To, že nový Civic Type-R je úžasné auto, sme mohli vidieť na autosalóne v Ženeve. Jeho agresívny aerodynamický bodykit už nedáva totiž veľa priestoru pre tunerov. A platí to aj o technike. Práve o tej sme sa ale napriek svetovej premiére veľa nedozvedeli. Honda púšťala informácie postupne. Prezradila napríklad výkon, no stále mlčala o akcelerácii z 0 na 100 km/h. Dnes už konečne Japonci pustili perie a zdá sa, že istá informačná zdržanlivosť mala svoj dôvod. Honda si jednoducho potrebovala byť istá, že novinka bude lepšia ako jej predchádzajúca generácia.
A tu mohol byť kameň úrazu. Nárast výkonu motora o symbolických 10 koní totiž nebol automatickou zárukou, že nový Type-R zloží predchodcu na kolená. A v podstate to tak aj je. V šprinte na stovku sú si totiž oba modely rovné. Napriek tomu Honda tvrdí, že nový Civic Type-R je rýchlejší. Toto tvrdenie však neopiera o výkon, ale o nový podvozok, ktorý umožňuje japonskému hatchbacku dosiahnuť lepšie časy. Jednoducho tým, že do zákrut môže vchádzať vo vyšších rýchlostiach. Dôkaz pochádza priamo z Nurburgringu, kde si už Honda stihla zaknihovať nový rekord medzi predokolkami s časom 7 minút a 43,8 sekundy.
Ale pekne po poriadku. Srdcom Civicu Type-R je revidovaný dvojliter 2,0 i-VTEC Turbo, ktorý bol prvým sériovým turbom Hondy. Medzigeneračne posilnil z 310 na 320 koní, teda na konečných 230 kW. Krútiaci moment ostal ale na pôvodnej hodnote 400 Nm. Honda však sľubuje lepšiu pružnosť, a to aj napriek použitiu turbodúchadla mono-scrol. Stáť ma za tým nielen upravené variabilné časovanie a zdvih ventilov známe pod skratkami VTEC a Dual-VTC, ale najmä odľahčenie jednohmotového zotrvačníka, ktorý znížil zotrvačnosť spojky o 25 %. To, samozrejme, zlepšuje reakciu na plyn.
Pomáha aj prepracovaný 6-stupňový manuál s automatickým medziplynom „rev-matching" a skrátený koncový prevod o 7 %. A tiež nižšia hmotnosť. Type-R má napriek väčším rozmerom, do dĺžky až o 165 mm, skelet karosérie ľahší o 16 kg. Výmenou oceľovej kapoty za karbónovú zas Honda ušetrila 5,3 kg. Až za takýchto okolností dokázal nový Civic Type-R dosiahnuť rovnaký šprint na stovku ako jeho predchodca, teda za 5,7 sekundy. Treba však priznať, že v maximálke si polepšil. Bez obmedzovača vie trieliť rýchlosťou 272 km/h, čo je rekord medzi hothatchmi s predným náhonom.
Honda však stavia kvality nového Type-R najmä na podvozku, ktorý má konečne nezávislé zavesenie kolies, a to aj na zadnej náprave. Ramená sú pritom lisované z hliníka. V porovnaní s predchodcom dostal tiež do vienka väčší rázvor náprav a väčší rozchod kolies, vzadu až o 65 mm. Predná náprava má odlišnú konštrukciu ako civilné verzie. Napríklad o 19 mm bližší kĺb riadenia k osi natáčania, čo znižuje prenos síl na volant. Do vienka dostal navyše trojplášťové aktívne tlmiče Adaptive Damper System, riadené pomocou gyroskopických senzorov. Tie pracujú v režime Comfort, Sport a okruhovom +R, ktorý pritvrdí o ďalších 15 %.
Tento systém má vplyv aj na nastavenie riadenia, reakcie škrtiacej klapky, grafiku prístrojov či akustiku motora. Takže Type-R sa dokáže meniť z relatívne komfortného rodinného hatchbacku až po ostrý hothatch. Za zmienku stojí práve zmena tónu motora, ktorý je výsledkom použitia atypických troch koncoviek výfukov. Užšia centrálna koncovka generuje totiž pri stredných a vyšších otáčkach opačnú fázu nižších frekvencií, čím redukuje nepríjemný dunivý zvuk. Takže nejde len o estetický efekt. Podobne je to s aerodynamickým kitom, ktorý síce prepožičiava Civicu Type-R brutálny vzhľad, no každý jeho detail má opodstatnenie.
Honda tvrdí, že Civic Type-R má najlepší pomer medzi koeficientom čelného odporu vzduchu a potrebným prítlakom, ktorý dosahuje pomocou predného spojlera a zadného karbónového krídla, a tiež podtlakom generovaným zadným difúzorom. O zníženie turbulencií sa stará hladký podvozok či rozšírené prahy redukujúce vírenie vzduchu v oblasti kolies. K motoru sa dostáva životodarný kyslík cez zväčšené sacie otvory vrátane otvoru na kapote pre potreby medzichladiča stlačeného vzduchu. Na ceste držia Civic Type-R lesklé čierne 20-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 245/3 R20. Ukrývajú výkonné brzdy Brembo s priemerom 350 na prednej a 305 na zadnej náprave.
Zmenám nemohol ujsť ani interiér, ktorý sa pýši monokokovými sedadlami, hliníkovými pedálmi, čalúnením z Alcantry, dekoráciami z karbónu či špeciálnym splošteným trojramenným volantom. Zmenená bola aj grafika prístrojov a displejov. Inak je Civic Type-R rovnako praktickým autom ako jeho civilní súrodenci. Pod zadným vekom má stále kufor s objemom 414 litrov, bezpečnostný balík Honda Sensing či multimediálne rozhranie s navigáciou. Za svoje služby si dokonca 1 380 kilogramov vážiaci Type-R nepýta ani veľa paliva. Sto kilometrov má zvládnuť za 7,7 litra. To však berte skôr ako žart. Realita bude iste niekde úplne inde.
Nový Civic Type-R bude vznikať výlučne v britskom Swindone, odkiaľ poputuje nielen do Japonska a Európy, ale prvýkrát v histórii v podobe hatchbacku aj do USA a Kanady.