
Sedan IS je pre Lexus kľúčovým modelom. V júli vlaňajšieho roka prekročil významnú produkčnú hranicu. Z výrobných liniek zišiel exemplár s poradovým číslom jeden milión. Jeho história pritom siaha až do roku 1999. Vyvíjaný bol najmä s cieľom zaujať európskych zákazníkov, a to sa IS aj podarilo. Odbyt v Európe tvorí približne 20 % z jeho globálnych predajov. Niet divu, že Lexus chce IS udržať v dobrej kondícii, a tak prišiel s modernizáciou tretej generácie už po troch rokoch.
Zmeny exteriéru sú neprehliadnuteľné. Hoci už od uvedenia na trh mal IS nefalšovaný športový „look“, teraz priostril ešte viac. Po stranách predného nárazníka sa objavili veľké vertikálne prívody vzduchu k brzdám a horná línia vretenovej masky sa posunula o niečo vyššie. S tým súvisí aj prepracovanie prednej kapoty. Lexus IS dostal tiež nové svetlá a prepracovanú grafiku tých zadných s trubicami DLR. Výraznejšie sú aj bočné prahy. V ponuke pribudli nové farby laku – modrá Deep Blue Mica a čierna Graphite Black.

Povinnú jazdu uzatvára nový dizajn 16– až 17-palcových diskov kolies. Ak vám to nestačí, stále môžete voliť športovú verziu F Sport s ešte výraznejšou grafitovou maskou s mrežovaným výpletom, grafitovými prvkami v nárazníkoch a špecifickými 18-palcovými diskami s dvojlúčovým dizajnom. Pre túto verziu je tiež pripravený nový čierny odtieň laku Nuance. V interiéri je najväčšou zmenou nový 10,25-palcový displej rozhrania HMI. S tým súvisí aj prepracovanie ovládača RTI na stredovom tuneli s väčšou koženou opierkou. Lexus tiež zdokonalil panel klimatizácie a audia na stredovej konzole.

Novú grafiku má aj prístrojový panel. Po prvýkrát sa tu objavujú drevené dekorácie s laserovým gravírovaním. Atmosféru mení hnedé čalúnenie Noble Brown. Pôvodné odtiene Moonstone a Ivory nahradil odtieň Sandstone s leskom slonoviny. Verzia F Sport sa môže navyše pochváliť čiernym čalúnením Nuance Black, špecifickým trojramenným volantom, športovým prístrojovým panelom, sedadlami so zlepšenou bočnou oporou, hliníkovými pedálmi a jedinečnými brúsenými dekoráciami. Okrem základnej audiosústavy Pioneer Premium Sound môžu zákazníci voliť špičkovú aparatúru Mark Levinson s pätnástimi reproduktormi.

Kým hybrid IS 300h (164 kW) s 2,5-litrovým atmosférickým 4-valcom spriahnutým s výkonným elektromotorom zostáva bez zmien, pôvodnú 6-valcovú benzínovú verziu IS 250 nahrádza nové 4-valcové turbo v IS 200t (180 kW). Motor známy z nového SUV NX je vybavený turbodúchadlom TwinScroll. Poháňaná je vždy zadná náprava prostredníctvom automatickej prevodovky. IS 200t má nový 8-stupňový automat Sport Direct Shift, rovnaký ako v kupé RC F. Hybridné 300h používa, ako aj všetky hybridy Lexusu, kontinuálnu planétovú prevodovku. V dynamických vlastnostiach vedie jasne preplňovaná verzia IS 200t.

Turbo zdolá stovku za sedem sekúnd a atakuje maximálku 230 km/h. Hybrid je o 30 km/h pomalší a šprint na rýchlosť 100 km/h zvláda za 8,3 s. Zásadný rozdiel je ale v spotrebe. Verzia s elektromotorom si vystačí priemerne s normovanými 4,5 litrami paliva, kým turbo si z nádrže potiahne rovných sedem. Dynamika vynoveného IS však ťaží aj z množstva ďalších úprav. Napríklad lepšej aerodynamiky, kde išiel Lexus do najmenších detailov, alebo zmien na podvozku. Nové sú predné spodné ramená z kovaného hliníka na prednej náprave a nové horné puzdro zadného zavesenia. Prepracované bolo naladenie pružín aj tlmičov.Výsledkom je vyšší komfort a lepšia stabilita.
Tú podporuje aj nový systém riadenia dynamiky VDIM, ktorý takmer nepostrehnuteľnými zásahmi bŕzd a vektorovaním krútiaceho momentu hnaných zadných kolies odďaľuje akcie protipreklzového a protiblokovacieho systému a zároveň sa podieľa na perfektnom držaní stopy. Koordinovaná je ale aj činnosť elektrického posilňovača riadenia, prevodovky či motora. Bezpečnosť zvyšuje nový balík asistenčných systémov Lexus Safety System+ s účinnejším sledovaním mŕtveho uhla a priestoru za vozidlom. Svetlá zas poskytujú vyšší svetelný výkon a širšie svetelné pole. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat či autonómne brzdy.
Vynovený Lexus IS absolvoval svetovú premiéru síce už vlani na jeseň v Paríži, ale do predajní sa dostal až začiatkom tohto roka. Za základný model 200t zaplatíte 35 700 eur, hybridná verzia štartuje na 36 350 eurách.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 680 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 810 |
Výška (mm) | 1 430 |
Rázvor náprav (mm) | 2 800 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 480 (450 – 300h)/66 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 590 (1 620 – 300h) |
Technické údaje
Verzia | IS 200t | IS 300h |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 Turbo | 4/16 + elektromotor |
Objem motora (ccm) | 1 998 | 2 494 |
Max. výkon (kW/ot.) | 180/5 800 | 133 + 105 (max. 164) |
Krútiaci moment (Nm) | 350/1 650 | 221/4 200 + 300/- |
Prevodovka | 8A | Planétová |
0 – 100 km/h (s) | 7,0 | 8,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,0 | 4,3 |