Škoda tvrdí, že koncept Vision E, ktorý má premiéru na autosalóne v Šanghaji, je jej prvou čisto elektrickou štúdiou. A v podstate je to aj pravda, keďže elektrická Octavia E Line z roku 2010, predstavená v Paríži, bola len derivátom sériového modelu. Navyše sa do výroby nikdy nedostala. Lenže Vision E nemá so súčasnou produkciou českej automobilky nič spoločné. Aspoň zatiaľ. Práve tento koncept sa má stať totiž základom prvého čisto elektrického komerčného modelu značky.
Nie náhodou pôjde o crossover. Technológie áut s nulovými emisiami sú stále drahé a tak sa ich cena lepšie „schová“ vo vyšších segmentoch. Koncept má s realitou spoločného oveľa viac, než by ste čakali. Jeho základom je platforma MEB, na ktorej už koncern Volkswagen predstavil štúdie VW Budd-E, I.D. Buzz či I.D. Concept. Na dĺžku má 4 688, na šírku 1 924 a na výšku 1 591 mm. Veľkosť dobre maskujú obrovské kolesá, v skutočnosti je ale Vision E len o 10 mm kratší než 7-miestne SUV Kodiaq a v rázvore náprav 2 851 mm ho dokonca o 60 mm prekonáva.
Dizajn je ešte dielom Jozefa Kabaňa, hoci v tlačovej správe sa už jeho meno nespomína. Ten obliekol prvý koncepčný elektromobil do šatu kupé-SUV. Vision E má teda splývavú siluetu strechy. Možno podobnú očakávanému Kodiaqu Coupé. Prináša ale množstvo úplne nových prvkov. Napríklad predné matricové LED trojuholníkové svetlá spojené svetelným pásom. Svetelný pás nájdeme aj v spodnej časti nárazníka a dokonca na blatníkoch a dverách. Nasávacie otvory aj typická maska chýbajú. Napokon, ide o elektromobil, ktorého pohon nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu.
Tak ako sa na koncept patrí, vystačí si bez rámov okien a tiež stredového stĺpika. Zadné dvere sú uchytené na zadných pántoch a otvárajú sa protismerne. Chýbajú aj kľučky a spätné zrkadlá, ktorých úlohu prevzali kamery. Predné kryštalické motívy svetiel sa opakujú v grafike zadných združených svetiel. Zo sveta reálnych škodoviek je tu ale veľká bohato tvarovaná kapota, ktorá zasahuje hlboko do blatníkov, a „tornádo line“. Napriek mohutným rozmerom ponúka interiér len štyri samostatné sedadlá.
Pre lepšie nastupovanie sa pri otvorení dverí natočia o 20 stupňov. A keďže automobilka Vision E má aj systém autopilota, počíta v režime autonómnej jazdy s komfortným usporiadaním. Napríklad sklopením operadiel na relax a priblížením volantu k palubnej doske. Tá je osadená výlučne displejmi. Centrálny slúži všetkým cestujúcim. Zobrazujú sa na ňom dôležité informácie a tiež funkcie služieb Škoda Connect. Ovládanie môže prebiehať dotykom, hlasom alebo gestami. Okrem toho majú vodič a spolujazdec pred sebou vlastné displeje. A to isté platí pre zadných cestujúcich s displejmi v opierkach hláv predných sedadiel.
Každý člen posádky sa tak môže venovať svojim záľubám. A nemusí sa báť ani vybitia svojho telefónu či tabletu. Vo dverách sú až štyri indukčné nabíjačky Phonebox. Bonusom charakteru SUV má byť vyšší posed ako v bežných autách, čo prinesie lepší výhľad. Priestor zas ťaží z absentujúceho stredového tunela, keďže nič podobné ako kardan tento elektromobil nepotrebuje. Napriek tomu má ale pohon 4×4. Starajú sa oň dva kompaktné elektromotory, každý na jednej z náprav, so spoločným výkonom 225 kW. Vďaka nim dosiahne Vision E maximálnu rýchlosť 180 km/h, čo je na elektromobil slušný výsledok.
Zdrojom energie je kivapalinou chladený li-ion akumulátor, umiestnený v podlahe, čo znižuje ťažisko a šetrí priestor. Na jedno nabitie má mať štúdia dosah približne 500 km. Nabíjanie má pritom uľahčiť inovatívna indukčná nabíjačka. Pri rýchlonabíjacom režime dokáže toto bezdrôtové zariadenie s výkonom 11 kW nabiť batériu na 80 % kapacity len za 30 minút. Ďalšiu úľavu prinesie užívateľom autopilot. Ten disponuje úrovňou 3, čo znamená, že Vision E sa môže pohybovať bez zásahu vodiča v kolónach, na dlhých úsekoch diaľnic, predbiehať a vyhľadávať parkovacie miesta, dokonca vodičom preferované.
Zaujímavým prvkom je systém Eye Tracking, ktorý neustále sleduje pohyby očí vodiča a vďaka tomu zobrazí relevantné údaje na tom displeji, na ktorý sa práve pozerá. Napríklad, keď sleduje centrálny displej, aby vybral obľúbenú rozhlasovú stanicu, systém pridá aj okamžitú rýchlosť alebo varovanie. Sledovanie očí zároveň umožňuje lepšie monitorovať pozornosť a únavu. Mnohé z týchto prvkov sa už čoskoro objavia v sériovej produkcii Škody. Na samotný sériový elektromobil si však ešte budeme musieť počkať.
Do roku 2025 má byť v ponuke až päť čisto elektrických modelov. V tomto čase by mala mať každá štvrtá predaná Škoda plug-in hybridný alebo elektrický pohon. Prvým plug-in hybridom bude Superb, ktorého premiéra je naplánovaná na rok 2019.