Vlani oslávil Volkswagen štyridsiate výročie príchodu Golfu GTI. Ten bol síce predstavený už v roku 1975, ale k prvým zákazníkom zamieril až v tom nasledujúcom. V tom čase išlo o poriadnu „bombu“. Golf GTI „demokratizoval“ prístup k športovej jazde. Stačilo mu na to 110 koní, teda 81 kW. Postaral sa o ne atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra. A Golf sa zrazu mohol na vtedajších nemeckých diaľniciach rovnať tempu neporovnateľne drahších športových áut či limuzín. Na stovku zrýchľoval za rovných deväť sekúnd a dosahoval maximálnu rýchlosť 182 km/h. Napokon mal len 810 kilogramov.
Pochopiteľne, za štyridsať rokov sa z neho stalo celkom iné auto. Pod kapotou má dvojliter s výkonom 169 kW, teda viac ako dvojnásobok a na váhe o pár sto kilogramov viac. Ľudový hothatch to už dávno nie je. A podobne je to aj s Polom, ktoré si tiež vybralo evolučnú daň. Preto prichádza Volkswagen s ideovým nástupcom prvej generácie Golfu GTI. A postavil ho z malého, nedávno modernizovaného, up!-u. Ten má rozmermi aj ľahkosťou konštrukcie najbližšie k historickej ikone. Aj keď technika sa zmenila na nepoznanie.
Novinka, ktorú VW predstavuje na tradičnom zraze „maniakov“ do GTI pri jazere Wörthersee, má síce zatiaľ prívlastok konceptu, ale od sériového up!-u GTI nie je naozaj ďaleko. Pod kapotou skrýva preplňovaný 3-valec 1,0 TSI. Ten dostal up! len vlani, lenže naladený na 66 kW. Ten v GTI má výkon 85 kW, čo je 115 koní, perfektne ladiacimi s historickou predlohou, ktorá zaostáva len o päť koní. Prekonáva ju však krútiacim momentom rovných 200 Nm. Posiela ich cez 6-stupňový manuál k predným kolesám. Je to vôbec po prvýkrát čo dostal up! „šesťkvalt“.
Ani hmotnosťou sú si tieto dve autá, ktoré delí rovných 41 rokov, nie až tak ďaleko. Up! GTI váži 997 kg, čo je síce o 187 kg viac, ale ak vezmeme do úvahy rozdiel vo výbave, a najmä bezpečnosti, ide o úctyhodný výsledok. Takže na konci rovnice máme šprint na stovku za 8,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 197 km/h. Takmer na chlp presne s výkonnejšou verziou prvého Golfu GTI, ktorú osadil Volkswagen objemnejším motorom 1,8i. Za volantom by to mala byť celkom zábava. Najmä ak môže ostrý up! počítať s podvozkom zníženým o 15 mm, tuhším odpružením a až 17-palcovými diskami, ktoré sú v tejto triede naozaj extrém.
O potrebný prítlak sa stará aerodynamický bodykit s upravenými nárazníkmi a väčším zadným spojlerom. Nechýbajú ani typické štylistické avíza rodiny GTI – červený prúžok v prednej maske, červené strmene bŕzd, čierne bočné pruhy či lesklé čierne spätné zrkadlá a neodmysliteľné plakety GTI. Matné pozadie dostali aj reflektory. Zákazníci budú mať na výber niekoľko farieb lakov karosérie Tornado Red, Pure White, metalické Dark Silver, Black Pearl a nový modrý odtieň Costa Azul. V interiéri môžeme počítať s tvídovými poťahmi, športovým splošteným volantom a športovou grafikou prístrojov.
Na trh by sa mal sériový ostrý up! dostať už začiatkom budúceho roka. Vyrábať sa bude v Bratislave.