BMW M4 CS: Polovičné GTS zhodilo na váhe a pridalo viac koní

Sedemstokusová séria takmer okruhového M4 GTS je už dávno rozchytaná. No nebojte sa. V Šanghaji práve debutuje náhrada. BMW M4 CS zhodilo na váhe 32 kg a pod kapotou pridalo 21 kW. V šprinte na stovku zaostáva za GTS len o jednu desatinku sekundy.

28.04.2017 06:00
debata (1)
BMW M4 CS dáva svoj dravý potenciál najavo... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 BMW M4 CS dáva svoj dravý potenciál najavo ostrým exteriérovým tuningom. Čierne ľadvinky spája s full-LED svetlami, agresívnym nárazníkom so zväčšenými sacími otvormi, s karbónovým splitterom, ale aj so zvýšenou kapotou.

BMW M4 CS je ďalšou z veľkých európskych premiér na autosalóne v Šanghaji. Po tom, čo BMW zastavilo výrobu limitovanej 700-kusovej série BMW M4 GTS, použiteľnej aj na okruhoch, vytvára nový vrchol ponuky emkovej štvorky. A nemá sa naozaj za čo hanbiť. Chýba síce nastaviteľné zadné prítlačné krídlo, ale inak je to takmer identicky silný stroj. Mníchov totiž použil podobný recept – redukciu hmotnosti a rast výkonu.

Na tom prvom sa podieľa karbónová strecha a kapota, odľahčené dvere, karbónová zadná kapota či difúzor vyrobený takisto z plastov vystužených uhlíkovým vláknom (CFRP). BMW išlo až do detailov, takže uhlík nájdeme aj na prednom splitteri. Na váhe má tak CS 1 540 kg. To je síce o 30 viac ako pri hriešne drahom GTS, ale stále o 32 menej, ak ho postavíme k „bežnej“ em štvorke. Odľahčenému kupé navyše asistuje výkonnejší 6-valec.

Štandardne jazdí M4 CS na 19- a 20-palcových... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Štandardne jazdí M4 CS na 19- a 20-palcových diskoch obutých pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2. Ako šperk pôsobia zlaté strmene bŕzd.

Tradičný radový 3-liter je vybavený dvoma turbodúchadlami monocsroll, vysokoúčinnými chladičmi stlačeného vzduchu, suchou kľukovou skriňou, ktorá zabezpečuje dokonalé mazanie aj pri preťažení 1,4 g, a tiež špeciálne navrhnutým kľukovým hriadeľom. Tuning priniesol CS nárast výkonu v porovnaní so štandardnou BMW M4 o 21 kW a v porovnaní s M4 Competition Package o sedem kilowattov. Spolu ich máme 338, čo znamená, že za CS zaostáva GTS len o 30 kW. Zato sa zaobíde bez zložitého vstrekovania vody do spaľovacieho priestoru.

Vzadu generuje potrebný prítlak nielen decentný... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Vzadu generuje potrebný prítlak nielen decentný karbónový spojler, ale aj účinný difúzor s integrovanou štvoricou výfukov. Zvláštnosťou sú zadné svetlá na báze organických diód OLED s 3D efektom.

V krútiacom momente 600 Nm sú si však CS a GTS rovné. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka M DCT Drivelogic s extrémne rýchlym radením spracováva rovných 600 Nm, čo je o 50 viac než krútiaci moment M4. Zmenám neunikol ani výfukový trakt so štyrmi koncovkami a elektricky ovládanými klapkami, ktoré zabezpečujú potrebný tlak v potrubí a zároveň sa starajú o nezameniteľnú zvukovú kulisu. Výsledkom je šprint na stovku za 3,9 sekundy, čo je len o jednu desatinku sekundy horší výsledok ako pri GTS. A keďže súčasťou štandardu je Competition Package, obmedzovač rýchlosti zasiahne až pri údaji 280 km/h.

Pod kapotou tróni radový 6-valec s dvojicou... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Pod kapotou tróni radový 6-valec s dvojicou turbodúchadiel a so suchou kľukovou skriňou, ktorý dáva pri 6 250 otáčkach maximálny výkon 338 kW, o 21 viac ako M4. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 600 Nm.

