
Audi uviedlo vlani na trh novú generáciu SUV Q7. A nebolo tajomstvom, že na jeho platforme MLB Evo vznikne aj športový derivát, ktorý chce dobehnúť náskok konkurencie v podobe BMW X6 a Mercedesu-Benz GLE Coupé. Jednoducho, Ingolstadt pripravuje športový variant, aj keď nie celkom v štýle kupé. Ako ukázal koncept Q8 pripravený pre januárový autosalón v Detroite, novinka nedostane splývavú siluetu strechy, ale len zníženú kabínu s bezrámovými oknami. A, pochopiteľne, okrem základných verzií a plug-in hybridu príde na svet aj ostrá verzia SQ8.
Práve tú naznačil druhý koncept na tému Q8, ktorý debutoval v Ženeve s prívlastkom Sport. Rozmery štúdie ostávajú prakticky identické. Nová vlajková loď v portfóliu SUV má na dĺžku 5 020 a na šírku 2 050 mm. To znamená, že v porovnaní s Q7 je o 32 mm kratšia, ale až o 72 mm širšia. Športové proporcie sú tiež výsledkom redukcie výšky o 41 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 994 mm ostal nezmenený. Ženevský Q8 Sport však poriadne priostril. Pôvodnú masku s rebrami v štýle historických monopostov Auto Union nahradil voštinový výplet. V nárazníkoch zas nájdeme väčšie sacie otvory.

Nové sú aj disky kolies s priemerom 23 palcov a oranžový lak, ktorý nahradil pôvodný modrý. Svetelná technika sa spolieha naďalej na technológiu Matrix LED. Takže laserové svetlá ostávajú výsadou Audi R8. To najpodstatnejšie, čo však chcel Ingolstadt v Ženeve demonštrovať, sú zmeny pod kapotou. Kým detroitské Q8 spoliehalo na plug-in hybridnú sústavu tvorenú benzínovým motorom 3,0 TFSI a elektromotorom (100 kW), ktoré zásobovali akumulátory s kapacitou 16,9 kWh, tentoraz dalo Audi prednosť mild-hybridu. Straty výkonu sa však neobávajte. Práve naopak, veď toto je budúce SQ8.

Základom je opäť 6-valec 3,0 TFSI, lenže s „malou“ zmenou. Dvojici klasických turbodúchadiel asistuje elektrický kompresor, teda riešenie, ktoré už Audi prezentovalo v sériovom SQ7 v kombinácii so vznetovým motorom. Systém profituje zo 48-voltovej sústavy. To znamená, že kým sa veľké turbá dajú do práce, je elektrický kompresor schopný zásobiť motor potrebným objemom vzduchu. A to prakticky okamžite. Na 70 000 otáčok za minútu sa roztočí počas neuveriteľných 250 milisekúnd. Za takýchto okolností ponúka 6-valec 330 kW. K tomu musíme ešte pripočítať 20 kW výkonu a 170 Nm krútiaceho momentu, ktorý poskytuje elektromotor umiestnený medzi kľukovým hriadeľom a automatickou prevodovkou.

Má funkciu štartéra, generátora, ale aj pomocnej pohonnej jednotky, ktorá môže navýšiť výkon na výsledných 350 kW a krútiaci moment na 700 Nm. Keďže ide o mild-hybrid, Q8 Sportu postačí malý li-ion akumulátor s kapacitou 0,9 kWh. Dynamika je naozaj presvedčivá. Q8 Sport šprintuje na stovku za 4,7 sekundy. To je jasná prevaha nad detroitským plug-in hybridom, ktorý potrebuje v tej istej disciplíne o sedem desatín sekundy viac. V maximálnej rýchlosti 250 km/h sú si však oba koncepty rovnocenné. Samozrejme, postaral sa o to obmedzovač. Napriek výnimočnej agilite hovorí Audi aj o nízkej spotrebe paliva. Kým výkon prirovnáva k 8-valcu, hospodárnosť k 4-valcu.

Podvozok ťaží z pneumatického odpruženia, ktoré dokáže meniť svetlú výšku v piatich úrovniach v rozmedzí 90 mm, a tiež pohonu Quattro, takže budúce Q8 by sa nemalo zľaknúť ani terénu. Hoci 23-palcové disky kolies a pneumatiky s profilom 305/35 nebudú asi tým správnym obutím, ak sa rozhodnete opustiť asfalt. Zmestia sa tu však obrovské karbónovo-keramické brzdové kotúče s priemerom 508 mm. A v tomto prípade nebudú iste zbytočné. V sérii môžeme očakávať o čosi menej extrémne vyhotovenie. Najmä menšie kolesá, ale napríklad aj klasické kľučky dverí, ktoré koncept jednoducho nemá.

Podobne to bude v interiéri, kde namiesto dvoch samostatných zadných sedadiel môžeme rátať s klasickou lavicou. A pravdepodobne aj menším počtom displejov. Koncept ich má naozaj požehnane. Ten v prístrojovom paneli s uhlopriečkou 12,3-palca a novou 3D grafikou je doplnený o veľký head-up displej zobrazujúci údaje a piktogramy, akoby sa nachádzali priamo na vozovke. Ďalší širokouhlý displej má funkciu dotykového rozhrania MMI. Samostatný displej dostala aj klimatizácia. Niektoré funkcie je možné ovládať cez displej medzi zadnými sedadlami.
Celá kabína je v chladných odtieňoch. Pre dekorácie si Q8 zvolilo hliník a klavírnu čerň. Sedadlá či výplne dverí sú čalúnené kombináciou kože Nappa a Nabuk. Športový charakter umocňuje sploštený 3-ramenný volant a dizajn joysticku prevodovky inšpirovaný riadiacou pákou luxusných motorových jácht. Čo z konceptu ostane sériovému Q8, by sme sa mohli dozvedieť možno ešte tento rok vo Frakfurte nad Mohanom. V každom prípade najneskôr v roku 2018, keď by malo športové SUV putovať k prvým zákazníkom.