Volvo potvrdilo ukončenie vývoja vznetových motorov. A potom ho odvolalo

Výkonný riaditeľ švédskej automobilky Hakan Samuelsson potvrdil zámer ukončiť vývoj a následne aj výrobu vznetových motorov. Nahradiť by ich mali hybridné pohony a neskôr elektromobily. Neskôr však svoje vyhlásenie odvolal a označil ho za nedorozumenie.

22.05.2017 14:00
Volvo XC90 T8 TwinEngine Foto:
Hybridné pohonné jednotky sú už stabilnou súčasťou ponuky švédskej značky.
debata

Volvo patrí medzi technologických a ekologických priekopníkov automobilového priemyslu. Už niekoľko rokov sa snaží vyvíjať bezpečné automobily, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Hybridné pohonné jednotky sú už stabilnou súčasťou ponuky švédskej značky a v roku 2019 má v pláne predstaviť svoj prvý elektromobil.

Už dlhší čas sa predstavitelia automobilky na čele s výkonným riaditeľom Hakanom Samuelssonom radi prezentujú negatívnym postojom k vznetovým motorom. Práve posledné vyhlásenie výkonného riaditeľa o ukončení vývoja naftových agregátov vyvoláva viaceré otázky. H. Samuelsson v rozhovore pre agentúru Reuters povedal, že vznetové motory z roku 2013 bude Volvo do vozidiel montovať do roku 2023.

Dôvodom však nie len ekológia, ale aj sprísňujúce sa emisné normy. Práve prispôsobovanie sa novým reguláciám zvýši cenu naftových pohonných jednotiek. Ich cena bude teda o niekoľko rokov porovnateľná s hybridnými pohonnými sústavami. Podľa H. Samuelssona ide hlavne o normy Európskej únie, ktoré zdvihnú ceny vznetových motorov.

Európsky trh je však baštou naftových agregátov a Volvu sa v ňom darí. Zo všetkých vozidiel novej generácie modelu XC90 predaných v Európe je až 90% poháňaných naftovým motorom. Otázkou teda je, či by bola silná zákaznícka základňa obľubujúca naftové pohonné jednotky ochotná postupne presedlať na hybridné, prípadne elektrické alternatívy. Keby sa tak nestalo, Volvo by na európskom trhu mohlo zažiť prudký pád.

Zo všetkých vozidiel novej generácie modelu... Foto: Volvo
Volvo XC90 Excellence Zo všetkých vozidiel novej generácie modelu XC90 predaných v Európe je až 90% poháňaných naftovým motorom.

Po spomínaných vyjadreniach sa na H. Samuelssona zniesla vlna kritiky. Hlavným argumentom bolo práve pokrytectvo prameniace v odsudzovaní naftových motorov, ktoré sú pre automobilku životne dôležité. V Európe dopyt po naftových agregátoch neklesá a výkonný riaditeľ preto svoju mienku upravil.

Uviedol, že jeho názor bol vytrhnutý z kontextu a že došlo k nedorozumeniu. Svoje predchádzajúce tvrdenie vysvetlil tým, že len uvažoval, kam by sa vývoj pohonných jednotiek mohol uberať a že Volvo momentálne nepracuje na ďalšom vývoji vznetových motorov, keďže ich posledná generácia pochádza z roku 2013. Vysvetlenie ukončil tým, že dopyt po hybridných a elektrických vozidlách bude rásť a Volvo je pripravené v tomto ohľade vyjsť zákazníkom v ústrety.

Pôvodné vyhlásenie výkonného riaditeľa o budúcnosti vznetových motorov mohlo mať aj iný strategický význam, ako len prezentovať záujem o ochranu životného prostredia a zdôrazniť náročnosť plnenia emisných noriem. Súčasným vlastníkom značky Volvo je čínska spoločnosť Geely a práve čínsky trh je presným opakom toho európskeho. Z dlhodobého hľadiska je práve Čína kľúčovým trhom pre mnohé automobilky a tie sa preto snažia prispôsobiť miestnym trendom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Geely #vznetové motory #Hakan Samuelsson
Články podľa značiek