Porsche 911 GTS: Posledný mohykán prešiel na turbo. Škoda

Príchod preplňovaných motorov pod kapotu ikonického Porsche 911 nebol všetkým po vôli. Jedinou možnosťou, ako si dopriať atmosférickú klasiku, ostala verzia GTS. No aj to sa práve zmenilo. GTS dostalo v Detroite preplňovaný boxer. Našťastie ostal aspoň manuál.

16.01.2017 06:00
debata
Nové GTS spoznáte vďaka prednému splitteru,... Foto: Porsche
Porsche 911 GTS Nové GTS spoznáte vďaka prednému splitteru, novým predným svetlám a čiernym diskom kolies.

Porsche odštartovalo masívny prechod na turbomotory najprv v modeloch 718 Cayman a Boxster a vlani aj v ikonickej deväťstojedenástke. Priaznivcom klasiky to síce nebolo po vôli, ale downsizingu sa z dôvodu emisií vyhnúť nedalo. Automobilka zo Zuffenhausenu, ktorá sa tomuto trendu dlho bránila, si dala záležať aspoň na tom, aby jej nové agregáty ponúkali napriek menšiemu objemu viac výkonu a svojou charakteristikou čo najviac pripomínali atmosférické 6-valce. Aj preto prišlo Porsche ako prvé na svete v nových benzínových agregátoch s variabilnou geometriou turbodúchadiel.

Vzadu má GTS väčší výsuvný zadný spojler... Foto: Porsche
Porsche 911 GTS Vzadu má GTS väčší výsuvný zadný spojler generujúci prítlak a centrálne umiestnené matné koncovky výfuku.

Lenže dokonale harmonický záťah atmosférického motora, ktorý miluje vysoké otáčky, novinky predsa len ponúknuť nedokážu. Pre ortodoxných vyznávačov klasiky tak ostávala po zmenách len jediná voľba – verzia 911 GTS s priam dokonalým 6-valcovým boxerom s objemom 3,8 litra. Teda ak neberieme do úvahy sparťanské Porsche 911 R, ktoré má však bližšie k okruhovým špeciálom než k civilným Porsche. Práve GTS odolávalo downsizingu najdlhšie a priaznivci atmosféry verili, že to tak ostane aj v budúcnosti. Lenže nestalo sa. Nové 911 GTS sa práve predstavuje na autosalóne v Detroite. Bohužiaľ, s novým preplňovaným motorom.

Interiér obsahuje v sérii čalúnenie Alcantarou... Foto: Porsche
Porsche 911 GTS Interiér obsahuje v sérii čalúnenie Alcantarou a najmä športový balík Sport Chrono Package, ktorý umožňuje podrobnú analýzu telemetrických dát.

Tým celkom stráca svoju osobitú pozíciu v ponuke. Stáva sa z neho len akýsi doplnok, stojaci medzi Carrerou S a topverziou 911 Turbo. Máme tu teda ďalší výkonový tuning, vychádzajúci zo známych bi-túrb s objemom zmenšeným na tri litre. Výkonu však dostanú zákazníci viac ako v minulosti. Novinka ponúka 331 kW, čo je o 22 viac v porovnaní s 911 S a o 15 viac, ak ju porovnáme s výbehovým GTS. Najväčší rozdiel je však v krútiacom momente. Ten narástol na gigantických 550 Nm, teda o 110 viac, a je, pochopiteľne, dostupný pri podstatne nižších otáčkach. Maximum neklesá v rozmedzí od 2 150 do 5 000 otáčok za minútu.

Modernizácia sa týka všetkých karosárskych... Foto: Porsche
Porsche 911 GTS Modernizácia sa týka všetkých karosárskych verzií vrátane kabrioletu a Targy, ako aj verzií s manuálnou a automatickou prevodovkou PDK či verzií s pohonom predných a všetkých kolies.

Dobrou správou je zachovanie manuálnej prevodovky, ktorá sa zo superšportov pomaly vytráca. Navyše 7-stupňovej. To všetko sa odrazilo na zlepšení dynamiky. Najrýchlejšie je 911 GTS Coupé s dvojspojkovou prevodovkou PDK, pohonom oboch náprav a sériovo dodávaným paketom Sport Chrono Package, ktoré šprintuje na stovku za 3,6 sekundy. Všetky verzie vrátane kabrioletu a Targy, ako aj s pohonom zadných či všetkých štyroch kolies, atakujú rýchlosť 300 km/h. Najrýchlejšie je však opäť kupé, ktoré končí až pri 312 km/h. Tentoraz však s manuálom. Downsizing má priniesť majiteľom výhodu nižšej spotreby, aspoň tej papierovej. Podľa európskeho cyklu NEDC uvádza Porsche priemer 8,3 litra na 100 km.

Exteriér prináša nové predné a zadné svetlá. Verzie s poháňanou zadnou nápravou ich majú spojené čiernou lištou, pri štvorkolkách spája zadné svetlá svetelný pás. Prítlak zvyšuje predný splitter a väčší zadný spojler. Kolesá s centrálnou maticou a centrálne umiestnené koncovky výfuku dostali matný povrch. Štandardom je adaptívny podvozok PASM znížený o 10 mm. Anatomické elektricky nastaviteľné sedadlá sú štandardne čalúnené Alcantarou. Paket Sport Chrono Package umožňuje nahrávať telemetrické dáta a podrobne analyzovať jazdu na okruhu. Športovú atmosféru zušľachťujú dekorácie z eloxovaného hliníka. Porsche už začalo prijímať objednávky a prezradilo ceny.

Za najlacnejšie GTS Coupé s manuálom a pohonom zadných kolies zaplatíte 124 451 eur. Najdrahšími verziami sú Cabrio a Targa 4 GTS za 144 919 eur.
Porsche 911 GTS
Porsche 911 GTS
+16Porsche 911 GTS

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911 #Porsche 911 GTS #autosalón Detroit 2017
Články podľa značiek