
Ford predstavil novú Fiestu, aspoň staticky, už minulý rok. A nielen základný troj- a päťdverový hatchback. Prichádza tiež s dvoma úplnými novinkami – luxusnou verziou Vignale a zvýšenou outdoorovou Fiestou Active. Jednoducho, dal si na nej záležať. Do partie chýbali už len informácie o ostrej Fieste ST. Dnes ich máme, pretože malý hothatch má premiéru naplánovanú už o pár dní na autosalóne v Ženeve. A postaral sa o poriadne prekvapenie. Spolu s Fiestou ST debutuje totiž aj úplne nový zážihový motor 1,5 EcoBoost.
Možno si myslíte, že ide o 4-valec, známy z Kugy či S-Maxu. To napokon mnohí očakávali. Veď už súčasná Fiesta má preplňovaný motor 1,6 EcoBoost. Nie je to ale tak. Má menší objem a o valec menej! Ide vlastne o prvého predstaviteľa novej generácie EcoBoostov. A stojí za to. Napriek kontroverznej 3-valcovej konštrukcii, prináša viac výkonu, viac krútiaceho momentu a tiež nižšiu spotrebu paliva. Ford v ňom navyše uplatnil úplne nové technológie, niektoré majú dokonca celosvetovú premiéru.

Nový motor má celohliníkovú konštrukciu a integrované výfukové potrubie. Ventilový rozvod využíva variabilné časovanie na strane sania aj výfuku. K tomu pridáva duálne vstrekovanie, teda kombináciu vstrekovania do sacieho potrubia s vysokotlakovým priamym vstrekovaním. Úplnou technologickou „bombou“ je vypínanie jedného z valcov pri nízkom zaťažení, ktoré vyvinul Ford so spoločnosťou Schaffler. Odpojenie či pripojenie valca, teda zastavenie dodávky paliva a uzavretie ventilov, trvá len 14 milisekúnd, čo je dvadsaťkrát rýchlejšie ako žmurknutie oka.
A k tomu pridáva Ford nové turbodúchadlo s rýchlou reakciou a klapku vo výfuku ((Electronic Sound Enhancement), ktorá mení akustiku motora. Výsledok? Fiesta ST bude mať k dispozícii rovných 200 koní, teda 147 kW a 290 Nm krútiaceho momentu. To je medzigeneračný nárast o 13 kW a až 50 Nm. Tieto hodnoty bude posielať na kolesá prednej nápravy cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Aj vďaka ľahšej konštrukcii zrýchli tento malý hothatch na stovku za 6,7 sekundy, to znamená o dve desatiny rýchlejšie ako v minulosti. Maximálnu rýchlosť Ford zatiaľ neuviedol, ale vyšplhať by sa mohla na 230 km/h.

Pritom si bude Fiesta ST pýtať za svoje služby menej paliva. Automobilky uvádza emisie CO2 na úrovni 114 g/km, čo po prepočte znamená približne 4,9 litra benzínu na 100 km. To je aspoň na papieri o rovný liter menej ako v minulosti. O čistotu výfukových plynov sa bude po prvýkrát starať pri benzínovom motore časticový filter. Zážitok za volantom podporí tiež premiérové nastavenie jazdných režimov Drive Mode v módoch Normal, Sport a Track. To mení charakteristiku stabilizácie ESC, protipreklzového systému, ohlas plynu, posilňovača riadenia aj zvukového prejavu motora.
V režime Track je maximálne potlačená funkcia stabilizácie tak, aby bolo možné využiť potenciál motora a v zákrutách pretáčavý šmyk. S prenosom výkonu na asfalt pomôže vektorovanie krútiaceho momentu medzi hnanými kolesami. O to všetko sa postarala divízia Ford Performance. Fiesta ST je vlastne jej prvým trojvalcovým modelom. Toto oddelenie ladilo aj samotný podvozok, ktorý má nižšiu svetlú výšku, tuhšie odpruženie a špecifické 18-palcové disky. A keď sme už pri exteriéri, spomeňme, že Fiesta ST dostane plástový výplet masky, nové nárazníky, rozšírené prahy, väčší zadný spojler a dvojitú koncovku výfuku. V palete farieb pribudol odtieň Liquid Blue.

V interiéri nájdeme sedadlá Recaro, sploštený multifunkčný volant potiahnutý perforovanou kožou, logá ST či dekorácie z klavírnej černe a hliníka. Tak ako všetky nové Fiesty, môže aj ST počítať s rozhraním Sync 3 s 8-palcovým dotykovým displejom, hlasovým ovládaním a kompatibilitou so smartfónmi cez Android Auto a Apple CarPlay. Priplatiť si môžete za výkonnú aparatúru B & O Play. Balík asistenčných systémov zahŕňa sériovo monitorovanie jazdných prúdov a autonómne brzdy. Ford však vyzbrojil Fiestu aj dvoma kamerami a až dvanástimi ultrazvukovými senzormi, ktoré monitorujú okolie vozidla do vzdialenosti 130 metrov.
Fiesta je tak napríklad prvým Fordom s detekciou chodcov a jedným z mála áut nižšej triedy s adaptívnym tempomatom. Nechýbajú automatické diaľkové svetlá rešpektujúce oddeľujúce bariéry na diaľniciach, čítačka dopravných značiek, monitorovanie slepého uhla zrkadiel a únavy vodiča, predkolízny systém aj aktívne udržiavanie v jazdnom prúde. Parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne manévre spolupracuje s brzdovým asistentom, čo znamená, že sám brzdí, a navyše je vyzbrojený výstrahou pred križujúcimi vozidlami. To všetko sa môže týkať aj Fiesty ST.
Lenže, netešte sa. Ford spustí predaj ostrého hothatchu až začiatkom budúceho roka. K dispozícii bude v oboch karosárskych modifikáciách, ako troj- a päťdverový hatchback.