Hyundai už minulý týždeň zverejnil pomerne podrobnú správu o novom crossoveri Kona. Nebolo tajomstvom, že tak ako to v kórejskom koncerne býva zvykom, dostane súrodenca s logom Kie. Napokon, Kia už príchod novinky sama avizovala. Mali sme tu potvrdenie oficiálneho názvu Stonic, ktorý sa skladá zo slov „Speedy“ a „Tonic“, aj dve oficiálne skice. Statická premiéra mala ale nasledovať až počas leta. Kii sa však, ako mnohým iným výrobcom, nepodarilo ustrážiť fotogalériu, ktorá unikla na internet. Kórejčania preto neváhali a radšej než nechať šíriť éterom nekvalitné snímky a špekulatívne informácie, vyrukovali len pár hodín nato s oficiálnou tlačovou správou aj fotografiami.
Potvrdilo sa to, čo sme očakávali. Stonic a Kona budú síce zdieľať veľmi príbuznú techniku, no navonok to zahrajú na súperov. Dizajn oboch áut je totiž plne autonómny. Aj Stonic zamieri do prudko rastúceho segmentu crossoverov v triede B, ktorý predstavuje v Európe už dnes odbyt 1,1 milióna kusov. Pritom sa očakáva, že kompaktné SUV predbehnú do roku 2020 väčšie SUV triedy C. Experti predpokladajú, že predaj stúpne až na dva milióny exemplárov ročne. Crossovery pritiahnu podľa Kie najmä klientov tradičných hatchbcakov a MPV, ktorých odbyt dlhodobo klesá.
Ale venujme sa samotnému autu. Stonic sa môže pochváliť veľmi expresívnym dizajnom. Možno nie až takým odvážnym ako v prípade Hyundaiu Kona, no to môže byť v konečnom dôsledku aj jeho výhodou. Na prvý pohľad je to jasná Kia. Stonicu totiž nechýba „tigrí nos“. Novinkou je však dvojfarebné lakovanie, ktoré vychádza z kontrastnej farby plávajúcej strechy. K dispozícii bude až 20 farebných schém, takže Kia hovorí o najviac personalizovateľnom modeli vo svojej histórii. Veľmi originálnym prvkom je zadný stĺpik v štýle „targa“, ktorý vytvára oblúk prechádzajúci celou šírkou strechy.
Pevnú konštrukciu zabezpečí až 51-percentný podiel vysokopevnostnej ocele. Rozmery síce nepoznáme, ale tie iste nebudú ďaleko od sesterského Hyundaia. Očakávať tak môžeme na dĺžku do 4,2 metra a rázvor náprav 2 600 mm. Interiér má poskytnúť dostatok priestoru 5-člennej posádke, kufor s objemom 352 litrov a bohatú výbavu. Infotainment bude kompatibilný so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Kia tiež sľubuje tempomat či bezkľúčový prístup. Bezpečnostný balík obsiahne autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov, výstrahu pri cúvaní či sledovanie slepých uhlov zrkadiel.
Ponuka motorov bude odlišná od Hyundaia. Zhodujú sa len v preplňovanom 3-valci 1,0 T-GDI (88 kW) a v naftovom motore 1,6 CRDi. Portfólio totiž v tomto prípade doplnia klasické 4-valce 1,25 a 1,4 MPI. Silnejší atmosférický 4-valec 1,6 GDI ani 1,6 T-GDI Stonic nedostane. Možno aj preto, že na rozdiel od koncernového súpera Kia nespomína pohon oboch náprav AWD, ktorý je pre Konu potvrdený. Zato pre Stonic sľubuje systém riadenia stability vozidla VSM, ktorý upravuje trajektóriu v zákrutách reguláciou krútiaceho momentu zásahmi bŕzd.
Výstavnú premiéru má Stonic naplánovanú na septembrový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Do predaja sa má dostať už na jeseň. Kia naň ponúkne 7-ročnú záruku.