Tesla Model 3 je pre amerického výrobcu elektromobilov kľúčovým modelom. Na rozdiel od veľkej Tesly S a luxusného SUV X má totiž konečne vyviesť firmu z červených čísiel. V súčasnosti platí pravidlo, že čím viac Tesla vyrába, tým väčšia je jej strata. To napriek tomu, že trhová hodnota automobilky prekročila nedávno napríklad aj renomovaný Ford. S Teslou 3 sa jednoducho spájajú veľké očakávania. A to najmä zákazníkov. Automobilka má už viac ako 400 000 objednávok, čo je svetový rekord na model, ktorý sa ešte nevyrába a o ktorom toho nie je veľa známe.
Teraz však unikla na internet prezentácia očakávanej novinky, ktorá prezrádza o čosi viac. Ide o dokument porovnávajúci Model S a Model 3. Z neho vyplýva, že Tesla 3 bude mať dĺžku 4 694 mm, čo je o 284 mm menej. Interiér tak počíta maximálne s piatimi cestujúcimi na rozdiel od Modelu S, ktorý má usporiadanie 2+3+2. Do kufra menšieho elektromobilu sa zmestí 396 litrov batožín. Esko zvládne 850 a jeho veko sa otvára elektricky. Verzia so zadným náhonom a základným paketom akumulátorov má mať dojazd 345 km. Luxusný súrodenec dokáže prejsť o 200 viac.
Rozdielna bude aj dynamika. Ale o brzde v premávke hovoriť rozhodne nemôžeme. Na stovku má už základný model akcelerovať za 5,6 sekundy. Kým zákazníci Tesly S budú mať dobíjanie batérii na výkonných Superchargeroch Tesly zdarma, tí, ktorí sa rozhodnú pre Teslu 3, si na nabíjačkách zaplatia. Otázkou ostáva, či bude Model 3 v základe vôbec vybavený možnosťou rýchlonabíjania. V interiéri bude len jeden 15-palcový horizontálny displej. S čímsi ako samostatným prístrojovým panelom Tesla 3 nepočíta. Aj to naznačuje, že automobilka sa veľmi snažila skresať cenu na minimum.
Odhaduje sa, že za najlacnejšiu Teslu 3 zaplatia zákazníci 30 000 dolárov. V tejto sume je už započítaná vládna dotácia vo výške 7 500 dolárov. Ale aj bez nej bude Tesla 3 dvakrát lacnejšia ako jej väčšia sestra. Výrobu spustí Elon Musk už v júni, čo je naozaj za rohom. Teda ak sa automobilke podarí dodržať plánovaný termín. Kvôli tomu dokonca obetovala štandardné testy v reálnej premávke. Prednosť dala simulácii v laboratóriu. Z liniek budú schádzať najprv základné verzie so zadným náhonom, verzia s dvoma elektromotormi príde až začiatkom roka 2018.
Zákazníci Tesly sa ale budú musieť obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti. Napriek letnému štartu produkcie sa dodacie lehoty natiahli takmer na rok. Ak si dnes objednáte Teslu 3, dostanete ju najskôr v polovici budúceho roka. Model S môžete mať však v garáži v priebehu mesiaca. A to si môžete vybrať vďaka doplnkom jednu z 1 500 konfigurácií, kým pri Tesle 3 len približne zo sto. Cena ale mnohé ospravedlní. Dodajme, že Elon Musk plánuje vyrábať pol milióna elektromobilov ročne. Už v tom budúcom by mala dosiahnuť kapacita 10 000 áut týždenne. Najväčšiu zásluhu na tom bude mať práve Tesla 3.