Posledné kupé Alpine zišli z liniek výrobcu z Dieppe v roku 1995. A potom sa po nich zľahla zem. Na viac ako dvadsať rokov. Nik neveril, že by sa slávne modré kupé mohli vrátiť späť v plnej sile. Lenže Renaultu nedala značka Alpine spávať. Navyše mal všetko potrebné. Napríklad divíziu Renault Sport, ktorá stojí za ikonickými modelmi Mégane RS Trophy či za menším Cliom RS. A tiež technológie z F1. Prvé náznaky ambície oprášiť legendu prišli v roku 2008. Lenže postaviť úplne odlišné auto s centrálne uloženým motorom a vlastnou platformou nebolo jednoduché.
Renault preto hľadal partnera, s ktorým by si podelili náklady. Našiel ho v britskom Caterhame. Do deja však zasiahla ekonomická kríza na prelome desaťročí, ktorá špeciálnym projektom nefúkala práve do plachiet a tiež zmeny vo vedení Renaultu, keď z pozície šéfa odišiel Carlos Tavares. Navyše sa Renault po nezhodách rozišiel s Caterhamom, takže to už-už vyzeralo, že na znovuzrodenú legendu môžeme zabudnúť. Nakoniec ale automobilka oznámila, že projekt predsa len plánuje dokončiť, a to v pôvodnom termíne, teda v roku 2016. Podarilo sa, aj keď s trojmesačným sklzom.
V Ženeve tak mohlo debutovať nové kupé s pôvodným názvom Alpine A110, odkazujúce na filozofiu legendárnej Berlinette až do poslednej skrutky. Tých tu zas ale až tak veľa nie je. Nová Á-stodesiatka je totiž vyrobená z hliníka. Podvozková platforma aj karoséria využíva najmä lepené, nitované a zvárané spoje. Tak sa podarilo Renaultu dosiahnuť nízku hmotnosť, ktorá je kľúčom k obdivuhodnej dynamike, a to aj bez veľkoobjemového motora. Kupé s dĺžkou 4 178, šírkou 1 798 a výškou len 1 252 mm má na váhe iba 1 080 kg. Koncepcia je pritom nekompromisná – motor v strede a hnaná zadná náprava.
Ťažisko Alpine A110 je situované do centrálnej časti kupé. Aj preto sa nádrž nachádza za prednou nápravou. Výsledkom je rozloženie hmotnosti v pomere 44 % na predné a 56 % na zadné kolesá, čo je pre túto „zadokolku“, stvorenú pre čistú radosť z jazdy, úplne ideálne. Ako inak, podvozok s rázvorom 2 419 mm používa výlučne dvojité lichobežníkové zavesenie. Ľahučké kupé by tak malo v kľukatých serpentínach doslova excelovať a natrieť to aj podstatne silnejším súperom. I keď výkonu má v podstate dostatok. Veď pred zadnou nápravou pracuje 4-valec odvodený z Clia RS.
Objem 1,6 litra však v Dieppe „prevŕtali“ na 1,8 litra, pridali úplne nové sanie a odľahčený aktívny výfukový systém s jediným centrálnym vyústením. Výsledkom je výkon 185 kW pri 6 000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 320 Nm, ktorý máte na plyne už okolo 2 000 otáčok. Motor je spojený s prevodovkou DCT s dvojicou mokrých spojok, ktorá bola odstupňovaná špeciálne pre potreby Alpine, a odtiaľ už putuje k zadným kolesám. Tí, čo sa tešili na manuál, budú teda asi trochu sklamaní. Ale nevadí. I tak Alpine A110 ohuruje. Veď s výkonovou hmotnosťou len 4,3 kg/k dokáže šprintovať na stovku za 4,5 sekundy.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na obligátnych 250 km/h, inak by ručička rýchlomeru vybehla podstatne vyššie. Vodič, alebo radšej mu hovorme pilot, môže vyberať jeden z troch jazdných režimov, Normal, Sport a okruhový Track, ktoré menia reakcie plynu, prevodovky, riadenia, trakčnej kontroly, ale aj zvuk výfuku a grafiku prístrojového panela. Alpine tvrdí, že novinka je vďaka tomu vhodná pre každodenný život aj pre adrenalínové zážitky na trati. O deceleráciu sa starajú brzdy Bermbo s hliníkovými strmeňmi, opäť navrhnuté špeciálne pre Alpine. Skryté sú v 18-palcových odľahčených kovaných diskoch Fuchs.
Nádherný dizajn evokujúci štvoricou predných full-LED svetiel, kapotou s typickým prelisom, bočnou siluetou či panoramatickým zadným oknom a zadnými svetlami v tvare písmena X, historickú predlohu, má aj funkčný charakter. Alpine A110 sa vďaka nemu zaobíde napríklad bez veľkého prítlačného krídla. Dostatok prítlaku generuje aerodynamický trik v podobe hladkého podvozku zakončeného veľkým difúzorom. Tvar a konštrukcia nasávacích otvorov v prednom nárazníku zas zlepšujú obtekanie vzduchu okolo predných kolies.
Zadné stĺpiky slúžia na prívod vzduchu k motoru. Takže Alpine A110 má nielen nízky koeficient odporu vzduchu Cx 0,32, ale aj dostatok stability pri vysokých rýchlostiach. Interiér je strohý, funkčný, ale rozhodne nie sparťanský. Škrupinové sedadlá Sabelt majú hmotnosť len 13,1 kg, no bez zásadných kompromisov v komforte. Všetky potrebné informácie dostáva vodič z digitálneho prístrojového panela a veľkého 8-palcového dotykového rozhrania, ktoré zredukovalo počet klasických tlačidiel na minimum.
Na palube nájdete automatickú klimatizáciu, navigáciu aj plnú kompatibilitu so smartfónmi. Renault navyše sľubuje pohodlný prístup do interiéru a dostatok priestoru. Ako prvá sa dostane do predaja úvodná séria A110 Première Edition v cene 58 500 eur, obohatená o hliníkové pedále, kožené čalúnenie, ale aj karbónové dekorácie. Alpine pritom ponúka dva batožinové priestory, vpredu s objemom 100 a vzadu s objemom 96 litrov. Nie je to veľa, ale pri puristickom kupé viac netreba. Do konca roka vznikne presne 1 955 kusov. Číslo pritom odkazuje na rok, keď Jean Redelé uviedol na trh Alpine. Mimochodom, o zákazníkov nemá Renault núdzu. Objednávky spustil prostredníctvom aplikácie Alpine App už vlani.
Všetky exempláre s ľavostranným riadením sa rozchytali za päť dní. V čase ženevskej motoršou ostalo už len pár voľných kusov s volantom vpravo. Nové kupé bolo navrhnuté aj skonštruované vo Francúzsku, konkrétne v technickom centre skupiny Renault v Guyancourte a technickom centre Renault Sport v Les Ulis. Výrobu zabezpečí továreň Alpine v Dieppe, teda v historickej centrále značky, ktorú postavil Jean Redele v roku 1969 a kde dnes vzniká napríklad Clio RS. Projekt je naozaj veľkolepý. Alpine totiž počíta s exkluzívnou predajnou sieťou a šesťdesiatimi dílermi. Prvé kusy by sa mali dostať k zákazníkom už v polovici tohto roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 178 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 798 |
Výška (mm) | 1 252 |
Rázvor náprav (mm) | 2 419 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 556/1 553 |
Objem kufra vpredu/vzadu (l) | 100/96 |
Hmotnosť (kg) | 1 080 |
Technické údaje
Motor | 1,8 Turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 1 800 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 185/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 320/- |
Prevodovka | 7-DCT (dvojspojková) |
0 – 100 km (s) | 4,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (limitovaná) |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 |