Mercedes-Benz S: Nové motory, hybrid aj lepší 'autopilot'

Vlajková loď Mercedesu-Benz podstúpila po štyroch rokoch modernizáciu. Za každú cenu chce zostať na špičke. A zdá sa, že sa jej to podarilo. Je na polceste k autonómnemu riadeniu, posádke dopraje „wellness“ a pod kapotou predstavuje najúspornejšie motory vo svojej triede.

27.04.2017 06:00
debata (4)
Nová trieda S má športovejší strih vďaka... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2017 Nová trieda S má športovejší strih vďaka nárazníku so zväčšenými sacími otvormi. Predná maska je teraz osadená troma dvojitými lamelami. Pri 8-valcových verziách s lesklou čiernou úpravou.

Vynovenú triedu S očakávali mnohí už na autosalóne v Ženeve. Nestalo sa tak. Mercedes-Benz dal priestor otvorenej triede E a ohromujúcemu konceptu 4-dverového kupé AMG GT. Vlajková loď tak dorazila až na aprílový autosalón v Šanghaji. Nie je jej to na škodu. Práve Čína je najväčším trhom stuttgartskej automobilky a pre triedu S to platí zvlášť. Darí sa jej však na celom svete. Od roku 2013 presiahol odbyt viac ako 300 000 kusov, takže súčasné „esko“ to má našliapnuté na najúspešnejšiu generáciu všetkých čias. A keďže na trhu je o čosi mladší konkurent v podobe BMW radu 7, Stuttgart ho chce stoj čo stoj udržať na špičke.

Dizajnové zmeny sú len slabým náznakom toho, koľko inovácií sa skrýva pod kapotou. Trieda S dostala nový predný nárazník športovejšieho strihu, novú masku s dvojitými lamelami, pre verzie s 8-valcami v čiernom laku a tiež nové svetlá Multibeam LED s grafikou troch fakieľ a dosahom až 650 metrov. Nový je aj zadný nárazník s integrovanými výfukmi spojenými chrómovou lištou prechádzajúcou celou šírkou vozidla. Svetlá zas dostali kryštalický dizajn. Vynovená je tiež paleta 17– až 20-palcových kolies. Luxusná predĺžená verzia S600 s 12-valcovým motorom pridáva navyše chrómové zvislé lišty prednej masky.

Vzadu nájdeme nový kryštalický dizajn svetiel a... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2017 Vzadu nájdeme nový kryštalický dizajn svetiel a výfuky spojené chrómovým lemom, ktorý prechádza celou šírkou nárazníka.

Interiér prešiel retušami, ktoré ešte viac posilnili jeho brilantné spracovanie. Nové sú dekorácie z perforovaného dreva či kožené čalúnenie v dvojfarebných kombináciách Magma (sivá/hnedá) alebo Mahagón (hnedá/béžová). Dva 12,3-palcové displeje sú teraz spojené do jediného celku a majú vyššie rozlíšenie. Nastaviť možno rôzne grafiky – Classic, Sporty alebo Progressive. Z ergonomických prvkov zaujmú nové touchpady na volante, cez ktoré možno ovládať napríklad aj adaptívny tempomat. Ovládanie gestami zatiaľ „esko“ nedostalo. Atmosféru zušľachťuje ambientné osvetlenie s paletou 64 farieb. To nie je všetko. Svetovú premiéru má totiž v triede S systém Energizing.

Palubná doska používa dva nové 12,3-palcové... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2017 Palubná doska používa dva nové 12,3-palcové displeje prekryté spoločným sklom. Na volante pribudli touchpady.

Ide o systém, ktorý prepája klimatizáciu vrátane aromatizácie interiéru, ventilovanie, kúrenie a masážne funkcie sedadiel s interiérovým osvetlením a dokonca hudbou v šiestich módoch – Freshnees (čerstvosť), Warmt (teplo), Vitality (vitalita), Joy (radosť), Comfort (komfirt) a Training (tréning). Tie menia celkovú atmosféru v kabíne podľa želania vodiča. Najzaujímavejší je mód Training s troma programami na aktiváciu alebo uvoľnenie svalov. Každý trvá 10 minút a spolu s ním sa spúšťa aj príslušná hudba uložená na harddisku. Jej tempo zodpovedá programu. Systém vie však vybrať podľa rytmu aj hudobné súbory z vášho playlistu.

Najväčšou novinkou v kabíne je systém... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2017 Najväčšou novinkou v kabíne je systém Energizing, ktorý harmonizuje činnosť klimatizácie, aromatizácie či masážnych funkcií sedadiel a náladového osvetlenia a hudby, vďaka čomu je schopný vytvárať šesť rôznych atmosfér. Týka sa aj zadných sedadiel.

