Smart Fortwo EV: Elektrický kabriolet zvládne 160 km

Elektrické verzie Smartov Fortwo a Fourfor predstavila automobilka už vlani a teraz prišiel rad na otvorený Smart Fortwo Cabrio EV. Je to zaujímavejší, že je jediným elektrickým kabrioletom na svete.

29.06.2017 06:00
debata (1)
Jediný elektrický kabriolet planéty využíva... Foto: Smart
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017 Jediný elektrický kabriolet planéty využíva elektricky ovládanú plátennú strechu a demontovateľné pozdĺžne nosníky.

Smart nie je v oblasti elektrickej mobility žiadnym nováčikom. Prvú skúšobnú flotilu, ktorá pozostávala zo 100 Smartov Fortwo, vypustil do do sveta už v roku 2007 a v roku 2009 debutoval Fortwo EV druhej generácie. Z toho sa dostalo do prevádzky až 2 000 exemplárov, hoci pôvodný odhad počítal s rovnou tisíckou. V roku 2012 nasledovala tretia generácia elektrického pohonu Electric Drive, ešte v Smarte II, ktorý vydržal na linkách až do polovice roka 2015, teda o dva roky dlhšie ako bežné verzie, ktoré nahradila tretia generácia už v roku 2014.

Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017
+25Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017

Nové elektrické Smarty tretej generácie sa ukázali nakoniec až vlani na jeseň v Paríži. Smart dokonca rozšíril ponuku o 4-miestnu verziu Fortwo EV. Do partie chýbal už len kabriolet, ktorý prichádza na scénu toto leto. Elektrický systém si však požičal od klasických súrodencov. To znamená vzadu uložený trojfázový synchrónny elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 Nm, ktorý je spojený s kolesami zadnej nápravy cez jednostupňový prevod. Žiadna ďalšia prevodovka nie je potrebná, pri cúvaní sa len zmení smer otáčania elektromotora.

Kapacita li-ion akumulátorov 17,6 kWh, zabudovaných v podlahe, sa nemenila. Smart tvrdí, že by vedel ponúknuť aj viac, ale že to vzhľadom na mestské využitie nie je potrebné. Navyše ak sa podarilo tak či tak zvýšiť dojazd. Novinka totiž zvládne na jedno nabitie slušných 160 kilometrov jazdy, čo je o približne 40 km viac ako v minulosti. Na predĺžení participuje špeciálne ekonomický jazdný režim Eco, ktorý využíva na určovanie miery rekuperácie radar monitorujúci aktuálne dianie v premávke. A to účinnejšia je rekuperácia.

Mestská ekologická šťuka dostala elektromotor s... Foto: Smart
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017 Mestská ekologická šťuka dostala elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Na stovku tak zrýchľuje pod dvanásť sekúnd.

Nabíjanie trvá z bežnej elektrickej siete vďaka zabudovanej palubnej nabíjačke približne 3,5 hodiny, čo je skrátenie času o 40 %. A s 22-kilowattovou rýchlonabíjačkou to Smart Fortwo EV zvládne dokonca za 45 minút. Majitelia môžu navyše využívať prostredníctvom smartfónu aplikáciu Smart Control, pomocou ktorej bude možné ovládať na diaľku štart nabíjania alebo klimatizáciu. Okrem toho možno vozidlo naprogramovať na dva najčastejšie časy odchodu, takže Smart EV bude vždy pripravený.

[* img=„353133“ | popisok=„Nabíjanie akumulátorov trvá z bežnej siete 3,5 hodiny. S 22-kilowattovou nabíjačkou to však zvládnete za 45 minút. " | verzia="nestan­dard1“

Báť sa nemusíte ani dynamiky. Otvorená verzia to vďaka veľkému krútiacemu momentu od nulových otáčok zvládne na stovku za 11,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h, čo však pre mestské využitie bohato postačuje. Interiér sa prakticky nelíši od štandardných Smartov. Odlišná je len grafika funkcií elektrického pohonu na centrálnom displeji. Elektrický Smart Fortwo Cabrio si navyše zachováva všetky prednosti tejto verzie. Plátenná časť strechy je ovládaná elektricky, a to aj pomocou diaľkového ovládača.
Interiér dostal do vienka prídavné prístroje,... Foto: Smart
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive - 2017 Interiér dostal do vienka prídavné prístroje, napríklad indikátor okamžitého výkonu a zobrazenie stavu nabitia batérie. K dispozícii je aj zimný balík s vyhrievaným volantom.

Trvá to presne 12 sekúnd. Je pritom jedno, či stojíte, alebo idete maximálnou rýchlosťou. V tejto podobe však ostávajú bočné nosníky na svojom mieste. Ak chcete viac, musíte ich ručne demontovať a umiestniť na vnútornú časť zadného veka, kde je pre ne pripravené miesto. Plátenná strecha je v porovnaní s minulosťou o štyri percentá väčšia (1,8 m2). Izoláciu zabezpečuje polyesterová vložka. Sympatické je, že zadné okno, ktoré je súčasťou skladacej časti, je vyrobené zo skla a nechýba mu ani vyhrievanie.

Vyberať môžete z troch farieb plátna – od modrého Bue Denim, ktoré pripomína džínsy, cez červené alebo čierne. Farba strechy tak môže kontrastovať s dvojfarebnou karosériou, ktorá má odlišný lak vonkajších panelov a bezpečnostného rámu Tridion. Pre Fortwo sú za príplatok pripravené aj kontrastné zelené doplnky Electric Green. Elektrický kabriolet bude najdrahšou verziou Smartu. Nemecká automobilka si zaň vypýta 27 839 eur.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Smart #Smart ForTwo #Smart Electric Drive
Články podľa značiek