Audi SQ5: Benzín namiesto dieselu. A na stovku za 5,4 s

Novučičké Audi Q5 dostalo v Detroite ostrú verziu. Na diesel zabudnite. Počítať môže už iba s benzínovým motorom. Zato celkom novým. Pracuje v Millerovom cykle a na všetky štyri posiela 260 kilowattov. Lenže dynamika je horšia ako v minulosti.

17.01.2017 06:00
debata (2)
Nové Audi SQ5 spoznáte vďaka čiernemu lemu... Foto: Audi
Audi SQ5 - 2017 Nové Audi SQ5 spoznáte vďaka čiernemu lemu masky či športovým nárazníkom. Už v základe sú 20-palcové disky kolies.

Audi predstavilo novú generáciu SUV Q5 na jeseň v Paríži a do Detroitu priviezlo jeho najostrejšiu verziu. Mení sa aj koncepcia. Kým pôvodné SQ5 poháňal v Európe naftový 6-valec 3,0 TDI s výkonom 230 či až 250 kW a americké SQ5 benzínový 6-valec 3,0 TFSI s kompresorom, nová generácia prechádza výlučne na benzín. Pod kapotou debutuje ostrý vidlicový 6-valec 3,0 TFSI. S tým predošlým nemá naozaj nič spoločné. Celohliníkový agregát zamenil kompresor za turbodúchadlo twin-scroll umiestnené medzi hlavami valcov, ktoré zvierajú uhol 90 stupňov.

Tým, že sa integrované výfukové potrubia nachádzajú na vnútorných stenách valcov, dochádza k minimálnym stratám prúdenia plynov a k redukcii „turbodiery“. Motor navyše pracuje v Millerovom cykle, čo znamená, že pri nízkom zaťažení dochádza k umelému skráteniu doby sania, sacie ventily sú otvorené len v uhle 130 stupňov natočenia vačky. To zvyšuje účinnosť a znižuje spotrebu paliva. Pri požiadavke vyššieho výkonu prechádza motor do bežného režimu. O distribúciu paliva sa stará priame vysokotlakové vstrekovanie. Motor tiež dostal sofistikovaný systém riadenia teploty so samostatným chladiacim okruhom pre hlavy a bloky valcov.

Vzadu je SQ5 vyšperkované čiernymi koncovkami... Foto: Audi
Audi SQ5 - 2017 Vzadu je SQ5 vyšperkované čiernymi koncovkami výfukov, väčším spojlerom a športovým nárazníkom.

V porovnaní so svojím kompresorovým predchodcom je až o 14 kg ľahší. Váži len 172 kg. Z objemu 2 995 ccm dáva síce rovnakých 260 kW, ale krútiaci moment stúpol zo 470 na 500 Nm, ktoré sú k dispozícii v rozsahu od 1 370 do 4 500 otáčok za minútu. Tie posiela k osemstupňovej automatickej prevodovke Tiptronic a následne k pohonu oboch náprav Quattro. Prevodovka má skrátené prvé prevodové stupne, naopak, tie vyššie sú „natiahnuté“ z dôvodu ekonomiky prevádzky. Systém pohonu oboch náprav rozdeľuje hnaciu silu mierne v prospech zadných kolies, ale v prípade potreby upravuje distribúciu podľa okamžitých trakčných podmienok.

Interiér počíta v sérii so športovým volantom,... Foto: Audi
Audi SQ5 - 2017 Interiér počíta v sérii so športovým volantom, športovými sedadlami čalúnenými Alcantarou či hliníkovými dekoráciami.

Stabilitu podporuje pribrzďovanie vnútorných kolies v zákrute a ak si priplatíte za aktívny zadný diferenciál, plní tu istú funkciu aktívne vektorovanie hnacieho momentu medzi kolesami zadnej nápravy. Za takýchto okolností šprintuje novinka na stovku za 5,4 sekundy, čo je ale v porovnaní s výbehovou americkou verziou o jednu desatinu sekundy dlhšie až o tri desatiny horší výsledok v porovnaní s európskym dieselovým vyhotovením. V dynamike sa teda dramatické zmeny nedejú, takže bonusom má byť najmä nižšia spotreba paliva, i keď pochopiteľne vyššia ako v prípade naftovej verzie. Takže európski zákazníci budú skôr strácať, pretože s dieselom sa už pod kapotou SQ5 nepočíta.

Pod kapotou debutuje benzínový 6-valec 3,0... Foto: Audi
Audi SQ5 - 2017 Pod kapotou debutuje benzínový 6-valec 3,0 TFSI, ktorý nahrádza kompresor turbodúchadlom. Výkon 260 kW sa medzigeneračne nezmenil.

Vďaka voľnobežke, aktívnej v rozmedzí od 55 do 160 km/h, a hmotnosti nižšej o 35 kg si SQ5 vypýta priemerne 8,3 litra benzínu na 100 km, čo je o zanedbateľné dva decilitre menej. Na ceste ho držia kolesá s päťprvkovými závesmi na prednej aj zadnej náprave. Charakteristiku pruženia menia v závislosti od rýchlosti a zvoleného jazdného režimu prostredníctvo systému Audi Drive Select adaptívne tlmiče CDC. Priplatiť si môžete za pneumatické odpruženie meniace svetlú výšku a tiež za adaptívne riadenie. Štandardné 20-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 225/45 R20 možno zameniť za dvadsaťjednotky. Deceleráciu majú na starosti brzdové kotúče s priemerom 350 mm.

Navonok hlási SQ5 svoje športové DNA lesklou čiernou maskou, športovým nárazníkom so zväčšenými vstupmi pre prívod chladiaceho vzduchu, matným pozadím reflektorov a športovým zadným nárazníkom s čiernymi koncovkami výfukov. Čierny lak Panther Blac je vyhradený výlučne pre túto verziu. Interiér prináša športové sedadlá čalúnené Alcantarou alebo príplatkovou kožou Nappa, kožený volant či dekorácie s elexovaného hliníka a karbónu. Nechýbajú antikorové pedále. V sérii sú full LED svetlá, dynamické smerové svetlá, multifunkčný volant či multimediálne rozhranie MMI s 8,3-palcovou obrazovkou. SQ5 preberá z bežných verzií množstvo asistenčných systémov vrátane autonómnych bŕzd s monitorovaním chodcov.

Novinka debutujúca v Detroite dorazí k európskym zákazníkom v polovici roka. Vyrábať sa bude výlučne v novom mexickom závode Audi v San José Chiapa, s kapacitou 150 000 kusov roč­ne.

Audi SQ5 - 2017
Audi SQ5 - 2017
+13Audi SQ5 - 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi Q5 #Audi SQ5
Články podľa značiek