narástol na gigantických 550 Nm, teda o 110 viac, a je, pochopiteľne, dostupný pri podstatne nižších otáčkach. Maximum neklesá v rozmedzí od 2 150 do 5 000 otáčok za minútu.
Dobrou správou je zachovanie manuálnej prevodovky, ktorá sa zo superšportov pomaly vytráca. Navyše 7-stupňovej. To všetko sa odrazilo na zlepšení dynamiky. Najrýchlejšie je 911 GTS Coupé s dvojspojkovou prevodovkou PDK, pohonom oboch náprav a sériovo dodávaným paketom Sport Chrono Package, ktoré šprintuje na stovku za 3,6 sekundy. Všetky verzie vrátane kabrioletu a Targy, ako aj s pohonom zadných či všetkých štyroch kolies, atakujú rýchlosť 300 km/h. Najrýchlejšie je však opäť kupé, ktoré končí až pri 312 km/h. Tentoraz však s manuálom. Downsizing má priniesť majiteľom výhodu nižšej spotreby, aspoň tej papierovej. Podľa európskeho cyklu NEDC uvádza Porsche priemer 8,3 litra na 100 km.
Exteriér prináša nové predné a zadné svetlá. Verzie s poháňanou zadnou nápravou ich majú spojené čiernou lištou, pri štvorkolkách spája zadné svetlá svetelný pás. Prítlak zvyšuje predný splitter a väčší zadný spojler. Kolesá s centrálnou maticou a centrálne umiestnené koncovky výfuku dostali matný povrch. Štandardom je adaptívny podvozok PASM znížený o 10 mm. Anatomické elektricky nastaviteľné sedadlá sú štandardne čalúnené Alcantarou. Paket Sport Chrono Package umožňuje nahrávať telemetrické dáta a podrobne analyzovať jazdu na okruhu. Športovú atmosféru zušľachťujú dekorácie z eloxovaného hliníka. Porsche už začalo prijímať objednávky a prezradilo ceny.
Za najlacnejšie GTS Coupé s manuálom a pohonom zadných kolies zaplatíte 124 451 eur. Najdrahšími verziami sú Cabrio a Targa 4 GTS za 144 919 eur.