Subaru vlani uviedlo na americkom, ale aj domácom japonskom trhu celkom novú generáciu Imprezy. Tá sa ale do Európy nedováža. A tak to zostane aj v budúcnosti. Jediným členom jej rodiny ostane na strom kontinente crossover XV, ktorý jej outdoorovou verziou Imprezy, i keď tento názov by ste na ňom hľadali márne. Príchod novinky avizovala japonská automobilka už vlani v Ženeve, kde sa ukázalo XV v podobe rovnomenného konceptu. A bolo jasné, že sa pozeráme len na mierne vyšperkovaný prototyp sériovej verzie. Dôkaz prišiel presne po roku a na tom istom mieste.
Nová generácia XV je teda už na svete. Hoci dizajnom nijako extra nevybočuje z konzervatívnych vôd Subaru a možno ho nazvať skôr evolučným, v skutočnosti je tento crossover nový od základov. Stojí totiž, podobne ako Impreza, na novej platforme SGP (Subaru Global Platfoprm), ktorá prináša až o 70 % vyššiu torznú tuhosť a zároveň o 40 % menej vibrácií. Rozsiahlym nasadením vysokopevnostnej ocele v konštrukcii karosérie je celková tuhosť XV vyššia o 70 až 100 % v porovnaní s výbehovými modelmi.
Zosilnené bolo aj zavesenie kolies, ktoré redukuje náklony karosérie o 50 %. Zároveň má XV o päť milimetrov nižšie ťažisko. Pritom jeho svetlá výška narástla až na 220 mm, čo už „zaváňa“ svetom drsnejších SUV. Napokon, vidieť to aj na samotnom dizajne. Hoci ide „len“ o zvýšený hatchback Impreza, XV pridáva agresívne nárazníky a neprehliadnuteľnú plastovú ochranu nábehových častí, blatníkov či podbehov, to všetko v tmavej čiernej farbe. Čierny je aj strešný spojler.
Od Imprezy, z ktorej preberá 6-uholníkovú masku, „jastrabie“ svetlá či efektné bočné prelisy sa tiež líši špecifickými diskami kolies. Nové XV je dlhé 4 465, široké 1 800 a vysoké 1 615 mm. To znamená, že mierne podrástlo vo všetkých smeroch – do dĺžky o 15, do šírky o 20 a do výšky až o 45 mm. Podobne je to s rázvorom 2 665 mm, čo znamená, že nápravy sú od seba ďalej o 30 mm. Subaru tiež spomína lepšiu aerodynamiku, ktorá sa má podieľať na nižšej spotrebe paliva a hluku, ale tiež rozšírenie lakov o farby Cool Grey Khaki a Sunshine Orange.
Interiér, vychádzajúci z Imprezy, prináša novú palubnú dosku, najmä stredovú konzolu, kde prieduchy ventilácie ustúpili veľkému 8-palcovému dotykovému rozhraniu Subaru Starlink, kompatibilnému so smartfónmi cez Android Auto alebo Apple CarPlay. V hornej časti navyše nájdeme tradičný druhý displej a tretí v prístrojovom paneli. Tentoraz všetky farebné a so zladenou grafikou. Nové sú sedadlá aj príplatková aparatúra Harman/Kardon. XV navyše pridáva špecifické oranžové prešívanie čalúnenia, a to vrátane palubnej dosky.
XV si polepšilo aj v bezpečnosti. A nielen v tej pasívnej vďaka novej platforme, ktorá dokáže absorbovať o 40 % viac nárazovej energie. Balík asistenčných systémov EyeSight z Outbacku a Legacy, využívajúci stereokameru, obsahuje adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, upozornenie pred kolíziou, autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, svetlá High Beam Assist so samočinným prepínaním diaľkového režimu a systém nočného videnia. K dispozícii je cúvacia kamera či varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní.
Prekvapením je, že v Európe debutuje XV bez naftového motora. Ten príde pravdepodobne neskôr. Takže s výberom pohonnej jednotky si zatiaľ nemusíte lámať hlavu. Pod kapotu XV sa nedostal ani nový preplňovaný boxer 1,6 Turbo z Levorgu. Vládne tu klasika v podobe atmosférického priamovstrekového dvojlitra. Prepracovaných však bolo v porovnaní s jeho predchodcom až 80 % komponentov. Motoru to prinieslo zvýšenie výkonu zo 110 na 115 kW. Krútiaci moment zostal na pôvodnej hodnote 196 Nm. Subaru hovorí o nižšej spotrebe, presný údaj však zatiaľ neposkytlo.
A v tlačovej správe nespomína dokonca ani manuálnu prevodovku. Istá je len kontinuálna „skriňa“ CVT Lineartronic so siedmimi prednastavenými prevodovými pomermi, ktorá svojím správaním evokuje klasické automaty. V porovnaní s minulosťou má o 7,8 kg nižšiu hmotnosť a širší rozsah, až do pomeru 7,03. Pochopiteľne, v sérii je neodmysliteľný permanentný pohon oboch náprav Symmetrical AWD, takže terénu sa XV báť určite nebude. Počítať môže s trakčný systém X-Mode, ktorý zlepšuje záber na klzkých povrchoch.
Na asfalte zas pomôže vektorovanie krútiaceho momentu medzi pravými a ľavými kolesami, čo znamená suverénnejšie prejazdy zákrut. A to s ostrejším prevodom riadenia, ktorý Subaru skrátilo z pôvodných 13:1 na 14,1:1. Ak k tomu pripočítame väčší rázvor náprav, väčší rozchod kolies a menšie náklony, malo by XV jazdiť s rovnakou istotou ako Impreza. Veľmi skromné technické údaje zatiaľ naznačujú, že do predaja sa nové XV v najbližšom čase nechystá. Pravdepodobne naň príde rad na jeseň.
Zverejnené údaje
Dĺžka (mm) | 4 465 |
---|---|
Šírka (mm) | 4 800 |
Výška (mm) | 1 615 mm |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 2 665/2 665 |
Svetlá výška (mm) | 220 |
Motor | 2.0 Boxer |
Objem motora (ccm) | 1995 |
Maximálny výkon (kW) | 115 |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 196 |
Prevodovka | Lineartronic |