Nástup Karoqu bol neuveriteľne rýchly. Aspoň na pomery Škody, ktorá zvykne príchod sprevádzať nekonečnou kampaňou. Teraz však išlo všetko ako po masle. Len v marci sa začalo šuškať o novom názve nástupcu Yetiho a už začiatkom mája automobilka tieto informácie potvrdila. Následne zverejnila prvé oficiálne snímky testovacieho prototypu s ochrannými polepmi a koncom minulého týždňa pridala snímky detailov. Ani nie týždeň nato ho definitívne odhalila na medzinárodnej svetovej prezentácii v Štokholme.
Dizajn novinky až tak neprekvapí. Je to jasná Škoda s rukopisom Jozefa Kabaňa so všetkým, čo k tomu patrí. Prednej časti dominuje typická maska so zubom a po krajoch horizontálne delené svetlá. V porovnaní s Kodiaqom sú však zaoblené zhora. Vo vyšších úrovniach dostanú full LED technológiu vrátane denných svetiel, ktoré tvoria svetelný pás v spodnej časti. Nechýbajú ani vzory kryštálu. Diódy sú pripravené tiež pre spodné hmlové svetlá. Z profilu záujme „torado line“, ktorú tvorí prelis od predných po zadné svetlá. Na rozdiel od Seatu Ateca má Karoq vodorovnú spodnú líniu tretích bočných okien.
Väčší ako Yeti, menší ako Kodiaq
Ostro rezané veko kufra je vybavené typickými zadnými svetlami v tvare písmena C. Na výber budú 16– alebo 17-palcové kolesá. Hliníkové 18– a 19-palcové disky dostanete za príplatok. Podobne ako ochranné lemy blatníkov a prahov, ktoré dodávajú Karoqu off-roadovejší vzhľad. Ponuku farieb lakov Škoda nezverejnila. Zato vieme presné rozmery, ktoré Karoq jasne oddeľujú od starého Yetiho aj väčšieho 7-miestneho Kodiaqu. Základom je známa platforma MQB v skrátenej verzii, ktorú už používa sesterský Seat Ateca.
Rázvor náprav s hodnotou 2 638 mm, ktorým bude Karoq zaostávať za Kodiaqom o 153 mm, znamená, že počíta len s dvoma radmi sedadiel. V porovnaní s ním bude Karoq o 315 mm kratší. Na dĺžku má presne 4 382 mm. Ak ho však postavíme k Yetimu, podrastie o 160 mm a jeho rázvor o 60 mm. Na šírku mu nameriame 1 841 a na výšku 1 605 mm. V porovnaní s Yetim je teda až o 48 mm širší, ale o 86 nižší! Celkovému vzhľadu prospievajú vyvážené proporcie s dopredu predsunutou prednou nápravou a krátkym predným previsom.
Škoda je pyšná na priestranný interiér. Zadní cestujúci dostanú k dobru 69 mm na kolená. Pod zadným vekom zas Karoq ukrýva objemný kufor. Už v základe pojme 521 litrov batožín a po sklopení sedadiel až 1 630. To však nie je všetko. Príplatkový systém VarioFlex, ktorý tvoria tri samostatné posuvné a demontovateľné sedadlá, ponúknu ešte väčšiu variabilitu. Podľa ich polohy možno variovať kufor od 488 cez 588 až po 1 810 litrov, ak všetky tri sedadlá vyberieme. Za príplatok zjednoduší prístup do kufra elektricky ovládané zadné veko, a to aj pomocou nožného senzora.
Na palube dve premiéry
Práve v kabíne nájdeme niekoľko najväčších vychytávok, ktoré oslavujú premiéru v rámci celej Škody. V prvom rade ide o digitálny kokpit, ktorý umožňuje štyri druhy zobrazenia. Klasické s veľkým otáčkomerom a rýchlomerom, digitálne usporiadanie s centrálnou navigáciou alebo iným preferovaným zdrojom a digitálnym zobrazením rýchlosti, alebo zvoleného rýchlostného stupňa v hornej a spodnej časti. Infoprofile umožňuje centrálne zobrazenie navigácie a bočné zobrazenie iných voľne konfigurovateľných údajov. V móde redukovaného usporiadania, napríklad v noci, sa údaje obmedzia na minimum.
Okrem toho ponúkne Karoq centrálny multimediálny systém. Na výber budú dva druhy audio systémov a dva druhy navigácie. Tak ako v novej Octavii má „sklenený“ displej veľkosť od 6,5 cez 8 až po 9,5 palca. Najvyššia úroveň Colombus pridáva ovládanie niektorých funkcii gestami, čo je druhá „škodovácka“ premiéra. Zatiaľ dostal tento systém len vynovený Golf a nový VW Arteon. Multimédiá sú kompatibilné so smartfónmi cez platformy Apple CraPlay, Android Auto a Mirror Link. V prípade núdze sa dostanú ku slovu funkcie Care Connect vrátane automatického privolania pomoci.
K novým komfortným prvkom musíme pripočítať vyhrievanie volantu, ambientné podsvietenie interiéru v desiatich farbách alebo personalizovaný kľúč, ktorý umožňuje až tri druhy individuálneho nastavenia vozidla. Chýbať nebudú ani najnovšie asistenčné systémy. Od radarového tempomatu s úplným dobrzdením cez autonómne brzdy aktívne do 34 km/h aj s monitorovaním chodcov, monitorovanie jazdných prúdov s udržiavaním a slepých uhlov zrkadiel, sledovanie únavy vodiča až po výstrahu pri cúvaní s prípadným zabrzdením, ak by malo dôjsť ku kolízii. Svetlá môžu byť vybavené automatickým prepínaním diaľkového režimu.
Pod kapotou aj motor 1,5 TSI Evo!
Poznáme aj presnú ponuku motorov, ktorá je takmer zhodná s Atecou. Teda až na najväčšiu novinku – 4-valec 1,5 TSI Evo, ktorý má pod kapotou Karoqu opäť premiéru. Základom je známy 3-valec 1,0 TSI (85 kW), ktorý nedávno zavítal pod kapotu Octavie aj Rapidu. Až nad ním bude stáť spomínaná novinka naladená na 110 kW, vybavená systémom vypínania valcov ACT, ktorý šetrí 0,5 litra na 100 km. A potom sú tu tri dieselové alternatívy – 4-valce 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110 kW, 140 kW). Kým najvýkonnejší diesel bude sériovo spárovaný so 7-stupňovou prevodovkou DSG a s pohonom 4×4, vo verziách 2,0 TDI (110 kW) a 1,5 TSI si za štvorkolku aj automat zákazníci priplatia.
Najslabšie motory 1,0 TSI a 1,6 TDI ponúknu výhradne predný náhon, zato opäť s možnosťou voľby automatu. Inak je štandardom 6-stupňový manuál. Všetky motory budú spárované so štart-stop systémom. Volič jazdných režimov umožní nastavenia vozidla do módov Normal, Sport, Eco a Individual. Štvorkolky pridajú režim Snow a Off-road, ktorý mení účinok ABS, ESP, ASR, ale aj prevodovky v záujme čo najlepšej trakcie na klzkých povrchoch. V prípade potreby tiež aktivuje asistent pre zjazd z kopca a hill-holder pre rozjazd do svahu.
Ešte lepšie sa bude Karoq cítiť v teréne s balíkom pre zlé cesty, ktorý obsahuje spodný kryt motora, elektroinštalácie a tiež brzdových palivových vedení. Podvozok využije predné zavesenie McPherson zo spodnými trojuholníkovými ramenami a zadné štvorprvkové závesy. Systém 4×4 pracuje na báze elektro-hydraulickej spojky Haldex piatej generácie, ktorá rozdeľuje hnací moment podľa okamžitých podmienok na základe údajov z trakčných senzorov, uhla natočenia volantu, gyroskopu sledujúceho náklony či polohy plynového pedála.
Suverenite v zákrutách a na klzkých povrchoch napomáha elektronický uzáver EDC pribrzďujúci preklzujúce kolesá. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne tlmiče DCC, upravujúce tuhosť pruženia v režimoch Comfort, Normal a Sport. Tie budú nepochybne prospešné aj pri ťahaní prívesu. Jeho zapriahnutie zas uľahčuje elektricky výklopné ťažné zariadenie. Karoq absolvuje svetovú výstavnú premiéru v septembri na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Objednávky však spustí Škoda už koncom leta. Prvé kusy dorazia k zákazníkom v novembri.
Porovnanie – Karoq vs. Yeti
Model | Karoq | Yeti | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 382 | 4 222 | +160 |
Šírka (mm) | 1 841 | 1 793 | +48 |
Výška (mm) | 1 605 | 1 691 | –86 |
Rázvor náprav (mm) | 2 683/2 630 (4×4) | 2 578 | +60 (+52) |
Svetlá výška (mm) | 183 | 180 | +3 |
Objem kufra (mm) | 521 | 415 | + 106 |
Porovnanie – Karoq vs. Kodiaq
Model | Karoq | Kodiaq | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 382 | 4 697 | –315 |
Šírka (mm) | 1 841 | 1 882 | –39 |
Výška (mm) | 1 606 | 1 676 | –71 |
Rázvor náprav (mm) | 2 638/2 630 (4×4) | 2 791 | –153 (-161) |
Svetlá výška (mm) | 183 | 194 | –11 |
Objem kufra (mm) | 521 | 720 (5 miest) | –1 990 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI | 1,5 TSI | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 85 | 110 | 85 | 110 | 140 |
Max. krút. moment(Nm) | 200 | 250 | 250 | 340 | 400 |
0 – 100 km/h (s) | 10,6 | 8,4 | 10,7 | 8,9 | 7,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,3 | 5,1 | 4,5 | 4,4 | 5,3 |
Prevodovka | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG | 6M/7DSG | DSG |
Pohon | 4×2 | 4×2/4×4 | 4×2 | 4×2/4×4 | 4×4 |