Renault Zoe e-Sport Concept: Z mestského elektromobilu raketa

Renault predstavil v Ženeve čosi, čo je na polceste medzi nenápadným mestským elektromobilom a jeho monopostom e.dams v šampionáte formuly E. Malý Zoe akceleruje na stovku za 3,2 sekundy. Zo sériového modelu mu ostali v podstate len batérie.

03.04.2017 12:00
debata
Pri stavbe konceptu Zoe e-Sport využil Renault... Foto: Renault
Renault Zoe e-Sport Concept - 2017 Pri stavbe konceptu Zoe e-Sport využil Renault všetky skúsenosti zo šampionátu elektrických monopostov. Že ide o poriadnu raketu, naznačuje už dizajn s rozšírenými blatníkmi, spojlermi a 20-palcovými diskami kolies. Farebný koncept pochádza z tímu e.dams.

Renault je európskym lídrom v predaji elektromobilov. Na Nissan s jeho Lefom síce nemá, ale malý Zoe, Kangoo Z. E. či Twizy dosahujú slušné predaje. Jednoducho, elektrickému pohonu verí. A dokladuje to aj účasťou v šampionáte formula E, kde sa spojil s tímom e.dams, sídliacim priamo v Le Mans. Jeho „zelený“ monopost kraľuje už tri roky mestským okruhom. Odtiaľ už nebolo naozaj ďaleko postaviť čosi, čo spojí svet civilných elektromobilov so svetom športu. A presne to predviedol Renault v Ženeve. Za základ si zobral populárne Zoe a premenil ho takmer na monopost.

Tvary karosérie síce nezaprú sériový základ, ale z malého mestského elektromobilu ostali konceptu Zoe e-Sport v podstate len približné rozmery a akumulátory s kapacitou 40 kWh. Teda také isté, ako dostal nedávno modernizovaný Zoe. Inak ide prakticky o celkom nové auto. Napokon, rodilo sa priamo v dielňach Renault Sport Racing a Renault e.dams. Karoséria je vyrobená kompletne z uhlíkových vlákien, o ktorých sa môže bežným zákazníkom tohto modelu iba snívať. Pochopiteľne, kvôli hmotnosti. I tak má koncept na váhe 1 400 kg, veď len na samotné akumulátory ich pripadá rovných 450.

Celá karoséria je vyrobená z karbónu. Ten má... Foto: Renault
Renault Zoe e-Sport Concept - 2017 Celá karoséria je vyrobená z karbónu. Ten má redukovať hmotnosť akumulátorov. Tie majú na váhe 450 kg. Potrebný prítlak získava Zoe e-Sport vďaka prítlačnému krídlu a obrovskému zadnému difúzoru.

Rozšírené blatníky, obrovský predný spojler, hladký podvozok zakončený obrím difúzorom, to všetko naznačuje ambície tejto malej elektrickej rakety. Nie náhodou si vzala na seba kabát, ktorý farebnou kombináciou saténového modrého laku a žltých akcentov evokuje práve elektrické monposty Renaultu. To všetko dotvárajú na necelé štyri metre dĺžky obrovské 20-palcové disky kolies z diamantovým rezom a matným chrómom. Majú čo robiť. Veď e-Sport Concept je vybavený dvoma elektromotormi s permanentným magnetom so spoločným výkonom 338 kW, a 640 Nm krútiaceho momentu.

Kokpit je vybavený športovými sedadlami Recaro... Foto: Renault
Renault Zoe e-Sport Concept - 2017 Kokpit je vybavený športovými sedadlami Recaro s umelým semišom, splošteným volantom a výlučne displejmi namiesto analógových prístrojov.

Tieto hodnoty si delia rovnou mierou pre prednú a zadnú nápravu. Točia pritom maximálne 4 300 otáčok za minútu. A asi nie je ťažké uhádnuť, odkiaľ pochádzajú. Motory zásobujú batérie chladené výmenníkom voda-vzduch, podobne ako aj riadiacu elektroniku. Za týchto okolností neprekvapí, že e-Sport šprintuje na stovku za 3,2 sekundy, čo je údaj blízky hyperšportom. A to kontinuálne, bez emisií a v tichu typickom len pre elektromobily. Maximálnu rýchlosť obmedzil Renault na 210 km. Fascinujúci je však aj údaj o akcelerácii z 0 na 200 km/h. Túto disciplínu zvládne totiž e-Sport za necelých desať sekúnd.

O potrebnú dynamiku sa stará dvojica... Foto: Renault
Renault Zoe e-Sport Concept - 2017 O potrebnú dynamiku sa stará dvojica elektromotorov s výkonom 330 kW a krútiacim momentom 640 Nm.
Na ceste ho držia dvojité lichobežníkové závesy, pochopiteľne, s podstatne rozšíreným rozchodom, a nastaviteľné tlmiče Öhlins. Brzdný účinok podporuje deceleračná rekuperácia. Jednoducho, na okruhu to musí byť s týmto elektrickým hothatchom poriadny adrenalín, hoci oficiálny seriál pre takúto triedu neexistuje. Vodiča, či skôr pilota a spolujazdca, podržia v zákrutách monokokové sedadlá Recaro potiahnuté semišom a vybavené štvorbodovými pásmi. Interiér je pritom zbavený všetkého prebytočného, aj zadných sedadiel. Na analógové prístroje zabudnite.

Vládne tu karbón, hliník a displeje. Sploštený volant tiež nemá ďaleko od elektrických monopostov. A ako dlho vám takáto zábava vydrží? Renault hovorí o dojazde na jedno nabitie 402 km. Lenže priznáva, že ide o údaj na základe civilnej normy NEDC, ktorá nemá s realitou nič spoločné. V skutočnosti to má byť 300 km v lete a 200 v zime. Stále sa však nebavíme o ostrej jazde na okruhu, kde musia byť akumulátory „vyžmýkané“ po pár kolách. Ale to nič. Za adrenalínové prítlaky do sedadiel to určite stojí. Váš žalúdok by i tak nevydržal viac.

O bezpečnosť sa stará podlaha vystužená kevlarovými panelmi a ochranná klietka, presne podľa predpisov FIA. A budúcnosť? S výrobou čohosi podobného Francúzi nepočítajú. Ide len o demonštráciu ohromného potenciálu elektrického pohonu, ktorý sa zmestí aj do supermini a dokáže ponúknuť dynamiku superšportov.

Renault Zoe e-Sport Concept - 2017
Renault Zoe e-Sport Concept - 2017
+8Renault Zoe e-Sport Concept - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Concept #koncept #Renault Zoe #autosalón Ženeva 2017 #Renault Zoe e-Sport
Články podľa značiek