Prirovnanie nového Arteonu, ktorý sa v hierarchii Volkswagenu postaví nad súčasný Passat a pod čínsky Phideon, ku Škode Superb nie je vôbec náhodné. Stačí sa pozrieť na rázvor náprav s hodnotou 2 841 mm, a všetko je jasné. Nový fastback, ktorý zastúpi v ponuke pôvodný VW CC, a česká vlajková loď, majú naozaj identickú verziu platformy MQB. Volkswagen teda nenechal Škode príliš veľký náskok. Jasné to bolo už v roku 2015 na jesennom autosalóne vo Frankfurte, kde automobilka predstavila plug-in hybridný Sport Coupé Concept GTE. Arteon je vlastne jeho sériovou verziou. Sympatické je, že prerod na produkčný model si vyžiadal minimum zmien.
Názov je zložený zo slov Art a eon. To prvé odkazuje na umenie a koncovka zas zaraďuje novinku medzi prémiovú časť ponuky (Phaeton, Phideon). Na dizajne si dali vo Wolfsburgu záležať. Arteon bude v konzervatívnej palete Volkswagenu naozaj vytŕčať. Všetko to začína už samotným formátom. V porovnaní s Passatom je totiž novinka o 95 mm dlhšia (4 862 mm), o 39 mm širšia (1 871 mm) ale o 29 mm nižšia (1 427 mm). Takže tu máme akési 5-dverové kupé, ktoré sám Volkswagen nazýva fastbackom. Lišty širokej prednej masky nadväzujú na „hokejkovité“ denné LED svetlá. Z profilu zaujme splývavá silueta nízkej kabíny, ktorá je aj výsledkom použitia bezrámovej konštrukcie okien.
Zadná časť sa končí jemnou odtrhovou hranou obrovského výklopného veka, extrémne širokými svetlami a nádherne zakomponovanými výfukmi. Arteon bude jazdiť na minimálne 17-palcových diskoch kolies. Umožní však aj individualizáciu. Okrem štandardnej verzie budú môcť zákazníci voliť línie Elegance a R-Line. Prvá dostane 18-palcové disky Muscat, chrómové lišty podbehov či dynamické smerové svetlá. R-Line sa môže pochváliť čiernymi diskami Sebring, športovými nárazníkmi a chrómovými koncovkami výfukov. Rozdiely budú aj v interiéri, kde línia Elegance počíta s Alcantarou či hliníkovými pedálmi, kým R-Line priostrí športovým volantom, kožou Vienna či leštenými obkladmi prahov.
Inak je interiér odvodený z Passatu. Palubná doska je identická, vrátane horizontálnych prieduchov ventilácie a 12,3-palcového virtuálneho displeja, ktorý bude však v Arteone v sérii. Podobne ako elektricky nastaviteľné vyhrievané sedadlá, kožený volant, tempomat či audiosústava Composition. Najväčší rozdiel spočíva v novom infotainmente, kde môže Arteon počítať s novým 9,2-palcovým multimediálnym rozhraním Discover Pro, zakomponovaným do stredovej konzoly pod spoločným krycím sklom a ovládaným nielen dotykom, ale aj gestami. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi, hot-spot či diaľkové pripojenie k vozidlu.
Volkswagen tiež sľubuje dostatok priestoru, najme excelentnú priestorovú rezervu na kolená, keďže vzdialenosť predných a zadných cestujúcich je až 1 016 mm. Ani nižšie situovaná strecha by nemala byť problémom. Veľkorysá dĺžka Arteonu totiž umožnila, aby sa zvažovala až za hlavami pasažierov sediacich na zadných sedadlách. Obrovské výklopné veko, ovládané nožným senzorom, vytvorí vstup do kufra s objemom 563 litrov. Na český Superb tak predsa len Arteon stráca 62 litrov. Po sklopení operadiel vzrastie celkový úžitkový objem na 1 557 litrov, čo je už rozdiel 203 litrov.
Bezpečnostné vybavenie prináša niekoľko noviniek. Adaptívny tempomat ACC reaguje aj na základe rýchlostných limitov, druhá generácia. Emergency Assist zastaví vozidlo v prípade straty vedomia vodiča. Adaptívne svetlá sa zas natáčajú v predstihu na základe informácií z navigácie, a prediktívna ochrana PreCrash počíta aj s údajmi zadných senzorov. Monitoring jazdných prúdov je aktívny už od rýchlosti 10 km/h, čo je o 20 nižšie v porovnaní s minulosťou. Naopak, pod kapotou nás čaká tak trochu sklamanie. Šesťvalec z plug-in hybridného konceptu Sport Coupé GTE sa nekoná. Arteon si musí vystačiť so 4-valcami, podobne ako Superb.
S predstihom však môže rátať s novým motorom (1,5 TSI Evo 110 kW), pracujúcim v Atkinsonovom cykle, a s vypínaním dvoch valcov. Nad ním budú stáť dvojlitre 2,0 TSI s výkonom 140 alebo 206 kW. Pre najslabší motor je za príplatok k dispozícii 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG. Pre silnejšie je v sérii, pričom najsilnejší benzín dostane aj štvorkolku 4Motion. Naftu zastúpia motory 2,0 TDI, naladené na 110, 140 a v prípade bi-turba až na 176 kW. Dva slabšie majú DSG za príplatok, najsilnejší je spriahnutý s DSG a pohonom 4Motion v sérii. Dynamické parametre ani spotrebu paliva zatiaľ Volkswagen neuviedol.
Neskôr môžeme počítať s plug-in hybridom GTE, pravdepodobne tiež štvorvalcovým. Výrobu Arteonu zabezpečí závod v nemeckom Emdene, pričom štart predaja na domácej pôde je naplánovaný až na júl. U nás by sme sa mohli s Arteonom stretnúť na jeseň.