Nie je tajomstvom, že koncern Volkswagen plánuje v roku 2025 predávať milión elektromobilov ročne. Pochopiteľne, na elektrickej expanzii sa bude podieľať väčšina jeho značiek. Audi nevynímajúc. Práve naopak, táto prémiová divízia bude prvou, ktorá predstaví sériový elektromobil úplne novej generácie postavený na platforme MEB. Stane sa tak už budúci rok. Jednoducho, Audi privedie na linky dva roky starý koncept e-tron quattro. A to už v tom budúcom. Lenže to nie je všetko. Po luxusnom SUV príde do dvanástich mesiacov na rad aj športový derivát s karosériou kupé-SUV.
Práve naň upriamilo Audi pozornosť na šanghajskom autosalóne. Zatiaľ má podobu koncept e-tron Sportback, ale od finálneho modelu už nemusí byť ďaleko. Výber miesta je celkom logický. Čína je najväčším „elektrickým“ trhom planéty. Už dnes má 150 000 nabíjacích staníc a do konca tohto roka pribudne ďalších 100 000. Jednoducho, Audi tu nesmie chýbať. Pôsobivý koncept s dĺžkou 4,9, šírkou 1,98 a výškou 1,53 metra má splývavú siluetu kabíny a obrovské 23-palcové disky kolies. Základom je opäť elektrická platforma MEB, ktorá poslúžila viacerým konceptom vrátane Škody Vision E. Tentoraz ale s rázvorom až 2 930 mm.
Dizajn rešpektuje rukopis Audi vrátane masky single frame, ale zároveň prináša úplne nové prvky. V prvom rade redukuje veľkosť nasávacích otvorov, keďže elektromobil nepotrebuje toľko vzduchu ako klasické modely so spaľovacím motorom. A potom sú tu supermoderné svetlá Audi Matrix LED s mikrozrkadlami, ktoré umožňujú veľkorysú reguláciu svetelných lúčov. Pod nimi sa nachádzajú dve ďalšie svetelné polia osadené až 250 diódami. Slúžia ako projektory schopné premietať na asfalt rôzne obrazce, čím koncept komunikuje s okolím. Na diódy sa spoliehajú aj úzke zadné svetlá.
Ako sa na kupé-SUV patrí, okná dverí dostali bezrámovú konštrukciu. Klasické spätné zrkadlá nahradili kamery a displeje. Špičkovú aerodynamiku dopĺňajú absentujúce kľučky dverí a aktívne klapky na podvozku. O interiéri sa Audi zmieňuje len okrajovo. Napokon je identický s predchádzajúcou štúdiou e-tron quattro. To znamená rozsiahle nahradenie klasických ovládacích prvkov displejmi. Na palubnej doske a stredovej konzole nájdeme hneď tri. A keďže ide o OLED displeje, môžu byť zakrivené. Kabína ponúka miesto štyrom pasažierom a kufor s objemom 550 litrov. Po sklopení zadných sedadiel až 1 450.
Nechýba autopilot, ktorý získava údaje z rôznych senzorov či navigácie a spracúva ich výkonnou riadiacou jednotkou zFAS. Aj technika pochádza z predošlého konceptu. E-tron Sportback poháňajú tri elektromotory, z toho jeden na prednej a dva na zadnej náprave. Spoločný výkon 320 kW, v režime „boost" krátkodobo až 370 kW, znamená spolu s nádielkou 800 Nm krútiaceho momentu šprint na stovku za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h. Za volantom by ste mali zažiť nirvánu. Pohon e-tron quattro totiž prichádza s vektorovaním krútiaceho momentu Torque Control Manager.
To znamená aktívne rozdeľovanie hnacej sily pre každé z kolies. Výsledkom je podpora stability v zákrutách, ktorú maximalizuje riadenie zadnej nápravy. Okrem toho má vodič k dispozícii viacero jazdných programov systému Audi drive select, ktoré ovplyvňujú výkon, reakcie, trakciu, ale aj mieru rekuperácie. Potrebnú energiu dodávajú li-ion akumulátory s kapacitou 95 kWh, umiestnené v podlahe, čo sa podieľa nielen na nízkom ťažisku, ale aj na takmer ideálnom rozložení hmotnosti medzi nápravy v pomere 52 : 40. Na jedno nabitie by mal e-tron Sportback absolvovať približne 500 km jazdy.
Akumulátory možno nabíjať striedavým aj jednosmerným prúdom. Pri rýchlom nabíjaní by mali prijať 80 % kapacity už za 30 minút. Tieto parametre ostanú aj sériovému modelu, ktorý príde na trh v roku 2019. V pláne je ale do piatich rokov celkovo až päť čisto elektrických modelov s logom štyroch kruhov. Napriek čínskej premiére sa e-tron Sportback nepochybne objaví aj v Európe.