Koncom vlaňajšieho roka pustila Škoda do sveta prvé informácie o modernizovanej Octavii v ostrom predvedení RS. A nezabudla dodať, že vďaka výkonu 169 kW ide o najvýkonnejšiu Octaviu RS, aká sa kedy objavila v ponuke. Mala pravdu, keďže výkon motora sa vyšplhal na úroveň predchádzajúcej „limitky“ RS 230. Už vtedy sa ale šuškalo, že nástupcu dostane aj táto verzia. A netrvalo to dlho. Česká automobilka totiž koncom minulého týždňa zverejnila prvé fotografie Octavie RS 245.
Už z číselného značenia je jasné, že post Octavie RS ako najrýchlejšej verzie je minulosťou. Žezlo preberá novinka, ktorá sa verejnosti ukáže na marcovom autosalóne v Ženeve. Spolieha sa síce opäť na overený 4-valec 2,0 TSI, tentoraz ale naladený až na 180 kW a 370 Nm krútiaceho momentu. To znamená v porovnaní s Octaviou RS nárast o 11 kW a 20 Nm. Tým sa Octavia RS 245 dotiahla na nový Golf GTI Performance. K dispozícii je 6-stupňový manuál aj nová 7-stupňová prevodovka DSG. Tá má o stupeň viac ako v minulosti.
To sa pochopiteľne prejavilo aj na dynamike. Liftback s automatom šprintuje na stovku za 6,6 sekundy, to je o tri desatiny kratšie, ako Octavia RS s manuálnou prevodovkou. Verzii Combi, ktorá bude rovnako v ponuke, to trvá o desatinku dlhšie. Maximálna rýchlosť ostane limitovaná na 250 km/h. Škoda uvádza aj pružné zrýchlenie na päťke zo 60 na 100 km/h za 6,4 a z 80 na 120 km/h za 6,6 sekundy. Kombi je opäť o desatinku pomalšie. Spotreba ostáva tajomstvom. Podstatné ale je, že len pri vyššom výkone nezostalo.
Octavia RS 245 prichádza totiž aj s technickými zmenami. Má o 14 mm nižšie posadený podvozok a o 36 mm širší rozchod zadnej nápravy. Štandardne obúva 19-palcové disky kolies, čo je o palec viac ako pri RS. Ale najväčšou vychytávkou je nepochybne elektronicky riadený samosvorný diferenciál VAQ, ktorý aktívne rozdeľuje hnací moment medzi kolesá prednej nápravy. Ten bežná Octavia RS nemá. Takže je zrejmé, že v zákrutách sa bude RS 245 cítiť oveľa lepšie. Zvlášť ak si priplatíte za adaptívne tlmiče DCC a voľbu jazdného profilu Performance Mode Select.
Exteriérové zmeny sú v porovnaní s RS minimálne. Máme tu opäť lesklú čiernu masku a rovnako lakované mriežky otvorov v nárazníku či kryty spätných zrkadiel. Štandardne sú dodávané adaptívne LED svetlá s tmavým pozadím. Na ledky sa napokon spolieha celé osvetlenie vozidla vrátane zadných svetiel či osvetlenia poznávacej značky. Octavia RS 245 však dostala matné koncovky výfukov namiesto chrómových, spomínané 19-palcové kolesá a čierne „V“ v logu VRS.
V interiéri máme počítať s Alcantarou, anatomickými sedadlami, koženým perforovaným volantom, antikorovými pedálmi, čiernym čalúnením stropu a špecifickou grafikou prístrojov s farebným displejom Maxi DOT. Atmosféru doladí ambientné LED osvetlenie s desiatimi farbami či zvukový generátor Performance Sound Generator, ktorý vyčaruje ešte športovejšiu akustickú kulisu, ako zvláda vytvoriť dvojica výfukov. Za ďalšie vychytávky, ako je navigácia Colombus s 9,2-palcovým dotykovým displejom alebo pripojenie na internet, si už ale budete musieť doplatiť.