VW up! GTI: Ostrý 'drobec' nadviaže na prvé GTI. Stačia mu tri valce

24.05.2017 06:00

Kombinácia ľahkého up!-u a výkonnejšej verzie nového preplňovaného 3-valca 1,0 TSI by mala priniesť radosť za volantom, podobnú, akú zažívali majitelia prvých Golfov GTI zo sedemdesiatych rokov. Napokon výkonom a dynamikou sa tieto dve autá príliš nelíšia.

Neposednú povahu naznačuje koncept up!-u GTI...
Neposednú povahu naznačuje koncept up!-u GTI športovým bodykitom so zväčšenými sacími otvormi v nárazníku, červeným prúžkom v maske a 17-palcovými diskami. Autor: Volkswagen

Vlani oslávil Volkswagen štyridsiate výročie príchodu Golfu GTI. Ten bol síce predstavený už v roku 1975, ale k prvým zákazníkom zamieril až v tom nasledujúcom. V tom čase išlo o poriadnu „bombu“. Golf GTI „demokratizoval“ prístup k športovej jazde. Stačilo mu na to 110 koní, teda 81 kW. Postaral sa o ne atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra. A Golf sa zrazu mohol na vtedajších nemeckých diaľniciach rovnať tempu neporovnateľne drahších športových áut či limuzín. Na stovku zrýchľoval za rovných deväť sekúnd a dosahoval maximálnu rýchlosť 182 km/h. Napokon mal len 810 kilogramov.

Pochopiteľne, za štyridsať rokov sa z neho stalo celkom iné auto. Pod kapotou má dvojliter s výkonom 169 kW, teda viac ako dvojnásobok a na váhe o pár sto kilogramov viac. Ľudový hothatch to už dávno nie je. A podobne je to aj s Polom, ktoré si tiež vybralo evolučnú daň. Preto prichádza Volkswagen s ideovým nástupcom prvej generácie Golfu GTI. A postavil ho z malého, nedávno modernizovaného, up!-u. Ten má rozmermi aj ľahkosťou konštrukcie najbližšie k historickej ikone. Aj keď technika sa zmenila na nepoznanie.

Nechýba ani zväčšený zadný spojler či typické...
Nechýba ani zväčšený zadný spojler či typické čierne bočné pruhy. Svetlá dostali matné pozadie. Podvozok je znížený o 15 mm. Autor: Volkswagen

Novinka, ktorú VW predstavuje na tradičnom zraze „maniakov“ do GTI pri jazere Wörthersee, má síce zatiaľ prívlastok konceptu, ale od sériového up!-u GTI nie je naozaj ďaleko. Pod kapotou skrýva preplňovaný 3-valec 1,0 TSI. Ten dostal up! len vlani, lenže naladený na 66 kW. Ten v GTI má výkon 85 kW, čo je 115 koní, perfektne ladiacimi s historickou predlohou, ktorá zaostáva len o päť koní. Prekonáva ju však krútiacim momentom rovných 200 Nm. Posiela ich cez 6-stupňový manuál k predným kolesám. Je to vôbec po prvýkrát čo dostal up! „šesťkvalt“.

Interiér počíta s tvídovými poťahmi, splošteným...
Interiér počíta s tvídovými poťahmi, splošteným volantom a špeciálnou hlavicou radiacej páky 6-stupňovej prevodovky. Autor: Volkswagen

Ani hmotnosťou sú si tieto dve autá, ktoré delí rovných 41 rokov, nie až tak ďaleko. Up! GTI váži 997 kg, čo je síce o 187 kg viac, ale ak vezmeme do úvahy rozdiel vo výbave, a najmä bezpečnosti, ide o úctyhodný výsledok. Takže na konci rovnice máme šprint na stovku za 8,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 197 km/h. Takmer na chlp presne s výkonnejšou verziou prvého Golfu GTI, ktorú osadil Volkswagen objemnejším motorom 1,8i. Za volantom by to mala byť celkom zábava. Najmä ak môže ostrý up! počítať s podvozkom zníženým o 15 mm, tuhším odpružením a až 17-palcovými diskami, ktoré sú v tejto triede naozaj extrém.

O potrebný prítlak sa stará aerodynamický bodykit s upravenými nárazníkmi a väčším zadným spojlerom. Nechýbajú ani typické štylistické avíza rodiny GTI – červený prúžok v prednej maske, červené strmene bŕzd, čierne bočné pruhy či lesklé čierne spätné zrkadlá a neodmysliteľné plakety GTI. Matné pozadie dostali aj reflektory. Zákazníci budú mať na výber niekoľko farieb lakov karosérie Tornado Red, Pure White, metalické Dark Silver, Black Pearl a nový modrý odtieň Costa Azul. V interiéri môžeme počítať s tvídovými poťahmi, športovým splošteným volantom a športovou grafikou prístrojov.

Na trh by sa mal sériový ostrý up! dostať už začiatkom budúceho roka. Vyrábať sa bude v Bratislave.

VW up!
		GTI Concept -
		2017
VW up! GTI
		Concept -
		2017
+4VW up! GTI Concept -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#VW up! GTI #VW up! #VW Golf GTI #VW #Volkswagen #GTI Meeting Wörthersee
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
10. 7. 2017zdraženie1.072 €zdraženie1.242 €
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk