Sú budúcnosťou trojspojkové prevodovky? GM tvrdí áno

Možno sa to zdá trochu bláznivé, ale americký koncern GM už s technologickou univerzitou v Michigane pracuje na 11-stupňovej prevodovke s troma spojkami. Bude neuveriteľne rýchla a dokáže preskočiť hneď niekoľko stupňov.

02.06.2017 16:00
GM - trojspojková prevodovka Foto:
Nová 11-stupňová prevodovka má využívať až tri spojky. Práve tie budú stáť za bleskurýchlym radením či preskakovaním stupňov, či už pôjde o preradenie nahor, alebo nadol.
debata (5)

S dvojspojkovými prevodovkami DSG prišiel koncern Volkswagen na prelome tisícročí. Svoj pôvod mali v rely a práve Nemcom sa ich podarilo rozšíriť do sériovej produkcie. Mali a majú jednu veľkú výhodu. Keďže ich tvoria v podstate dve nezávislé prevodovky, jedna s párnymi a druhá s nepárnymi stupňami, stačí pri preradení rozpojiť jednu spojku a spojiť tu druhú, kde je už pripravený nasledujúci prevodový stupeň. Všetko to prebieha v zlomku sekundy, omnoho rýchlejšie ako pri klasických automatoch s hydrodynamickým meničom. Navyše je tu menej strát a vyššia účinnosť.

No je tu aj jeden problém. Prevodovka nemusí správne predpokladať, ktorý prevodový stupeň budete potrebovať. Ak kontinuálne zrýchľujete, je logické, že napríklad pri zaradenej trojke je na druhej spojke pripravená štvorka. Lenže čo ak potrebujete zrazu podradiť pre lepšiu akceleráciu z trojky na dvojku? Napríklad počas predbiehania? Vtedy trvá zmena prevodu dlhšie ako pri klasickom automate. Koncern General Motors a technická univerzita v Michigane však tvrdia, že majú technické riešenie, ktoré by tebto hendikep odstránilo. Je ním trojspojková prevodovka TCT (Triple Clutch Transmission)!

Systém GM je konštrukčne veľmi zložitý. Doviesť... Foto: General Motors
GM - trojspojková prevodovka Systém GM je konštrukčne veľmi zložitý. Doviesť ho do štádia spoľahlivosti vhodnej pre sériovú produkciu ešte zaberie nejaký ten čas.

Tej by malo byť úplne jedno, či budete počas jazdy preraďovať náhle nahor, alebo nadol. Pôjde totiž o tri prevodovky. Kým na jeden spojke budete používať konkrétny prevod na druhých dvoch bude pripravený vyšší aj nižší stupeň. Prevodovka teda nebude musieť predvídať. A šokujúci má byť aj počet stupňov. Autori počítajú až s jedenástimi! Zdá sa to možno trochu bláznivé, veď napríklad taká spoločnosť ZF, jeden z najväčších producentov prevodoviek na svete, alebo aj Ford už dávnejšie vyhlásili, že viac ako desať stupňov nemá zmysel. Že je to drahé a prínos je zanedbateľný.

Darrell Robinette z univerzity v Michigane však oponuje. „Súhlasím, že desať stupňov vyzerá ako limit, ale spomeňte si, že ešte pred desiatimi rokmi bolo považovaných šesť stupňov ako dostatočných. A dnes tu máme desaťstupňové automaty. Ak môžete pridať viac prevodov so schopnosťou upravovať schému radenia tak, že budete môcť stupne preskakovať, tak prečo nie?“ Trojspojkový automat GM to vraj dokáže, takže ak nebude efektívne využívať všetky stupne, bude sa správať, akoby ich mal menej. Tri spojky to hravo zvládnu.

Naopak, pri akcelerácii umožní jedenásť stupňov „vyžmýkať“ z motora maximum, a to pri nižšej spotrebe paliva. Podľa autorov by mala nová prevodovka ušetriť asi päť percent pohonných hmôt. Nie je to veľký rozdiel, ale v dobe sprísňujúcich sa emisných noriem sa počíta každá ušetrená kvapka nafty či benzínu. General Motors ani Robinette sa však zatiaľ nevyjadrili k termínu, kedy by sme mohli očakávať prevodovku TCT v sériovej výrobe. Najprv bude musieť byť totiž mimoriadne zložitý systém preverený.

Paradoxne s ambíciami koncernu General Motors znie nedávne zrušenie projektu 10-stupňovej dvojspojkovej prevodovky v koncerne Volkswagen. Ten dal dokonca zničiť jediný funkčný prototyp s odôvodnením, že koncern sa v budúcnosti bude spoliehať viac na elektrifikáciu, teda hybridizáciu pohonov, kde nemá podobný koncept žiadne výhody. Kto z konkurentov mal pravdu, ukáže až budúcnosť.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #GM #General Motors #trojspojková prevodovka
Články podľa značiek