Najviac sa trieda S zmenila pod kapotou. Nájdeme tu hneď štyri nové motory a na ďalšie čaká. Premiéru majú najmä naftové verzie S 350d a S 400d osadené dlho avizovaným radovým 6-valcom s objemom troch litrov. Slabšia verzia má 210 kW a silnejšia 250, čím sa stáva S 400d vôbec najsilnejším naftovým Mercedesom-Benz. Napriek nárastu výkonu spotrebujú nové motory o 7 % menej paliva. To aj vďaka spaľovaniu v stupňovitej priehlbine piestov, účinnejšej recirkulácii výfukových plynov a po prvýkrát použitému systému variabilného časovania ventilov. Podľa normy si majú nové diesely vypýtať priemerne 5,5, respektíve 5,6 litra nafty na 100 km.

Pod kapotou debutuje dlho avizovaný naftový... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S - 2017 Pod kapotou debutuje dlho avizovaný naftový radový 6-valec s variabilným časovaním ventilov. Výkonnejšia verzia má 250 kW, čo znamená, že je vôbec najvýkonnejším dieselom z dielne Mercedesu-Benz.

Úplne nová je 8-valcová benzínová verzia S 560 4Matic s vypínaním polovice valcov pri nízkom zaťažení. Napriek zmenšeniu objemu z 5,5 na štyri litre vzrástol výkon tohto agregátu s dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami na 345 kW. Spotreba klesla o 10 % na priemerných 8,5 litra. Ten istý motor použije aj najvýkonnejšia verzia S 63 AMG 4Matic+, naladená však až na 450 kW. Pritom si má podľa „papierov“ vypýtať na 100 km len o 0,4 litra benzínu viac. Čoskoro má doraziť aj radový benzínový 6-valec (M 256) s elektrickým kompresorom, výkonným štartér-generátorom a 48 V elektrickou sústavou, ktorý sa má stať etalónom úspornosti.

Najvýkonnejšou verziou bude Mercedes-Benz S65... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S65 AMG - 2017 Najvýkonnejšou verziou bude Mercedes-Benz S65 AMG s 12-valcovým motorom.

Mercedes-Benz o ňom hovorí ako o výkonnom 8-valci so spotrebou 6-valca. Pracovať by mohol aj v službách plánovanej plug-in hybridnej verzie, ktorá by vďaka väčšej kapacite li-ion akumulátorov (13,3 kWh) zvládne v elektrickom režime 50 km jazdy. Komfort zvyšuje vynovený podvozok Magic Body Control, skenujúci nerovnosti vozovky výkonnejšou stereokamerou až do rýchlosti 180 km/h, vďaka čomu upravuje charakteristiku pruženia. Z kupé triedy S si limuzína zas požičala systém Curve, ktorý nakláňa karosériu do vnútornej strany zákruty až o 2,65 stupňa, čím redukuje odstredivé sily a zvyšuje komfort, ako aj stabilitu.

Na ceste k plne autonómnemu riadeniu predstavuje modernizovaná trieda S nové asistenčné systémy. Aktívny tempomat využíva teraz viac údajov z navigácie, ale aj z čítačky dopravných značiek. Dokáže tak znižovať rýchlosť pri výjazdoch z diaľnic či v zákrutách. Zlepšený bol asistent jazdy v prúde a asistent automatického preraďovania z prúdu do prúdu, ktorý aktivuje vodič smerovým svetlom. Systém pre jazdu v zápche dokáže rozbehnúť auto až do 30 sekúnd po tom, čo zastavilo. Chýbať nemôže diaľkové parkovanie pomocou aplikácie v smartfóne. V režime Explore je možné manipulovať s autom na vzdialenosť 15 metrov.

Nová trieda S sa síce predstavila v Šanghaji, ale momentálne ju nájdete už aj na Slovensku. Na bratislavskom autosalóne slávi totiž európsky debut. Do predaja dorazí v júli.

Technické údaje

Verzia S 350d 4Matic S 400d 4Matic S 560 4Matic AMG S 63 4Matic+
Počet valcov/ventilov 6/24 6/24 8/32 8/32
Objem motora (ccm) 2 925 2 925 3 984 3 984
Max. výkon (kW) 210 250 345 450
Max. krút. moment (Nm) 600 700 700 900
Spotreba na 100 km (l) 5,5 5,6 8,5 8,9
Mercedes-Benz S - 2017
Mercedes-Benz S - 2017
+23Mercedes-Benz S - 2017

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #facelift #Mercedes-Benz S #autosalón Šanghaj 2017
Články podľa značiek