Predaj elektromobilov v Dánsku prudko padá. Spolu s dotáciami

Je to tak. Elektromobilom sa darí, ale len tam, kde ich dotujú. Ak podpora klesá, nedokážu držať krok s klasickou konkurenciou. Príkladom môže byť Dánsko, ktoré svoj postoj k elektrickej mobilite radikálne mení.

07.06.2017 16:00
Nissan Leaf Foto:
Zvýšenie daňového zaťaženia na elektromobily v Dánsku sa prejavilo na okamžitom a najmä rapídnom prepade odbytu.
debata (5)

Elektromobily neustále zlepšujú svoje parametre. Majú väčší dojazd a ich cena postupne klesá. Stále však nedokážu držať krok s klasickou konkurenciou poháňanou spaľovacími motormi či s hybridmi. Ich úspech na trhu tak závisí od štátnej podpory – od priamej dotácie vlády alebo od rôznych výhod. Napríklad parkovania zadarmo, nulových poplatkov za diaľnice alebo možnosti využívania špeciálnych jazdných prúdov pre verejnú dopravu. Na to všetko si zvykli najmä zákazníci severských krajín Európy, Dánsko nevynímajúc.

V tejto krajine Lega došla podpora elektrickej mobility až tak ďaleko, že sa tu v roku 2015 predalo viac elektromobilov ako v Taliansku, ktoré má desaťnásobný počet obyvateľov. Štátna subvencia do elektromobilov, ktorá mala podobu nulových daní, je však už niekoľko rokov terčom kritiky. Daňový poplatníci a majitelia klasických vozidiel totiž nechápali a ani nechápu, prečo majú za svoje autá platiť daň vo výške 180 %, kým vlastníci elektromobilov nie. A tým vlastne dotovať nákup vozidiel s elektrickým pohonom. Túto deformáciu trhu si uvedomila aj dánska vláda.

Svoje znepokojenie nad koncom veľkorysej... Foto: Tesla
Tesla - Autopilot AutoSteer Svoje znepokojenie nad koncom veľkorysej dotačnej politiky dánskej vlády vyjadrila aj americká Tesla.

Preto v roku 2016 uplatnila na elektromobily 20 % daň a tento rok ju zvýšila na 40 %. Hoci ide stále len o zlomok z daňového zaťaženia v porovnaní s klasickým vozovým parkom, okamžite sa to prejavilo na odbyte elektromobilov. Vlani padol ich predaj o 70 % na konečných 1 373 áut. A tento rok pokles pokračuje. Od januára do marca, teda v prvom štvrťroku sa pre elektromobil rozhodlo v Dánsku len 85 zákazníkov, čo predstavuje medziročný pokles o 60,5 %. Len na porovnanie, vo Švédsku, kde podpora elektrickej mobility pokračuje, došlo k nárastu odbytu o 80 %.

Proti opatreniam dánskej vlády vyjadrila svoje rozhorčenie najmä americká Tesla, pre ktorú bol tamojší trh veľmi dôležitý. Obhajcovia elektromobilov tvrdia, že ide doslova o „zabitie“ trhu s ekologickými autami v Dánsku. A čísla tomu nasvedčujú. Lenže nejde ešte o koniec. V pláne je úplné dorovnanie zdanenia elektromobilov s klasickou ponukou, aby sa vyrovnali podmienky na trhu a aby vláda neprichádzala o spotrebnú daň z fosílnych palív. Aspoň tak to plánoval premiér Lokke Rasmussen v roku 2015. K vyrovnaniu podmienok malo pritom dôjsť v roku 2020.

Teraz však Dánsko mierne pribrzdilo. Pravdepodobne preto, aby na vláde nezostala stopa likvidácie trhu ekologických áut v krajine. K zvyšovaniu síce dôjde, ale prebiehať bude pomalšie. Miesto 40 % zdanenia sa Dánsko vráti k 20 % dani. Týkať sa bude ale maximálne 5 000 registro­vaných elektromobilov do roku 2019. Potom bude bez ohľadu na vývoj trhu platiť opäť 40-percentná daň. Zrušená bude aj priama dotácia vo výške 10 000 dánskych korún (1 344 €). Nasledujúce dva roky sa daň zvýši zo 65 % na 100 %.

Podobný vývoj môžeme očakávať aj v ďalších krajinách, napríklad v Nórsku alebo Holandsku, kde sa tiež ozývajú hlasy proti zvýhodňovaniu nákupu elektromobilov. Budúcnosť elektrických áut tak bude závisieť najmä od ich schopnosti priblížiť sa parametrami, cenou a užívateľským komfortom vozidlám so spaľovacími motormi. Žiadna vláda ich nebude dotovať donekonečna a navyše tratiť na príjmoch z predaja benzínu a nafty.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Dánsko #elektromobily
Články podľa značiek