Aféra Dieselgate poriadne otriasla dôverou k značke Volkswagen. Aj preto vidí Wolfsburg svoju budúcnosť v elektromobiloch. A to vo veľkom. Už v roku 2025 má z jeho liniek zísť milión elektrických áut. Dáva o tom vedieť od minulého roka. Najprv predstavil na výstave spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas koncept Budd-E, na jeseň v Paríži nasledoval „elektrický chrobák“ I.D. Concept a do Detroitu priviezol ďalší príspevok na tému čistej mobility. Tentoraz má podobu MPV inšpirovaného legendárnym Volkswagenom T1, prezývaným v USA aj Samba Buss.
Má názov I.D. Buzz, pričom I.D. je novou značkou pre elektromobily, ktorá je skratkou pre inteligentný dizajn, a Buzz je slovnou hračkou, evokujúcou slovo autobus a tiché bzučanie elektrickej pohonnej sústavy. Všetky tri koncepty majú s realitou spoločného viac, než by sa mohlo zdať. Stoja totiž na novej elektrickej platforme MEB (Modular Electric Drive Kit), ktorá zamieri do sériovej produkcie, pričom I.D. Buzz využíva jej najväčšiu verziu MEB-XL. Je to poriadny kus auta. Štúdia je dlhá 4 942, široká 1 976 a vysoká až 1 963 mm.
To je formát väčší, než využíva súčasný Passat. A k tomu pridáva I.D. Buzz priam gigantický rázvor náprav 3 300 mm, ktorý má bližšie k svetu úžitkových áut než tých osobných. To všetko umožnila vytvoriť kompaktná elektrická hnacia sústava s batériami zabudovanými v podlahe a s dvojicou kompaktných elektromotorov, každým pre jednu z náprav. Šéf dizajnu Volkswagenu Klaus Bischoff tvrdí že koncept nie je len „retrom“ postaveným na 22-palcových diskoch kolies. Interpretácia historickej legendy, populárnej najmä v USA, sa predstavuje na novej kvalitatívnej úrovni.
Paralela je však zrejmá na prvý pohľad. Najmä z profilu s relatívne malými oknami a tiež vďaka dizajnu prednej masky v tvare V. Miesto dekoračných hliníkových líšt však I.D. Buzz využíva diódy, ktoré vytvárajú jedinečný svetelný podpis. A nová je aj samotná grafika svetiel, ktoré stratili kruhový tvar. Jednoducho, Volkswagen chcel priniesť súčasnejší „rukopis“. Interiér ponúka vďaka minimalizácii pohonu priam megalomanský vnútorný priestor. Pod zadné veko sa zmestí už v základe 660 litrov batožín a k tomu musíme pripočítať ďalších 173 litrov v prednom „kufri“. Samotný interiér s úplne vodorovnou podlahou ponúkne miesto pre sedem cestujúcich.
Prístup uľahčujú automaticky otvárané dvere, tie zadné sú pritom posuvné. Variabilita je ukážková. Predné sedadlá možno otáčať v uhle 180 stupňov. Dva zadné rady sú posuvné vďaka koľajniciam v podlahe. Sklápať sa dá aj tretí rad. Po ich demontáži odvezie I.D. Buzz až neuveriteľných 4 600 litrov nákladu. Kabína je zariadená minimalisticky. Z palubnej dosky zmizli všetky klasické tlačidlá. Prístroje zas nahradil obrovský head-up displej, ktorý zaberá plochu celého čelného skla. Technológia rozšírenej reality umožňuje zobrazovať údaje a piktogramy, akoby sa nachádzali priamo na vozovke. Napríklad navigačné šípky. Ďalšie funkcie má na starosti odnímateľný tablet. Spätné zrkadlá vystriedali kamery.
Tradičný nie je ani volant. Nie vždy ho totiž treba. I.D. Buzz je vybavený autonómnym riadením, ktoré sa má stať realitou v roku 2025, takže stačí malý tlak na veniec a volant sa zasunie do palubnej dosky. Jeho srdce tvorí veľkokapacitný dotykový displej bez akýchkoľvek ďalších mechanických ovládačov. Pri deaktivácii autopilota stlačením brzdy alebo dotykom na volant, sa opäť vysunie do polohy pre manuálne riadenie. Systém autopilota využíva štyri radarové senzory, ktoré sa vysunú zo strechy a mapujú okolie vozidla. Ďalšie dáta pochádzajú z kamier, ultrazvukových senzorov, ale aj zo systému zdieľania dát Car-2-X a z Cloudu, teda zo vzdialeného servera, zhromažďujúceho potrebné údaje. V tomto móde sa mení aj farba exteriérového osvetlenia.
Koncept poháňajú dva elektromotory s výkonom 150 kW, každý pre jednu z náprav, takže tu máme elektrickú štvorkolku. Maximálny výkon je však nastavený na 275 kW. Energiu čerpajú z podlahových akumulátorov s kapacitou 111 kWh. Tie majú zabezpečiť dojazd až 600 km, teda podľa európskej normy NEDC. Podľa tej americkej je to 270 míľ, teda 434 km. Nabitie batérií na 80 % kapacity má na nabíjačke s výkonom 150 kW trvať len 30 minút. V pláne je však aj lacnejšia zadokolka s jedným elektromotorom s výkonom 200 kW a s objemom batérií zmenšeným na 83 kWh. O dynamiku sa obávať netreba. Koncept zrýchľuje na stovku za úžasných päť sekúnd. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. To však bohato stačí.
Jazdné vlastnosti majú ťažiť z nízkeho ťažiska, viacprvkového zavesenia náprav cez oddelené pomocné rámy a, samozrejme, z pohonu 4×4 s individuálnou distribúciou hnacieho momentu pre každé z kolies. Komfort jazdy zabezpečia adaptívne tlmiče a pneumatické odpruženie zadných kolies. Volkswagen hovorí o luxuse prémiovej triedy vrátane vysokého akustického komfortu. Príjemnú atmosféru na palube dotvárajú prírodné materiály, napríklad drevená podlaha Silver Brich a čalúnenie sedadiel z úpletu. Žlté prvky, ako bezpečnostné pásy, vytvárajú paralelu s farebným ladením exteriéru, ktorý kombinuje striebornú metalízu a lak Cyber Yellow s perleťovým efektom.
Volkswagen I.D. Buzz sa má stať realitou už v roku 2022. Príde však až ako tretí produkčný elektromobil divízie I.D. Prednosť dostanú najprv modely odvodené od konceptov Budd-E a I.D. Concept.