
So súčasnou generáciou triedy A, ktorá znamenala škrt pre dve predošlé „áčka“ s karosériou MPV, urobil Mercedes-Benz doslova dieru do sveta. Od roku 2012 predal z klasického 5-dverového hatchbacku A, 4-dverového kupé CLA, športového kombi CLA Shooting Brake a crossoveru GLA už viac ako dva milióny exemplárov. Teraz ale prichádza čas na zmenu. Druhá generácia má premiéru naplánovanú už na budúci rok. Takže niet divu, že v Šanghaji vytiahla stuttgartská automobilka z rukáva štúdiu A Sedan Concept. Neprekvapuje ani miesto premiéry.
Práve v Číne absolvoval v roku 2011 debut 3-dverový koncept A-Class, ktorý predznamenal príchod radikálne novej generácie triedy A v podobe 5-dverového hatchbacku a o rok neskôr aj štúdia Style Coupé Concept, ktorá bola jasným predobrazom budúceho sériového 4-dverového kupé CLA. So súčasnou štúdiou s názvom A Sedan Concept to nebude iné. Má ale hneď dve posolstvá. Tým prvým je nový „organický“ dizajnový jazyk a druhým skutočnosť, že portfólio rozšíri klasický sedan s väčším vnútorným priestorom, než aký ponúka CLA.

Tvary novej triedy A už Mercedes-Benz čiastočne naznačil vďaka skulptúre, alebo ak chcete soche Aestethics, predstavenej minulý rok. Šéfdizajnér značky Gorden Wagener vtedy povedal, že dizajn bude veľmi organický. „Forma karosérií zostane, ale dôjde k radikálnej redukcii záhybov a hrán.“ Jednoducho, Mercedes-Benz skoncuje s komplikovanými líniami plnými prelisov. Prednosť dostanú hladké a dokonale lícujúce plochy. Koncept sedanu to len potvrdzuje. O nudu však rozhodne nepôjde. O čo harmonickejšie budú celkové tvary, o to viac vyniknú detaily.

Koncept je preto plný avíz pochádzajúcich z divízie AMG. Agresívnu čelnú masku „Panamericana“, inšpirovanú superšportom AMG GT R s vertikálnymi lamelami, dopĺňajú trojuholníkové reflektory purpurovej farby. Tento odtieň dosiahol Mercedes-Benz použitím fluorescenčnej farby, ktorú vystavil UV žiareniu. Z profilu zaujmú klasické „sedanovské“ proporcie. Teda krátky predný a dlhší zadný previs či kolmejší predný a zadný stĺpik. Vzadu zaujme grafika svetiel so šípovitým dizajnom a koncovky výfukov prepojené spoločnou lištou. Celé to dotvárajú obrovské 20-palcové disky kolies, spätné zrkadlá na nožičkách a výsuvné kľučky dverí.

Zaujímavý je aj samotný formát. Koncept má totiž na dĺžku 4 570, na šírku 1 870 a na výšku 1 462 mm. To znamená, že je až o 60 mm kratší ako súčasné CLA! Zato je ale o 93 mm širší a o 30 mm vyšší. Rázvor platformy CMF, na ktorej koncept stojí, síce nepoznáme, ale je možné, že o pár milimetrov podrastie. Úlohou sedanu bude totiž ponúknuť priestrannejšiu alternatívu k známemu 4-dverovému kupé, a to najmä v oblasti zadných sedadiel. Práve väčšia vzdialenosť náprav by to spolu s plusovými centimetrami v šírke a výške mohla zabezpečiť. To aj napriek redukcii dĺžky.
Do interiéru nás Mercedes-Benz zatiaľ nepustil a nič neprezradil ani o technike. V novej generácii môžeme ale pod kapotou opäť počítať výlučne so 4-valcovými motormi, poháňajúcimi predné alebo všetky štyri kolesá. Na bližšie informácie už nebudeme čakať dlho, napokon nové „áčko“ sa predstaví budúci rok, pravdepodobne na jar a stihne zamieriť aj k prvým zákazníkom. Dôležitá je informácia, že nový sedan neznamená rozsudok nad kupé CLA. To príde v novej generácii tiež, bude mať ale ešte športovejší charakter.