VW I.D. Crozz Concept: Wolfsburský 'Vision E' je o čosi menší

Koncern Volkswagen zaplavuje medzinárodné autosalóny elektrickými konceptmi. Naposledy v Šanghaji, kde predstavil čosi ako outdoorový Golf. Volá sa I.D. Crozz a techniku zdieľa so štúdiou Škoda Vision-E.

18.05.2017 06:00
debata
Koncept I.D. Crozz má podobu kompaktného... Foto: Volkswagen
VW I.D. Crozz Concept - 2017 Koncept I.D. Crozz má podobu kompaktného kupé-SUV. Futuristický vzhľad podporuje diódová technológia a obrovské 21-palcové disky kolies.

V Šanghaji predstavil koncern VW hneď tri štúdie elektromobilov. Okrem Škody Vision E a luxusného Audi e-tron Sportback aj ďalší prírastok pod logom VW. Koncept I.D. Crozz pritom dopĺňa vlaňajšie elektrické Volkswageny I.D. Concept, I.D. Buzz a Budd-E. Jednoducho, pomaly sa črtá nové portfólio čistých elektromobilov. Veď už v roku 2025 by ich malo schádzať z liniek jeden milión. Najnovšia štúdia má blízko ku konceptu Škoda Vision.

VW I.D. Crozz Concept - 2017
VW I.D. Crozz Concept - 2017
+20VW I.D. Crozz Concept - 2017

I.D. Crozz stojí totiž na platforme MEB, ktorá bude základom všetkých budúcich elektromobilov. A zhodná je aj technika. Dva elektromotory, každý na jednej z náprav, majú spoločný výkon 225 kW. Predný 75 a zadný 150. Zdroj energie, li-ion akumulátory s kapacitou 83 kWh, sú zabudované v podlahe. Na jedno nabitie by vďaka nim mal I.D. Crozz absolvovať až 480 km. Dobitie na 80 % má s použitím 150 kW nabíjačky trvať len 30 minút. Maximálku obmedzil Volkswagen na 180 km/h, ale žiadna brzda premávky to rozhodne nebude.

Na dĺžku má I.D. Crozz 4 625 mm, čo znamená, že... Foto: Volkswagen
VW I.D. Crozz Concept - 2017 Na dĺžku má I.D. Crozz 4 625 mm, čo znamená, že je o 63 mm kratší ako štúdia Škoda Vision E. To isté platí o rázvore s hodnotou 2 773, ktorý stráca na český koncept 78 mm.

Volkswagen hovorí o ovládateľnosti podobnej Golfu GTI. Jednak z dôvodu takmer ideálneho rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 48 : 52, jednak z dôvodu použitia adaptívnych tlmičov v kombinácii s plne nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. A k tomu pridáva I.D. Crozz pohon oboch náprav. Nechýba ani autopilot so štyrmi laserovými skenermi okolia, ktoré sa v autonómnom režime vysúvajú v rohoch strechy. Ďalšie dáta pochádzajú z ultrazvukových a radarových senzorov, kamier a navigácie. I.D. Crozz by mal byť teda schopný na rozdiel od Vision E plne autonómneho riadenia.

Športový vzhľad umocňuje splývavá silueta... Foto: Volkswagen
VW I.D. Crozz Concept - 2017 Športový vzhľad umocňuje splývavá silueta kabíny, bezrámové okná a efektné zadné svetlá prepojené svetelným pásom.

Dizajn nie je až taký futuristický, akoby sa mohlo zdať. Odmyslieť si treba len 21-palcové disky kolies, kamery namiesto zrkadiel a príliš odvážne diódové osvetlenie, ktoré mení farebnosť aj podľa jazdného režimu. Inak je toto atraktívne SUV-kupé veľmi blízke sériovému modelu, ktorý by sa mal objaviť na trhu už v roku 2020. Platí to aj o rozmeroch. I.D. Crozz má na dĺžku 4 625, na šírku 1 891 a na výšku 1 609 mm. To znamená, že je o 63 mm kratší, o 33 užší, ale o 18 mm vyšší než koncept Škoda Vision E. Rázvor náprav 2 773 stráca na český elektromobil 78 mm.

Interiér má len štyri sedadlá, zato hneď tri... Foto: Volkswagen
VW I.D. Crozz Concept - 2017 Interiér má len štyri sedadlá, zato hneď tri displeje vrátane veľkého head-up AR displeja, ktorý zobrazuje údaje na celej ploche čelného skla vo vzdialenosti sedem až 10 metrov.

Ako sa na štúdiu patrí, interiér, do ktorého je prístup cez pár klasických a pár posuvných dverí s bezrámovou konštrukciou okien, je vybavený len štyrmi sedadlami s integrovanými pásmi. Tie ponúkajú posádke mimoriadny komfort. Jednoduchá palubná doska je vybavená multifunkčným volantom so senzorickými tlačidlami ovládania „prevodovky“ a dvojicou displejov. Prvý pred vodičom má uhlopriečku 5,8 a centrálny 10,2 palca. V režime autonómneho riadenia I.D. Pilot sa volant zasunie, aby uvoľnil miesto posádke. Okrem toho môže vodič získavať údaje z obrovského head-up AR displeja s rozšírenou realitou, ktorý tvorí prakticky celé čelné okno.

O pohon sa stará dvojica elektromotorov so... Foto: Volkswagen
VW I.D. Crozz Concept - 2017 O pohon sa stará dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 225 kW, každý na jednej z náprav. Podlahové akumulátory s kapacitou 83 kWh majú stačiť na dojazd do vzdialenosti 480 km.

Symboly, napríklad navigácie, sa pritom zobrazujú vo vzdialenosti sedem až 15 metrov, prípadne priamo na ceste. Efekt má byť veľmi realistický. Elektronické je aj spätné zrkadlo a ovládacie kapacitné displeje v každých dverách, pomocou ktorých môže ktorýkoľvek cestujúci meniť teplotu klimatizácie alebo otvárať okná. Praktickým prvkom sú výklopné sedáky zadných sedadiel, podobne ako sme to poznali pri Honde Civic alebo Honde Jazz, čo zlepšuje variabilitu. Nakladanie zas uľahčuje absentujúci stredový stĺpik.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobil #Concept #koncept #VW #autosalón Šanghaj 2017 #VW I.D. Crozz
Články podľa značiek