Ak uvážime, že všetka sila smeruje výlučne k zadným kolesám, neprekvapí, že M4 CS dostalo do vienka rozsiahlu trakčnú kontrolu. Systém Adaptive M ponúka vodičovi tri režimy nastavenia vozidla – Comfort, Sport a takmer okruhový Sport+, ktorý umožňuje minimálnymi zásahmi stabilizačného systému DSC drifty v zákrutách a sklz zadných kolies. Zároveň sa upravuje citlivosť plynového pedála, riadiaca mapa prevodovky či účinok posilňovača riadenia. Z akceleráciou z miesta pomáha tradične Launch Control.

Na okruhoch ťaží BMW M4 CS zo špeciálneho... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Na okruhoch ťaží BMW M4 CS zo špeciálneho trakčného softvéru, ktorý minimalizuje zásahy stabilizačného systému.

Len tak dokáže M4 CS preniesť na asfalt maximum výkonu. Špeciálne navrhnuté 10-lúčové kované disky s hmotnosťou pod desať kilogramov a priemerom 19, respektíve 20 palcov na zadnej náprave, obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 265/35 R19 a 285/30 R20. Tie zabezpečujú špičkovú stabilitu na trati, no pre tých, ktorí neplánujú zamieriť na okruhy, má BMW náhradu v podobe komfortnejšieho obutia Michelin Pilot Super Sport, navyše s lepším odvodom vody, čo je výhoda pri civilnom využití.

Interiér je vyšperkovaný Alcantarou, hliníkom a... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Interiér je vyšperkovaný Alcantarou, hliníkom a veľkou porciou karbónu. Športové sedadlá z balíka Competitive Package sú súčasťou sériového vybavenia.

Mníchovská „beštia“ fascinuje aj exteriérovým tuningom, ktorý ide nad M4. Nechýbajú spomínané karbónové spojlery a difúzor, predný nárazník s väčšími otvormi pre prívod kyslíka k 6-valcovému srdcu CS a jeho brzdám či svalnaté blatníky a „powerdom“, teda zvýšená kapota nad hlavou valcov. Štandardom sú čierne lesklé ľadvinky, čierny povrch kolies a full-LED svetlá. V tých zadných nájdete dokonca ploché organické diódy OLED s 3D efektom. Ako šperky pôsobia zlaté strmene bŕzd inšpirované okruhových špeciálmi DTM.

Na hmotnosti sa šetrilo kde sa dá. Tradičné... Foto: Tomáš Andrejčák, BMW
BMW M4 CS - 2017 Na hmotnosti sa šetrilo kde sa dá. Tradičné kľučky nahradili remienky.

Nezaostáva ani interiér s anatomickými sedadlami čalúnenými kožou Merino a Alcantarou. Držia v zákrutách, ale na dlhých cestách vás neobmedzujú. Alcantarou je obtiahnutý aj M volant s modrým a červeným akcentom. Na palubnej doske a výplniach dverí nájdete karbónové obklady. V sérii je klimatizácia, audiosústava Professional. Na túto šelmu naozaj slušné. Multimediálne rozhranie iDrive spolupracuje s aplikáciou M Laptimer na zaznamenávanie športových údajov, ako sú preťaženia alebo merania časov na okruhoch.

Za novú ostrú mníchovskú hračku, ktorá bude v ponuke do polovice roka 2018, zaplatia zákazníci minimálne 116 900 eur. Stojí to však za to, BMW M4 CS zvláda totiž referenčný okruh Nurburgring za 7 minút a 38 sekúnd, čo je len o sekundu dlhšie ako pri GTS, no zároveň identický výsledok, ako má na konte superšport Porsche Carrera 911 S a až o 14 sekúnd menej, než prejde okruhom štandardné BMW M4. Priplatiť si nie je problém, napríklad za metalízy Lime Rock Grey, Alpine White, San Marino Blue, Sapphire Black alebo FroDark Blue.
BMW M4 CS - 2017
BMW M4 CS - 2017
+24BMW M4 CS - 2017

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 4 #BMW M4 #autosalón Šanghaj 2017 #BMW M4 CS
Články podľa značiek