Rolls-Royce Sweptail: Zákazkový Phantom je najdrahším autom planéty

Hyperluxusné GT vzniklo v jedinom exemplári. A ďalší sa ani nechystá. Trojročnú prácu dizajnérov a remeselníkov, ktorí do bodky splnili priania anonymného klienta, si vraj automobilka cení na astronomických 10 miliónov libier!

01.06.2017 06:00
debata
Rolls-Royce Sweptail má najväčšiu prednú masku,... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Sweptail - 2017 Rolls-Royce Sweptail má najväčšiu prednú masku, akú kedy automobilka použila. Je vyrobená z frézovaného hliníka a leštená ručne.

Rolls-Royce je automobilkou, ktorá si ctí priania svojich zákazníkov. A to až natoľko, že je im schopná vyrobiť prakticky úplne nové auto na mieru. Chcete príklad? Tak ten sa ukázal na nedávnej prehliadke elegancie Concorso d‘Eleganza Villa d'Este. Rolls-Royce tu predviedol vzácny solitér Phantomu Coupé s noblesným názvom Sweptail. Z originálneho 2+2 miestneho kupé však zostalo prakticky len šasi, podobne ako to bolo v 20. rokoch minulého storočia, zlatých časoch automobilizmu, keď techniku obliekali podľa prianí majetných klientov slávne karosárne.

Rolls-Royce Sweptail - 2017
Rolls-Royce Sweptail - 2017
+3Rolls-Royce Sweptail - 2017

A o to tu vlastne išlo. Na začiatku stála požiadavka anonymného klienta, ktorý je znalcom a zberateľom vozidiel Rolls-Royce. Okrem toho je aj „maniak“ do luxusných jácht a lietadiel. Takže je zrejmé, že financie nehrali v tomto prípade žiadnu rolu. Prial si nový zákazkový Rolls-Royce inšpirovaný okázalým kupé Phantom I Round Door postavený karosárňou Jonckheere v roku 1925 či Phantomom II Streamline Saloon od karosárne Park Ward z roku 1934. Jednoducho chcel jedinečné 2-miestne luxusné kupé s nádychom retra, no súčasnou technikou. A v Goodwoode nepovedali nie.

Najviac zmien prebehlo vzadu. Kabína sa končí... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Sweptail - 2017 Najviac zmien prebehlo vzadu. Kabína sa končí erbovitým oknom, ktorý zachádza až do zadnej kapoty. Prvok typický pre zlaté časy automobilizmu z dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia.

Projekt začal už v roku 2013. Len tvorba definitívneho dizajnu zabrala neuveriteľné tri roky. Šéf štylistického oddelenia Giles Taylor a jeho zamestnanci po celý čas konzultovali návrh s budúcim majiteľom. Výsledok je vskutku očarujúci. Sweptail začína obrovskou maskou z frézovaného a ručne lešteného hliníka. No najdramatickejšie zmeny sa odohrali v zadnej časti. Splývavá kabína totiž končí panoramatickým oknom v tvare erbu, ktorý sa „zahryzol“ až do zadnej kapoty. Zadné svetlá sú zas prepojené hliníkovým lemom v tvare písmena U, ktoré je zas odkazom na svet jácht.

Panoramatickú strechu a zadné okno zjednocuje... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Sweptail - 2017 Panoramatickú strechu a zadné okno zjednocuje hliníkový lem.

A nemenej práce mali štylisti a remeselníci v interiéri. Už len preto, že bolo nutné odstrániť zadné sedadlá a celý priestor obložiť vzácnymi drevinami Macassar Ebony a Paldao. Stredová konzola obsahuje chladiaci box na šampanské. To sa vysunie aj s brúsenými krištáľovými pohármi elektricky. Sedadlá sú čalúnené kožou Moccassin a Dark Spice. Jednoducho, na tomto aute nie je nič štandardné. Vrátane ceny, ktorú nemožno nazvať nijako inak ako astronomickou. Samotný výrobca síce výslednú sumu nezverejnil, no britské médiá hovoria o desiatich miliónoch libier.

To by urobilo z Rolls-Ryce Sweptail najdrahšie auto planéty. Drahšie než Bugatti Chiron, švédsky Koenisegg Regera či talianske Pagani Huayra. A to hneď niekoľkonásobne. Drahšie sú už len ultravzácne veterány. Lenže teraz hovoríme o novom aute. Na druhej strane je cena pravdepodobne úmerná, ak uvážime, že celý projekt zabral štyri roky práce, pričom Rolls-Royce neplánuje výrobu ďalších exemplárov, ktoré by urobili projekt rentabilným. Otázne je len to, či nie je takýto luxus už trochu za hranou etických noriem. S tými si budúci majiteľ ale pravdepodobne hlavu neláme.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rolls-Royce #Rolls.Royce Sweptail #Rolls-Royce Phantom Coupé
Články podľa značiek